Posadzek przemysłowych, które stosuje się w budynkach wielkopowierzchniowych jest bardzo wiele. Spotyka się posadzki betonowe, winylowo-estrowe, ceramiczne, bitumiczne, anhydrytowe i magnezjowe. W parkingach wielopoziomowych stosuje się jednak te oparte na żywicach polimerowych. Posadzki te dzielą się pod względem zastosowanej żywicy na: poliuretanowe, epoksydowe, akrylowe i na bazie polimetakrylanu metylu. Na wspomnianych zaś parkingach używa się głównie posadzki: poliuretanowe, epoksydowo-poliuretanowe i epoksydowe.
Jako kryteria wyboru posadzki powinniśmy brać pod uwagę:
- łatwość aplikacja materiału;
- ochronę przed degradacją betonu;
- zapobiegania zanieczyszczeniu wody i gleby, czyli powłoki są szczelne dla wody i innych cieczy;
- komfort poruszania się;
- łatwość czyszczenia;
- wytrzymałość mechaniczną, termiczną i chemiczną;
- możliwość uzyskania faktury powierzchni gładkiej lub antypoślizgowej (szorstkiej);
- antystatyczność oraz właściwości izolacyjne.
Produkt kompletny i godny polecenia powinien spełniać większość z tych założeń.
Gdzie stosować?
Posadzki żywiczne stosuje się w wielu miejscach wchodzących w skład parkingu. Można je spotkać na rampach, podjazdach, ciągach komunikacyjnych lub powierzchniach jezdnych i postojowych parkingów wielostanowiskowych. Wybór materiału uzależniony jest od charakterystyki miejsca, w którym ma on być użytkowany. Brane są pod uwagę wtedy uwarunkowania termiczne, wilgoć i nasłonecznienie. Z racji tego parkingi umiejscowione na dachach są zagrożone w największym stopniu oddziaływaniem czynników zewnętrznych, takich jak: zmiany temperatury, promieniowanie UV, warunki atmosferyczne, środki chemiczne, i produkty paliwowe. W tym konkretnym przypadku najlepiej użyć żywic poliuretanowych, gdyż cechują się one wysoką elastycznością i odpornością na szkodliwe działanie promieniowania UV.
W parkingach otwartych temperatura ma znaczenie, jednak nie jest ono już aż tak duże jak przy wcześniejszej konstrukcji. Stąd też oprócz poliuretanów można stosować bardziej elastyczne żywicie epoksydowo-poliuretanowe. Wymagane jest tutaj dodanie kruszywa kwarcowego, które nada posadzce właściwości antypoślizgowe.
Jeśli zaś chodzi o parkingi podziemne lub kryte możemy użyć żywicy epoksydowej. Związane jest to z mniejszymi zmianami temperatury niż w przypadku parkingów umiejscowionych na dachach. Do żywicy można wtedy dodać specjalne kruszywo kwarcowe, co pozwoli zwiększyć jej odporność mechaniczną.
W działaniu
W skład posadzki wchodzą najczęściej trzy warstwy: grunt, warstwa pośrednia (międzywarstwa) i warstwa zamykająca. - Warstwa zamykająca jest warstwą opcjonalną. Zdarza się więc, że to międzywarstwa jest warstwą użytkową – mówi Janusz Kornaś, ekspert firmy Megachemie Research & Technologies S.A. W tym przypadku posadzka wygląda w następujący sposób: na przygotowane odpowiednio podłoże betonowe nakłada się warstwę gruntującą, a następnie międzywarstwę z materiału epoksydowego lub poliuretanowego na odpowiednią grubość (od 1,5 do 5 mm) w zależności od obciążenia i miejsca zastosowania. W przypadku konieczności uzyskania faktury antypoślizgowej (szorstkiej) nieutwardzoną żywicę przesypuje się kruszywem kwarcowym,
a następnie po utwardzeniu materiału i usunięciu niezwiązanego kruszywa wykonuje się warstwę zamykającą.
Uwaga: bezpieczeństwo!
- Najważniejszą cechą, na którą należy zwrócić uwagę przy doborze posadzki parkingowej jest bezpieczeństwo użytkowania – podpowiada Kornaś. Szczególnie dotyczy to antypoślizgowości oraz odporności na działanie czynników zewnętrznych. O poziomie bezpieczeństwa danej posadzki decydują dwa parametry:
- wspomniana antypoślizgowość, która oznaczana jest symbolami od R9 do R13
- oraz zdolność do gromadzenia się zabrudzeń ciekłych i stałych, które mogą stanowić zagrożenie poślizgu. Cecha ta wyrażona jest za pomocą klas wypełniania – V4, 6, 8 i 10.
Doskonałe efekty, jeśli chodzi o zabezpieczenie przed poślizgiem uzyskuje się poprzez przesypanie żywicy odpowiednio dobranym kruszywem kwarcowym. W określonych przypadkach stosuje się posadzki antyelektrostatyczne, które posiadają zdolność odprowadzenie ładunków elektrycznych.
Do dzieła
Planując budowę lub remont parkingu wielkopowierzchniowego dobrze skonsultować się z doświadczonym specjalistą. Tylko konstruktor mający odpowiednie przeszkolenie i wiedzę prawidłowo dobierze materiał do planowanej realizacji. Należy to zrobić, gdyż bez tego właściciele parkingu mogą narazić się na dodatkowe koszty związane z częstymi i kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o to dla własnego spokoju i oszczędności środków finansowych.
Więcej na ten temat: www.megachemie.com