SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Raport: E-commerce 2007

Zdecydowana większość internautów w Polsce zdaje sobie sprawę z możliwości robienia zakupów za pośrednictwem internetu. Wśród nich 66 proc. przyznaje, że zdarzyło im się kupić coś w ten sposób. Co trzeci internauta, który kiedykolwiek robił zakupy w sklepach lub na aukcjach internetowych, zamierza w przyszłości kupować za pośrednictwem internetu częściej niż dotychczas (36 proc.).

Jak wynika z raportu firmy Gemius, ponad jedna trzecia (36 proc.) internautów kupujących w internecie robi to raz w miesiącu lub częściej, podobny odsetek (39 proc.) - kilka razy w roku. Magnesem przyciągającym klientów do sklepów internetowych jest przede wszystkim dostawa do domu (63 proc. wskazań), możliwość złożenia zamówienia o każdej porze (62 proc.) oraz oszczędność czasu (60 proc.) Użytkownicy aukcji internetowych zwracają natomiast w pierwszej kolejności uwagę na niższe niż w sklepach tradycyjnych ceny (72 proc.).

Mimo rosnącej popularności zakupów przez internet, ponad połowa badanych internautów (52 proc.) zgadza się ze stwierdzeniem, że kupowanie w internecie jest ryzykowne. Co więcej aż 60 proc. respondentów kupujących na aukcjach i niemal tyle samo klientów sklepów internetowych (56 proc.) wskazuje na trudności wynikłe podczas robienia zakupów.

W przypadku internautów kupujących w sklepach internetowych, co trzeci badany (33 proc.) skarżył się na zbyt długie oczekiwanie na dostawę. Co szósty respondent miał trudności ze znalezieniem właściwego produktu (16 proc.), a co ósmy spotkał się z niewłaściwą obsługą (12 proc.).

Jakich zmian mogą się spodziewać konsumenci w przyszłości? Jak wynika z raportu, zdecydowana większość badanych przedstawicieli sklepów internetowych zakłada w ciągu najbliższego roku rozszerzenie oferty produktów (77 proc.), a ponad połowa zamierza skorzystać z nowego sposobu reklamowania sklepu (53 proc.). Coraz większą wagę polskie e-sklepy wydają się także przywiązywać do budowania lojalności klientów - trzy piąte z nich przygotowało już specjalne oferty dla swoich stałych nabywców (61 proc.), a niemal jedna trzecia planuje je wprowadzić w przyszłości (29 proc.).

Według szacunków serwisu Sklepy24.pl, pod koniec 2006 r. w Polsce funkcjonowało około 2500 sklepów internetowych. Znaczną część obrotów polskiego e-commerce - kalkulowaną w 2006 r. na około 5 mld zł - stanowiły jednak przychody platform aukcyjnych, w tym zwłaszcza Allegro.pl. Koniunktura na rynku sprzedaży przez internet pozwala jednak właścicielom sklepów na optymizm.

Jak pokazują wyniki raportu, zdecydowana większość badanych przedstawicieli sklepów internetowych (76 proc.) przewiduje, że obroty sklepu, w którym pracują, zwiększą się w ciągu następnych 12 miesięcy. W tej grupie co ósmy respondent (12 proc.) prognozuje zwiększenie dochodów o od 50 do 100 proc. Natomiast w opinii 9 proc. badanych obroty firmy wzrosną co najmniej dwukrotnie.

Badanie postaw internautów względem zakupów w internecie zostało zrealizowane za pomocą ankiet internetowych emitowanych na witrynach korzystających z bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Losowa emisja została przeprowadzona w okresie 4 - 10 maja 2007 roku. Analizą objęto 1 752 wypełnionych do końca kwestionariuszy, zebranych od internautów w wieku 15 lat więcej. Aby dane były reprezentatywne dla całej populacji internautów, odpowiedzi analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci i wieku internautów oraz o ich częstotliwości korzystania z internetu w Polsce, pochodzących z badania Omnibus PBS (I-II 2007). Przedstawiana pod wykresami liczba respondentów (N), będącą podstawą procentowania, dotyczy danych nieważonych.

Dołącz do dyskusji: Raport: E-commerce 2007

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl