Nielsen szykuje pomiar komputerów i tabletów
- Szykujemy się do testów oglądania telewizji na komputerach stacjonarnych, laptopach i tabletach - mówi nam Elżbieta Gorajewska, szefowa Nielsen Audience Measurement. Instytut nie powiększy natomiast panelu telemetrycznego, bo klienci nie chcą więcej płacić za badanie.
Zapowiadane już w 2011 roku techniczne testy oprogramowania do pomiaru tzw. oglądania extended screen mają ruszyć na przełomie września i października br. Będą realizowane na grupie zaprzyjaźnionych z instytutem gospodarstw domowych. - Chcemy zobaczyć, jak to zostanie przyjęte przez badanych, i czy nie nastąpi odpływ osób od panelu - mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Elżbieta Gorajewska, dyrektor zarządzająca Nielsen Audience Meausrement. Po testach ma pozostać stała grupa gospodarstw, która stale będzie monitorowana.
Co będzie mierzone w ramach tego badania? Jak opowiada nam Gorajewska, prowadzony będzie zarówno pomiar zarówno oglądania telewizji z wykorzystaniem karty telewizyjnej jak i oglądania przez internet serwisów wideo na żądania na takich urządzeniach jak komputer stacjonarny, laptop i tablet. Docelowo pozyskane w ten sposób dane takie mają być łączone z danymi o oglądaniu tradycyjnej telewizji przez panelistów.
Jak już informowaliśmy, od 2010 roku Nielsen prowadzi też pomiar oglądania telewizji z przesunięciem czasowym (tzw. time shift viewing). Jego wyniki jednak nie są cały czas włączone do oficjalnych danych. - Tylko zainteresowani klienci mogą z nich korzystać - mówi szefowa Nielsen Audience Measurement.
Powodem takiego stanu jest fakt, że cały czas tylko jedna trzecia z ponad 12 proc. gospodarstw domowych z urządzeniami PVR korzysta z funkcji nagrywania i późniejszego odtwarzania programów. Kwestia włączenia tych danych do oficjalnego pomiaru będzie dyskutowana z klientami instytutu kolejny raz pod koniec września br. - Musi być zgoda rynku, by tak się stało - mówi Gorajewska.
Zamknięta została już natomiast kwestia ewentualnego powiększenia panelu telemetrycznego, który liczy obecnie 1700 gospodarstw domowych. - Dyskusja na ten temat została zakończona, powiększenia panelu nie będzie - informuje Elżbieta Gorajewska, tłumacząc, że stacje telewizyjne nie są gotowe na dodatkowe wydatki. - Idzie kryzys, przychody stacji będą malały. Obecnie dokładnie ogląda się każdą złotówkę - mówi szefowa Nielsena.
Zdaniem Gorajewskiej, w związku z postępującą fragmentaryzacją rynku, przyszłością jest pomiar oglądania programów przez wszystkich użytkowników telewizji cyfrowej u operatorów kablowych i satelitarnych. - Set-top-box może pracować jako miernik, bo gromadzi dane - mówi szefowa Nielsena. Idealna sytuacja jest operatorów kablowych, gdzie każdy dekoder jest z zasady podłączony do sieci i może wysyłać takie dane. Gorzej jest u platform satelitarnych, gdzie trzeba przekonać abonenta, by podłączył dodatkowo odbiornik do internetu.
Nielsen Audience Measurement dotąd realizował już pomiar oglądania telewizji na dekoderach platformy N, a obecnie obsługuje technicznie panel brokera Atmedia, działający wśród użytkowników telewizji cyfrowej UPC Polska (więcej na ten temat). - Gdyby na współpracę zdecydowały się też Cyfra+, Multimedia i Vectra, to mielibyśmy ciekawą próbę badawczą - podkreśla Gorajewska. Jej zdaniem uruchomienie takich badań, to kwestia kilku lat.
Dołącz do dyskusji: Nielsen szykuje pomiar komputerów i tabletów