Połowa Polaków negatywnie o fuzjach i przejęciach w energetyce
49 proc. Polaków uważa, że fuzje lub przejęcia firm w sektorze energetycznym odbijają się negatywnie na cenach produktów i usług dla klienta - wynika z badania PBS DGA na zlecenie On Board PR Ecco Network.
Ponad 42 proc. respondentów twierdzi też, że takie rozwiązania mają zły wpływ na zatrudnienie wśród szeregowych pracowników firmy.
Jednocześnie w opinii Polaków działania z kategorii fuzji i przejęć w sektorze energetycznym wpływają bardzo pozytywnie na kondycję firm z tego sektora. 68 proc. uważa, że takie zmiany dodatnio oddziałują na innowacyjność i wykorzystanie nowych technologii, a 65 proc. ocenia, że konkurencyjność przedsiębiorstw energetycznych zmienia się na plus wraz z przyjściem nowego właściciela. Jednocześnie prawie 60 proc. pytanych uważa, że po sprzedaży lub przejęciu wzrasta poziom inwestycji w firmie i dostępność firmy dla klienta (56 proc.) rozumiana jako zwiększona liczba placówek i punktów obsługi klienta.
49 proc. ankietowanych wskazało, że w ich opinii fuzje i przejęcia negatywnie wpłyną na ceny produktów i usług energetycznych (33 proc.: raczej negatywny, 16 proc.: zdecydowanie negatywny). Dla porównania, 28 proc. uważa przeciwnie (24 proc.: raczej pozytywny wpływ, 4 proc.: zdecydowanie pozytywny).
Jaki wpływ mają fuzje i przejęcia w sektorze energetycznym na ceny produktów i usług dla klientów?
Niemal połowa badanych osób (47 proc.) nie potrafi określić, czy fuzja wywiera jakikolwiek wpływ na inwestycyjny aspekt funkcjonowania przedsiębiorstwa. Jednak znaczna część ankietowanych postrzega zmianę organizacyjną jako pozytywną. Ich zdaniem, fuzja jest swoistym silnikiem napędowym dla rozwoju firmy. 32 proc. badanych uważa, że fuzje i przejęcia wpływają pozytywnie na poziom inwestycji w firmie, niecałe 13 proc. twierdzi, że taki wpływ nie zachodzi, zaś 9 proc. ocenia go negatywnie.
Jaki wpływ mają fuzje i przejęcia w sektorze energetycznym na poziom inwestycji w firmie?
Inaczej jest w przypadku jakości obsługi klienta: tutaj badani nie przejawiają takich obaw, jak w odniesieniu do cen usług i produktów. 28 proc. spośród nich uważa, że fuzja będzie mieć pozytywny wpływ na ten aspekt funkcjonowania przedsiębiorstwa (24 proc.: raczej pozytywny wpływ; 4 proc.: zdecydowanie pozytywny wpływ). 19 proc. nie przewiduje, by fuzja miała jakikolwiek wpływ na jakość client service, natomiast 13 proc. obawia się pogorszenia w tym zakresie.
Jaki wpływ mają fuzje i przejęcia w sektorze energetycznym na jakość obsługi klienta?
W przypadku komunikowania fuzji i przejęć firmy są w pełni wiarygodne wówczas, gdy wskazują korzyści w postaci poprawy jakości obsługi klienta. Z argumentem tym zgadza się blisko 1/3 badanych Polaków. Podobnie jak w poprzednich aspektach badania, znów duży jest odsetek osób nie mających swojego zdania (39 proc.).
Badanie zostało przeprowadzone przez PBS DGA na zlecenie On Board PR Ecco Network w maju 2011 r., na losowo dobranej, reprezentatywnej próbie dorosłych mieszkańców Polski.
Dołącz do dyskusji: Połowa Polaków negatywnie o fuzjach i przejęciach w energetyce