Po trzech kwartałach rynek reklamy tv urósł o blisko 5 proc. Krócej przed telewizorem
Po trzech kwartałach br. dynamika rynku reklamy telewizyjnej wzrosła o 4,6 proc.. W trzecim kwartale wzrost ten wyniósł rok do roku 5,8 proc. - wynika z analizy opracowanej przez Publicis Groupe. - Trzeci kwartał przyniósł kontynuację pozytywnych tendencji z pierwszego półrocza, a dynamiczny wzrost, mimo spadku liczby ratingów, stacje zapewniły sobie podnosząc ceny - komentuje Iwona Jaśkiewicz - Kundera, chief investment officer w Publicis Groupe Polska.
Według analizy Publicis Groupe, po dziewięciu miesiącach rynek reklamy telewizyjnej wzrósł na spotach o 4,9 proc., zaś w trzecim kwartale wzrost ten wyniósł rok do roku 6,1 proc.
Krócej przed telewizorem
W ciągu dziewięciu miesięcy widzowie spędzali przed telewizorami średnio 3 godziny 15 minut, to mniej o 15 minut od analogicznego okresu 2022 r. (czyli o 7,2 proc. krócej). Ponownie największe zmiany udziałów w czasie spędzonym przed odbiornikiem dzieją się w obrębie pozatelewizyjnych źródeł sygnału, średni ich udział wyniósł 14,7 proc. i był wyższy od ubiegłorocznego o 2,4 pkt. proc. Dotyczy to między innymi odbierania za pomocą telewizora podłączonego do internetu sygnału z platform oferujących video, na przykład Player, Netflix czy YouTube, a także o oglądania kanałów niemonitorowanych przez Nielsen (np. HBO). Po odliczeniu tychże źródeł, czas spędzony na oglądaniu TV dostępnej reklamowo zmniejszył się o 18 minut (czyli blisko 10 proc.).
Wśród stacji naziemnych udziały zwiększała niemal przez wszystkie miesiące stacja TV4, średnio udziały wzrosły o 0,2 pkt.proc. O 0,1 pkt proc. urosły również udziały stacji PULS i Puls 2, które najbardziej ucierpiały na tzw. refarmingu. Wówczas zmianie uległ standard nadawania telewizji naziemnej, co nie objęło Telewizji Polskiej. Po trzech kwartałach wzrosły ponadto udziały TVN7 z 3,8 do 4 proc. i TVN z 7,8 do 8 proc.. (Nielsen; SHR of PUT, TG: All1659)
Prognozy na ostatni kwartał roku przewidują kontynuację pozytywnych tendencji.
- Trzeci kwartał przyniósł kontynuację pozytywnych tendencji z pierwszego półrocza, a dynamiczny wzrost, mimo spadku liczby ratingów, stacje zapewniły sobie podnosząc ceny. Rynek telewizyjny był w trzecim kwartale beneficjentem dwucyfrowych wzrostów inwestycji reklamowych między innymi sektora pozostałe, do którego zaliczamy instytucje z sektora publicznego. Ponadto intensywne działania reklamowe prowadziły sektory: telekomunikacja, finanse i żywność - komentuje Iwona Jaśkiewicz - Kundera, chief investment officer w Publicis Groupe Polska.
Dołącz do dyskusji: Po trzech kwartałach rynek reklamy tv urósł o blisko 5 proc. Krócej przed telewizorem