Przychody polskich badań: SMG/KRC i ACNielsen na czele, OBOP i Ipsos w dół
18 największych w Polsce firm badania opinii i rynku osiągnęło w ub.r. łączne przychody w wysokości 574,8 mln zł. To o 3,6 proc. więcej niż rok wcześniej.
Z audytu przeprowadzonego na zlecenie Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku wynika, że zdecydowanymi liderami segmentu badań opinii i rynku w Polsce są Millward Brown SMG/KRC i ACNielsen Polska, które jako jedyne w zeszłym roku zanotowały przychody powyżej 100 mln zł. - Nastąpił wzrost obrotów czterech największych podmiotów, generujących ponad połowę przychodu naszej branży, oraz firm z polskim kapitałem, które w roku 2010 radziły sobie nieco gorzej - komentuje Janusz Durlik, prezes OFBOR-u.
Największe wzrosty przychodów w skali roku osiągnęły Interaktywny Instytut Badań Rynkowych i instytut Almeres. Natomiast największe spadki zanotowały 4P research mix i CBOS.
- Niezmiennie znaczący udział w portfelach zleceń firm badawczych stanowią projekty finansowane ze środków publicznych, głównie europejskich. Ponieważ zwykle są to duże przedsięwzięcia badawcze, mają one istotny wpływ na roczne wyniki finansowe, szczególnie firm średnich i mniejszych - opisuje Durlik. - Odzwierciedla to środkowa część tabeli rankingowej, w której część firm notuje istotne wzrosty, a część nie uchroniła się od spadków - zauważa.
Przychody z badań opinii i rynku w 2011 roku | |||
Frima | Sprzedaż (PLN) | różnica rok do roku | |
1 | Millward Brown SMG/KRC | 120 372 853,94 | 1,36% |
2 | ACNielsen Polska | 112 538 567,31 | 9,42% |
3 | GfK Polonia | 79 264 163,90 | 3,16% |
4 | Grupa Pentor | 47 614 909,98 | 12,56% |
5 | TNS OBOP | 41 972 337,70 | -6,67% |
6 | Ipsos | 37 618 121,78 | -8,46% |
7 | Grupa PBS | 26 146 462,18 | 24,14% |
8 | AGB Nielsen Media Research | 25 854 431,63 | 22,78% |
9 | Grupa IQS | 21 128 719,45 | 4,28% |
10 | Cegedim | 13 389 330,50 | -2,47% |
11 | 4P research mix | 13 055 865,88 | -23,20% |
12 | ARC Rynek i Opinia | 8 340 679,21 | -4,06% |
13 | Sequence HC Partners | 5 939 576,48 | -9,83% |
14 | IIBR | 5 474 506,72 | 36,20% |
15 | ABR Sesta | 5 211 860,83 | 8,25% |
16 | Fundacja CBOS | 3 784 905,86 | -17,96% |
17 | Almares Instytut Doradztwa i Badań Rynku | 3 643 724,99 | 27,90% |
18 | CBM Indicator | 3 442 573,71 | 8,33% |
Dołącz do dyskusji: Przychody polskich badań: SMG/KRC i ACNielsen na czele, OBOP i Ipsos w dół