SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polacy świadomiej zaciągają kredyty hipoteczne

Polacy coraz śmielej podchodzą do zaciągania kredytów hipotecznychi bardziej racjonalnie podejmują taką decyzję - wynika z badaniaARC Rynek i Opinia. Do wzrostu świadomości i samodzielnościkredytobiorców w porównaniu do 2006 przyczyniły się internet idoradztwo finansowe.

Większość, bo prawie 60 proc., badanych pod koniec 2007 rokuspłacała kredyt hipoteczny z partnerem. Taka decyzja wynikałaprzede wszystkim ze wspólnego zakupu nieruchomości lub brakusamodzielnej zdolności kredytowej. Najpopularniejszy kredyt ostałych ratach zaciągnęło 3/4 badanych Polaków, w polskichzłotówkach zapożyczył się co drugi respondent, a przez okres od 20do 24 lat kredyt spłacać będzie 24 proc. ankietowanych.

Sytuacja finansowa większości Polaków nie pozwala jeszcze na"wysublimowane" formy inwestowania - tylko co dziesiąty badanytraktuje kredyt jako "najtańsze pieniądze na rynku", a jedynie 7proc. decyduje się na niego mimo posiadanych środków finansowych.Motyw, który skłania do zaciągnięcia kredytu, nadal jest oczywisty- w 81 proc. przypadków decyduje o tym brak pieniędzy, a w 56 proc.- niewidzenie innej opcji finansowania nieruchomości oprócz wyjazduzarobkowego za granicę, który rozważał aż co piąty ankietowany.

Jednak kredytobiorcy aspirują do roli świadomych, racjonalnychgraczy: najpierw zdobywają wiedzę i określają taktykę, a dopieropotem ją weryfikują przy bankowym okienku. Rosnącą świadomośćpotwierdza zwiększająca się liczba osób, które ubiegały się okredyt tylko w jednym banku - pod koniec 2007 roku stanowiły one 30proc. ogółu.

Ponadto z 75 proc. do 66 proc. spadły wskazania pracownika bankujako głównego źródła informacji o kredycie. Wzrasta natomiastzaufanie do internetowych zasobów takich informacji: aktywność napoświęconych nim forach zadeklarowało 11 proc. respondentów,odwiedzanie witrynach banków w sieci potwierdziło 33 proc.ankietowanych, a wyszukiwarkach wiadomości o kredycie poszukiwałprawie co piąty badany. Równocześnie spada popularność infoliniibanków.

- Wielość źródeł informacji i poprawiający się poziom wiedzy natemat kredytów hipotecznych sprawiają, że decyzje o wyborze kredytusą coraz bardziej przemyślane i częściej opierają się namerytorycznych argumentach - komentuje Michał Kuś, kierownikzespołu badawczego ARC Rynek i Opinia. - Klient przychodzi już dobanku z wiedzą, jest bardziej świadomy swoich oczekiwań imożliwości, dlatego pracownik placówki finansowej w coraz mniejszymstopniu odgrywa rolę edukacyjną, stając się po prostu konsultantem- dodaje.

O dojrzałości konsumenckiej świadczy też częstsze (deklarowaneprzez 16 proc. ankietowanych) korzystanie z usług firm doradztwafinansowego. Mimo to nadal nie korzysta się z nich w pełnymzakresie: co drugi badany udający się do doradcy zapoznaje się zofertą kredytową banków, a formalności załatwia sam.

Decyzja o kredycie to rachunek coraz bardziej racjonalny niżemocjonalny. Dla 52 proc. respondentów najważniejsze są warunkifinansowe kredytów, co w porównaniu z 2006 rokiem stanowi istotnązmianę. Wynika to z wyrównania się standardów obsługi winstytucjach finansowych, do czego klienci zdążyli sięprzyzwyczaić. Spada więc wpływ takich "emocjonalnych" czynników,jak wcześniejsze doświadczenie z bankiem.

Badanie "Kredyty Hipoteczne 2007" zostało przeprowadzone wgrudniu ubiegłego roku przez ARC Rynek i Opinia metodą CAPI wśród600 dorosłych respondentów z 15 największych aglomeracji w Polsceobejmujących łącznie ponad 16,5 miliona mieszkańców.

Dołącz do dyskusji: Polacy świadomiej zaciągają kredyty hipoteczne

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
nthn7
zaglądnij też tu:

http://dobry-kredyt-hipoteczny.blogspot.com
odpowiedź