Zysk Agory spadł o 94 proc., sprzedaż reklam w GW spadła o 30proc.!
Agora miała 1,08 mln zł zysku netto w I kw. 2009 r., spadek o 94,2proc. r/r.
Spółka Agora miała 1,08 mln zł skonsolidowanego zysku nettoprzypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2009 rokuwobec 18,66 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie wczwartek.
Zysk operacyjny na poziomie grupy wyniósł 5,70 mln zł wobec22,58 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody wyniosły 274,45 mln zł wobec 313,42 mlnzł rok wcześniej.
Jest to wynik zgodny z oczekiwaniami rynkowymi, których średniawynosiła 2,31 mln zł. Analitycy spodziewali się w tym okresiewyniku netto w wysokości od 5,0 mln zł straty do 7,0 mln złzysku.
W ujęciu jednostkowym, w I kw. 2009 roku spółka miała 14,79 mlnzł zysku netto wobec 7,28 mln zł zysku rok wcześniej.
Dane za 1 kwartał 2009 r. (porównanie r/r)*:
-Według szacunków Grupy wydatki na reklamę wyniosły 1,6 mld zł(spadek o 7%).
- Przychody Grupy wyniosły 274,4 mln zł (spadek o 12,4%). Sprzedażreklam wyniosła 178,8 mln zł (spadek o 16,3%), sprzedaż wydawnictw49,5 mln zł (spadek o 7,1%), a sprzedaż Projektów Specjalnych (wtym kolekcji) 22,9 mln zł (wzrost o 2,2%).
- Sprzedaż reklam w Gazecie Wyborczej wyniosła 86,1 mln zł (spadeko 30,7%), a sprzedaż egzemplarzy przyniosła 38,3 mln zł (spadek o6,6%). Gazeta sprzedawała średnio 396 tys. egz., a jej udział wwydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł ok. 39,5% (spadek wstosunku do 1q2008 r. o 4 pkt%, ale wzrost w stosunku do 4q2008 r.o 1,5 pkt%).
- Sprzedaż reklam w bezpłatnej gazecie Metro wyniosła 8,4 mln zł,czyli o 3,4% mniej niż rok wcześniej, a przychody tytułu z ogłoszeńwymiarowych spadły o 6%. Ze względu na mniejszą dynamikę spadkuprzychodów reklamowych w Metrze w porównaniu z rynkiem, bezpłatnagazeta Agory zwiększyła udział w tym rynku o prawie 1 pkt%.
- Przychody ze sprzedaży reklam internetowych 2 wyniosły 10,4 mlnzł (wzrost o 16,9%). Sprzedaż ogłoszeń w wortalach 3 przyniosła 5,9mln zł (wzrost o 28,3%). W lutym 2009 r. zasięg wszystkich marekinternetowych Agory wzrósł do poziomu 47,4%.
- Przychody Grupy AMS wyniosły 38,5 mln zł. To o 3,8% mniej niż rokwcześniej przy zmniejszeniu wpływów na rynku reklamy zewnętrznej o8%. AMS zwiększył udział w wydatkach na reklamę zewnętrzną o 2,4pkt% do poziomu 27,8%.
- Przychody ze sprzedaży Czasopism wyniosły 23,4 mln zł (spadek o10,3%), a EBITDA operacyjna 1 wyniosła 3,1 mln zł.
- Przychody segmentu Radio zwiększyły się do 18,6 mln zł (wzrost o3,3%); segment zanotował dodatnią EBITDA operacyjną 1 w wysokości1,6 mln zł.
- Koszty operacyjne netto Grupy wyniosły 268,7 mln zł (spadek o7,6%). Spadek ten jest m.in. efektem programu poprawy efektywnościoperacyjnej wdrożonego w Grupie w grudniu 2008 r., zmniejszeniawydatków na promocję i reklamę (o 28,3% w stosunku do 1q2008r.),redukcji wydatków na materiały i energię (o 3,6% w stosunku do1q2008r.) oraz obniżenia kosztów sprzedanych towarów i materiałów(o 22,1% w stosunku do 1q2008r.). Wzrost kosztów wynagrodzeń (o9,7%) wynika przede wszystkim z regulacji płacowych z drugiegokwartału 2008 r. i zwiększenia zatrudnienia, w tym wynikającego zkonsolidacji spółki zależnej Trader.com (Polska). Zatrudnienieetatowe w Grupie na koniec pierwszego kwartału 2009 r. wyniosło 3505 etatów (mniej o 168 etatów w stosunku do 4q2008 r.)
- Zgodnie z ogłoszonym w grudniu 2008 r. programem poprawyefektywności operacyjnej, Grupa na bieżąco wdraża programograniczania kosztów. W pierwszym kwartale 2009 r. liczbawypowiedzeń wręczonych pracownikom Grupy wyniosła 238, a na dzień 7maja 2009 r. 282. Proces redukcji zatrudnienia realizowany w Grupieod 1 stycznia 2009 r., został wydłużony i potrwa do 31 października2009 r. oraz obejmie w sumie około 400 osób (co stanowi około 10,4%zatrudnionych w Grupie na dzień 30 listopada 2008 r.). W Agorze SAproces ten przeprowadzany jest na zasadzie zwolnieńgrupowych.
- EBITDA operacyjna Grupy 1 wyniosła 29,3 mln zł (spadek o 45,9%),a marża EBITDA operacyjna wyniosła 10,7%. Zysk netto Grupy wyniósł1 mln zł.
- Na koniec marca 2009 r. Grupa posiadała środki pieniężne wwysokości 256,8 mln zł, na które składały się gotówka i ekwiwalentyw wysokości 196,4 mln zł oraz 60,4 mln zł zainwestowane wbezpieczne krótkoterminowe papiery wartościowe. Zadłużenie Grupywyniosło 143,7 mln zł. Linia kredytowa Grupy dostępna do dalszegowykorzystania wynosiła 200 mln zł.
Wyniki rynkowe i finansowe przedsięwzięć Grupy Agora wpierwszym kwartale 2009 r. (porównanie r/r):
RYNEK DZIENNIKÓW / GAZETA WYBORCZA
Gazeta była liderem wśród dzienników opiniotwórczych ze średniądzienną sprzedażą 396 tys. egz. (spadek o 7,8%). Jej wpływy zesprzedaży egzemplarzy obniżyły się o 6,6%. Średnierozpowszechnianie płatne Dziennika spadło o 9,4% do 148 tys. egz.,rozpowszechnianie Rzeczpospolitej wyniosło 150 tys. egz. (spadek o6,8%), a Faktu - 487 tys. egz. (spadek o 7,6 %). Super Expressobniżył sprzedaż o 3,9% do 206 tys. egz. Średnia sprzedażwszystkich tytułów Polskapresse wydawanych pod szyldem Polska wpierwszym kwartale 2009 r. wyniosła 323 tys. egz. (spadek o ok.4%). Większość wydawców podniosła ceny swoich tytułów. W wynikupodwyżek, zwykłe wydanie Dziennika kosztuje obecnie 2 zł, a wydaniepiątkowe i sobotnie 2,5 zł. Codzienne wydanie gazet zrzeszonych podszyldem Polska kosztuje od 1,4 zł do 1,5 zł, a Rzeczpospolitej 3,4zł. Cena Gazety zmieniła się dwukrotnie: od 2 stycznia do 9kwietnia 2009 r. jej codzienne wydanie można było kupić za 1,8 zł.Od 10 kwietnia 2009 r. wydanie codzienne Gazety można kupić w cenie2 zł, a wydania piątkowe i sobotnie za 2,50 zł. Gazeta wprenumeracie teczkowej kosztuje 1,60 zł. W omawianym okresie ok.41% rozpowszechniania płatnego Dziennika i 15% rozpowszechnianiaRzeczpospolitej stanowiły "inne płatne formy rozpowszechniania".Inne płatne formy rozpowszechniania stanowiły w tym okresie około6% rozpowszechniania płatnego Gazety. W pierwszym kwartale 2009 r.Gazeta Wyborcza była najpoczytniejszym dziennikiem opiniotwórczymdocierając do ponad 4,6 mln czytelników (15,4% zasięgu, CCS).Czytało ją około trzy i pół raza więcej czytelników niżRzeczpospolitą czy Dziennik. Przychody Gazety z reklam 4 wyniosły86,1 mln zł (spadek o 30,7%), a jej udział w wydatkach na reklamę wdziennikach wyniósł 39,5% (spadek o 4 pkt% w stosunku do 1q2008 r.,ale wzrost o 1,5 pkt% w stosunku do 4q2008r.). Na spadek udziałuGazety w wydatkach na reklamę w dziennikach ma wpływ przedewszystkim znacząco zmniejszająca się liczba ogłoszeńrekrutacyjnych, w których Gazeta jest liderem. Udział Faktu wwydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł prawie 7%, a udziałDziennika 5,5%.
INTERNET
Wpływy 2 ze sprzedaży reklam internetowych Agory zwiększyły się o16,9% do 10,4 mln zł, w tym 0,5 mln zł przychodów z reklaminternetowych Trader.com (Polska). Wpływy z ogłoszeń w wortalach 3wzrosły o 28,3% do 5,9 mln zł., w tym 2,4 mln zł przychodówTrader.com (Polska). W lutym 2009 r. zasięg marek internetowychAgory wśród polskich internautów wyniósł 47,4%, a liczbaużytkowników wzrosła do 7,63 mln osób (o 22,5%). W omawianymokresie spółka uruchomiła nowy projekt audiowizualny online -zaprezentowano w internecie pierwszy odcinek serialu N1ckola(n1ckola.pl), produkcji Agory i A2 Multimedia. Projekt oparty jestna licencji firmy EQAL, której seriale internetowe LonelyGirl15 iKateModern odniosły sukces na rynku amerykańskim i brytyjskim.Sponsorami 100-odcinkowego serialu zostały renomowane firmy. Wramach rozwijania oferty dla reklamodawców uruchomiono agencjęSearchLab zajmującą się marketingiem w wyszukiwarkach, rozpoczętowspółpracę z firmą AdTaily, która stworzyła innowacyjny systemnieinwazyjnych form reklamowych przeznaczony dla blogów i serwisów,dalej też rozbudowywano ofertę sieci reklamy internetowej dlakobiet Glossy Media.
METRO
Przychody Metra wyniosły 8,4 mln zł i obniżyły się o 3,4%, zaśwpływy z reklam wymiarowych zmniejszyły się o 6% przy spadku całegorynku dzienników o 24%. Tym samym Metro zwiększyło udział wwydatkach na ogłoszenia wymiarowe dzienników krajowych i lokalnycho prawie 1 pkt % do 4,2%. Metro zanotowało stratę operacyjną napoziomie EBITDA 1 w wysokości 0,3 mln zł. W omawianym okresie Metrodocierało do 1,35 mln osób (4,5% zasięgu, CPW) i miało niemal 2razy więcej czytelników niż Rzeczpospolita i blisko 2,5 raza więcejniż Dziennik. W pierwszym kwartale 2009 r., gazeta wprowadziła nowąusługę dla reklamodawców - mTarget - obejmującą działania z zakresuambient media i BTL, a czytelnikom i internautom zaproponowałaodnowiony, jeszcze bardziej interaktywny serwis eMetro.pl.
PROJEKTY SPECJALNE
Przychody projektów specjalnych wzrosły do 22,9 mln zł (wzrost o2,2%). Agora wydała 5 kolekcji i 11 projektów jednorazowych,sprzedając około 1,1 mln książek i książek z dołączonymi płytamiDVD i CD, m.in. z 16-tomej serii Dzieła Stanisława Lema, 24-tomowejkolekcji grupy Queen czy z nowej 20-tomowej kolekcji WielkieOpery.
REKLAMA ZEWNĘTRZNA
Przychody AMS z reklam wyniosły 37,8 mln zł i obniżyły się o 3,7%przy spadku rynku reklamy zewnętrznej o 8%. Tym samym szacowanyudział AMS w rynku reklamy zewnętrznej wzrósł do poziomu 27,8% (o2,4 pkt%). Wyższą dynamikę przychodów, niż dynamika rynku, AMSzawdzięcza przychodom z nośników z segmentu Premium. Spadekprzychodów Grupy AMS był rezultatem ograniczenia wydatków klientówna reklamę tranzytową oraz istotnego zmniejszenia ilościrealizowanych usług druku plakatów. Wyższe o 6,1% koszty operacyjnegrupy AMS odzwierciedlają głównie wzrost kosztów utrzymania systemuwynikający z poszerzenia liczby nośników z segmentów Premium iSuperpremium oraz uruchomienie nowego kanału komunikacji reklamowejw metrze warszawskim - CityINFOtv.
CZASOPISMA
EBITDA operacyjna czasopism 1 wyniosła 3,1 mln zł, a przychodywyniosły 23,4 mln zł (spadek o 10,3%). Zmniejszenie wpływów zreklam (o 10,7% do 12,5 mln zł) i ze sprzedaży egzemplarzy (o 10,8%do 10,7 mln zł) związane jest z ogólnym pogorszeniem koniunkturyrynkowej. Średnie rozpowszechnianie płatne czasopism Agory obniżyłosię o 7%. Udział Agory w wydatkach reklamowych w magazynachogólnopolskich wyniósł 6%, a w wydatkach reklamowych wmiesięcznikach 11% (według danych cennikowych). Koszty operacyjnesegmentu, uwzględniające również koszty Agora Press Ltd., obniżyłysię o 8,4%.
RADIO
Radiostacje Agory osiągnęły dodatni wskaźnik EBITDA operacyjna 1(1,6 mln zł, wzrost o 0,2 mln zł) i zwiększyły przychody reklamowe8 do 18,1 mln zł (wzrost o 2,3% na rynku, który spadł o 7%). Udziałlokalnych stacji muzycznych Agory w rynku słuchalności wyniósł 7,2%(spadek o 1,4pkt%), natomiast na dwóch najważniejszych dlareklamodawców rynkach (Warszawa i Aglomeracja Śląska) ich udział wsłuchalności wzrósł do 6,9% (o 0,5 pkt%). Radio TOK FM osiągnęło6,2% udziału w rynku słuchalności stacji radiowych w Warszawie wswojej grupie celowej (7,4% w 1q2008 r.), a we wszystkich miastachnadawania TOK FM wskaźnik ten wyniósł 4,4% (4,5% w 1q2008 r.).
PERSPEKTYWY
KOSZTY W 2009 R.
W związku z zapowiedzianym, dodatkowym zmniejszeniem zatrudnienia wGrupie w stosunku do tego ogłoszonego w grudniu 2008 r., Spółkautworzy dodatkową rezerwę na koszty realizacji tych zwolnień, wwysokości około 2,3 mln zł, która obciąży skonsolidowany wynikGrupy w pierwszym półroczu 2009 r.
Poziom kosztów marketingu i promocji w kolejnych kwartałach jestuzależniony od dynamiki rozwoju poszczególnych mediów, a takżerynkowej aktywności i projektów konkurencji.
Wysokość kosztów materiałów i energii w kolejnych kwartałach wdużej mierze zależy od kursu wymiany euro do złotego, a takżewolumenu produkcji.
RYNEK REKLAMY W 2009 R.
Według szacunkówGrupy wydatki na reklamę w 1q 2009 roku wyniosły 1,6 mld zł (spadeko 7%).
Spółka nie podtrzymuje swoich prognoz dotyczących rynku reklamowegoi wskaźnika PKB na 2009 r. podanych w raporcie za czwarty kwartał2008 r. Ze względu na niestabilne warunki rynkowe oraz rozbieżneopinie specjalistów, Spółka nie jest w stanie wiarygodnie oszacowaćjak te wskaźniki będą się kształtować w 2009 r. Biorąc pod uwagędużą wrażliwość rynku reklamy na zmiany wartości PKB, jak i zmianęw korelacji między tymi dwoma wskaźnikami oraz jejnieprzewidywalność, jakiekolwiek szacunki wartości rynku reklamybyłyby obarczone dużym ryzykiem błędu. W opinii Spółki dynamikaspadku wydatków na reklamę ulegnie pogłębieniu w drugim kwartale2009 r. w stosunku do pierwszego kwartału 2009 r.
* dane z raportu Agory
Dołącz do dyskusji: Zysk Agory spadł o 94 proc., sprzedaż reklam w GW spadła o 30proc.!