Istotne nagradzanie
Według badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services, w 2013 roku programy lojalnościowe B2B stosowało 38% firm z sektora FMCG. Średnio przeznaczały na ich organizację 480 tysięcy złotych, co stanowi kilkuprocentowy wzrost w stosunku do poprzedniego roku.
Wydatki te uwzględniają również nagrody, które są jednym z najważniejszych czynników decydujących o udziale danej osoby w programie lojalnościowym. Dlatego tak ważny jest odpowiednio zbudowany i szeroki katalog możliwych do wyboru gratyfikacji oraz jego efektywna komunikacja. Jak wynika z badania ARC Rynek i Opinia, firmy z sektora FMCG w 2013 roku najchętniej stosowały nagrody rzeczowe, upusty i rabaty, kupony premiowe i karty przedpłacone, które w katalogach goszczą coraz dłużej. Z kart pre-paid co najmniej od dwóch lat korzysta już 54% podmiotów FMCG, podczas gdy w zeszłym roku było to 37%.
„Karta przedpłacona jest coraz chętniej wykorzystywana jako jedna z alternatyw w rozbudowanych katalogach nagród rzeczowych. Firmy doceniają przede wszystkim możliwość ich wielokrotnego doładowania, wyjątkowo łatwą logistykę, możliwość customizacji (np.: zamieszczenia logo, hasła czy nazwy na karcie lub na kopercie), innowacyjność oraz perspektywę optymalizacji wydatków. Karta jest również atrakcyjna dla samych uczestników. Jest to rozwiązanie wygodne, a ze względu na szeroką sieć punktów akceptujących, daje wolność wyboru finalnej nagrody” – powiedział Dariusz Deszczka, Category Manager segmentu Lojalność i Motywacja w Biznesie w firmie Sodexo.
Nie tylko FMCG
Nie tylko producentom z branży dóbr szybkozbywalnych zależy na wsparciu sprzedaży. Po programy lojalnościowe coraz chętniej sięgają także firmy z sektora handlowo-usługowego, który jest silnie powiązany z FMCG. Stosuje jej już 50% podmiotów reprezentujących handel i usługi, a kolejne myślą o dołączeniu do tego grona. W ubiegłym roku średni budżet przeznaczany na ten cel wyniósł prawie 500 tysięcy złotych.
„Handel i usługi to kolejny sektor, który docenił programy lojalnościowe jako alternatywę dla działań cenowych skutecznie wspierających sprzedaż. W następnych latach możemy spodziewać się stałego wzrostu ich popularności, gdyż firmy są coraz bardziej świadome korzyści płynących z motywacji kontrahentów oraz budowania z nimi stałych relacji. Zadowolony partner biznesowy to skarb” – zaznaczył Dariusz Deszczka.