Nie chcemy rachunków w formie elektronicznej, wolimy wersję papierową
Spośród osób, które w gospodarstwie domowym odpowiadają za opłacanie rachunków aż 77% nie jest zainteresowanych otrzymywaniem rachunków w formie elektronicznej. Przyczynami takiej postawy są: przyzwyczajenie do papierowej formy, trudności z biegłą obsługą komputera oraz brak dostępu do Internetu - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.
Co trzeci respondent (32%) deklaruje, że przynajmniej część rachunków domowych otrzymuje w postaci elektronicznej i jest z tej formy zadowolony (92%). Głównymi zaletami rachunków elektronicznych są ich zdaniem: wygoda (54%), dbanie o środowisko (43%), a także niższe koszty lub ich brak (29%). Badani, którzy otrzymują tylko rachunki papierowe, w zdecydowanej większości nie są zainteresowani zmianą obecnego stanu rzeczy.
Czy zaakceptował(a)by Pan(i) otrzymywanie rachunków w formie elektronicznej zamiast papierowej? (odpowiadały osoby, które otrzymują rachunki wyłącznie w formie papierowej)
Mimo iż respondenci wskazują na różne przyczyny niechęci wobec rachunków w formie elektronicznej, 74% z nich przyznaje, że nic ich nie przekona do nowej formy otrzymywania rachunków.
Co zachęciłoby Pana/ Panią do zainteresowania się otrzymywaniem rachunków w formie elektronicznej?
- Z naszego badania wynika, że polscy konsumenci w pewnych kwestiach są tradycjonalistami. Wskazuje na to bardzo wysoki odsetek osób, które otrzymując obecnie papierowe rachunki nie chcą ich zmiany na formę elektroniczną deklarują, że nic ich nie przekona do takiej zmiany. Być może Polacy preferują posiadanie rachunków w formie wydrukowanej, gdyż archiwizacja tego typu rachunków wydaje im się łatwiejsza, bo znana. Osobom przyzwyczajonym do rachunków w formie papierowej może się też wydawać, że posiadając je fizycznie znacznie łatwiej jest je reklamować lub też udowodnić, że się je zapłaciło, zwłaszcza kiedy konsument wybiera np. płatność na poczcie - mówi Aleksandra Brzozowska z ARC Rynek i Opinia. - Jednocześnie biorąc pod uwagę fakt, jak dynamicznie rośnie odsetek dokonywania płatności za rachunki przez Internet, można się spodziewać systematycznego wzrostu zainteresowania rachunkami w formie elektronicznej. Na pewno ważna jest edukacja konsumentów na temat zalet rachunków w formie elektronicznej - dodaje.
Informacja o badaniu
Badanie Płatności Masowe zostało przeprowadzone w dniach 6-15.05.2013 metodą wywiadów telefonicznych (CATI). Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej próbie gospodarstw domowych. Zrealizowano N=1007 wywiadów. Respondentami w badaniu były osoby, które deklarowały, że w swoim gospodarstwie domowym są odpowiedzialne za dokonywanie opłat za regularne rachunki.
Dołącz do dyskusji: Nie chcemy rachunków w formie elektronicznej, wolimy wersję papierową
Trzeba się tylko odważyć - moja firma się długo zbierała do przejścia na całkowicie wirtualny model, okazało się że koniec końców outsourcingujemy nie tylko rachunki elektroniczne ale i korespondencję codzienną i masową. Rynek jest dość nasycony dostawcami tego typu usług - myśmy się zdecydowali na firmę Inforsys S.A. (www.inforsys.pl) - i jest ok.
Pozdrawiam