Radio z największym zaufaniem wśród mediów. Internet głównym źródłem informacji
Największym zaufaniem wśród mediów cieszy się radio. Zdaniem respondentów redakcje w Polsce zajmują się przede wszystkim kształtowaniem opinii i wpływaniem na społeczeństwo, a nie informowaniem, przy czym internet stał się głównym źródłem informacji, z którego korzystają dziennikarze - wynika z badania Millward Brown.
Głównym celem badania było określenie poziomu zaufania Polaków do wybranych mediów i źródeł informacji. Wyniki pokazują, że respondenci mają negatywne zdanie o funkcjonowaniu polskich środków masowego przekazu.
Ogólny poziom zaufania do środków masowego przekazu spadł w stosunku do badania sprzed czterech lat, a źródło informacji dla mediów, na które najczęściej wskazują ankietowani, to internet. Poza tym duża część respondentów uważa, że w mediach jest bardzo dużo tematów, za którymi stoją ukryte interesy firm lub polityków.
Zdaniem badanych, obecnie dziennikarze poszukują informacji przede wszystkim w sieci. Co czwarty respondent wskazał internet jako źródło informacji, z którego najczęściej korzystają media w Polsce. Źródła własne i pracę dziennikarzy wskazało 13% respondentów.
Badani jako źródła informacji mediów wskazywali również telewizję (11%), internautów i blogerów (8%), agencje informacyjne (6%) oraz świadków lub uczestników zdarzeń (5%). Politycy czy inne media były podawane bardzo rzadko, zaś 36% ankietowanych w ogóle nie potrafiło odpowiedzieć na pytanie o źródła informacji mediów.
W ramach badania respondentów poproszono także o ocenę zaufania, jakim darzą poszczególne środki masowego przekazu (w skali od -5 do 5). Prym wiedzie tutaj radio (średnia ocen 2,33). Niżej ocenione zostały strony internetowe instytucji publicznych (1,93), serwisy informacyjne w internecie (1,76), prasa codzienna (1,75), telewizja (1,53), strony internetowe firm (1,42) oraz tygodniki opinii (1,21). Respondenci najmniej zaufania mają do mediów społecznościowych (0,74) oraz blogów internetowych (0,69).
Zbadano również, jakie źródła informacji, z których korzystają media, cieszą się zaufaniem wśród badanych. Respondenci również recenzowali je w skali od -5 do 5. Najlepiej ocenione zostały ośrodki naukowe (średnia 3,19), które mają dużą przewagę nad następnymi w zestawieniu świadkami lub uczestnikami zdarzeń (2,37), agencjami informacyjnymi (2,02) oraz instytucjami międzynarodowymi (1,82). Sporą nieufność respondenci wykazali za to do polityków (średnia -1,37).
Z kolei gdy poproszono respondentów o wskazanie, jaka sytuacja dotyczy działania mediów w Polsce, 41% stwierdziło, że media zajmują się przede wszystkim kształtowaniem opinii i wpływaniem na społeczeństwo. 33% badanych wskazało na zarabianie pieniędzy, a 25% na przekazywanie informacji.
Badanie zostało zrealizowane przez Millward Brown na potrzeby Kongresu Profesjonalistów Public Relations w dniach 4–6 marca 2016 r., na losowej i reprezentatywnej próbie 1005 osób w wieku 18+. Zastosowano technikę wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI).
Dołącz do dyskusji: Radio z największym zaufaniem wśród mediów. Internet głównym źródłem informacji