Grupa RMF zaskoczona projektami konkurencji. Poszło o nazwy vibe FM i Eskamaxx
Czy Grupa ZPR Media, która chce zarejestrować w Urzędzie Patentowym nazwy vibe FM i Eskamaxx, wykorzystuje marki znajdujące się w portfolio Grupy RMF? Tak sugeruje ten drugi nadawca. - Wykluczam, by było to inspirowane tym, co robi Grupa RMF - odpowiada Zbigniew Benbenek, szef Grupy ZPR Media.
Kilka dni temu pisaliśmy o tym, że Grupa ZPR Media, właściciel m.in. Radia Eska i VOX FM, chce zarejestrować w Urzędzie Patentowym nazwę vibe FM. Zastąpi ona nadające w internecie hiphopowe Radio GO realizowane przez uczestników "Radio Akademii", projektu szkoleniowego Grupy ZPR Media. Stacja podkreśla, że na antenie prezentuje piosenki bez cenzury, dlatego przed jej włączeniem trzeba potwierdzić, że ma się ukończone 18 lat. Reklamuje się hasłem "gramy bangery". Rozgłośnia na swojej stronie wyjaśnia, że chodzi o "najgorętsze utwory z internetu". Na antenie można usłyszeć polski i zagraniczny hip-hop, trap oraz muzykę elektroniczną. Wśród artystów, którzy są grani w stacji, rozgłośnia na swojej stronie wymienia m.in. Dawida Podsiadło, Taco Hemingwaya, Bedoesa, Białasa czy Tymka, a także Drake'a, Travisa Scotta czy Post Malone'a.
Grupa RMF sugeruje, że zmiana nazwy stacji GO na vibe FM jest inspirowana jej działaniami. - Projekt vibe FM ma przede wszystkim bardzo dobrą nazwę, choć dziwi nas jego zbieżność z naszą stacją RMF VIBE uruchomioną już w styczniu. Tym bardziej, że nasza konkurencja niedawno podjęła próbę rejestracji znaku Eskamaxx wykorzystującego naszą markę RMF Maxx - mówi nam Krzysztof Głowiński, rzecznik Grupy RMF.
Grupa ZPR Media w Urzędzie Patentowym
W ten sposób nadawca z Krakowa odnosi się do opisywanej przez nas kilka miesięcy temu informacji o tym, że w połowie grudnia ub.r. do Urzędu Patentowego zgłoszono wniosek w sprawie zastrzeżenia nazwy Eskamaxx. Takiej marki nie ma na rynku radiowym. Są za to dwie sieci radiowe, które nawiązują do tej nazwy i grają bardzo zbliżoną muzykę. To Radio Eska i RMF Maxx.
- Zabezpieczamy różne nazwy w ramach ochrony tak, by nikt inny nie mógł tego zgłosić wcześniej. To jest de facto zabezpieczenie nazwy Eska - przekonywał na naszych łamach kilka miesięcy temu Zbigniew Benbenek, szef Grupy ZPR Media. Jednocześnie zapewniał, że na razie spółka nie planuje pod nazwą Eskamaxx uruchamiać żadnego projektu medialnego. - Ale czy w przyszłości po nią nie sięgniemy, tego nie mogę zagwarantować - zastrzega.
Już w lutym br. Benbenek dodał, że jego prawnicy pracują nad zgłoszeniem do Urzędu Patentowego kolejnych nazw, które firma chciałaby zarejestrować jako znak towarowy. Szczegółów nasz rozmówca nie chciał wtedy zdradzić. Po kilku miesiącach okazało się, że wśród nich jest nazwa vibe FM.
Grupa RMF opisując internetową rozgłośnię RMF VIBE (której można posłuchać na platformie RMFon.pl), definiuje ją jako "stację grającą R'n'B, hip-hop, urban, funk, soul - radio pełne bujania i pozytywnych wibracji". Jeśli chodzi jednak o dobór muzyczny, to w vibe FM dominuje muzyka polska, z kolei w RMF VIBE słychać przede wszystkich zagranicznych wykonawców.
Benbenek: "vibe FM to nie jest nowy projekt"
- Rozumiemy, że projekty lidera rynku radiowego zawsze są punktem odniesienia dla konkurencji i nasi rywale czerpią z najlepszych wzorców, które wyznacza Grupa RMF - dodaje z przekąsem Krzysztof Głowiński.
Zbigniew Benbenek jest zaskoczony spostrzeżeniem konkurencji: - Nazwa vibe jest obecnie wszędzie używana. Wykluczam, by było to inspirowane tym, co robi Grupa RMF. Przecież vibe FM to nie jest nowy projekt, tylko funkcjonujący już od kilku lat. My jedynie zmieniliśmy nazwę z Radia GO na vibe FM, ale jego zawartość pozostała bez zmian.
Szef Grupy ZPR Media przypomina, jak było z rejestracją nazwy Eskamaxx. - Można zarejestrować znak graficzny Maxx, ale nie można opatentować słowa Maxx, które jest popularne i często używane - przekonuje Benbenek.
Czy Grupa RMF podejmie kroki prawne wobec Grupy ZPR Media? - Na razie przyglądamy się projektowi vibe FM i analizujemy zbieżność z naszą stacją RMF VIBE - mówi nam Krzysztof Głowiński.
Spada słuchalność Radia Eska i RMF FM
Radio Eska należy do Grupy ZPR Media: 100 proc. udziałów ma w niej spółka Time. Stację słychać w 40 lokalizacjach. W 2021 r. Radio Eska osiągnęło wzrost przychodów o 7,1 proc. do 39,17 mln zł, a jego zysk netto poszedł w górę z 9,99 do 11,42 mln zł. Swojemu właścicielowi, a jednocześnie brokerowi reklamowemu - spółce Time wypłaci 9,5 mln zł dywidendy.
RMFon.pl to platforma muzyczna, w której znajduje się ponad 100 internetowych stacji radiowych poświęconych różnym gatunkom muzycznym, dekadom oraz artystom. Można tam również słuchać stacji: RMF FM, RMF Maxx i RMF Classic.
Z najnowszego badania Radio Track (luty-kwiecień 2023 r.) realizowanego przez pracownię Kantar Polska wynika, że udział Radia Eska pod względem słuchania w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 7,1 proc. (to o 0,2 pkt proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej). Za to RMF FM jest nadal liderem rynku radiowego w Polsce. Udział tej stacji wyniósł 29,6 proc. (spadek o 1,5 pkt proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej).
Dołącz do dyskusji: Grupa RMF zaskoczona projektami konkurencji. Poszło o nazwy vibe FM i Eskamaxx
Ps. Niech ESKA i RMF MAXX powinny zmienić format z powtarzania tych samych piosenek na rythmic CHR dance rythmic Pop Urban contemporary Urban CHR Urban AC CHR elektroniczna muzyka taneczna rozumiana muza elektroniczna latino trap hip hop rap hip-hop zarówno polski jak zagraniczny to samo się tyczy Eski MAXX i Vibe FM ( i moim zdaniem powinna któraś z rozgłośni powinna zastąpić MUZO FM )