Partner of Promotion i MSL Group najlepiej zarabiającymi agencjami PR, mocno w górę Walk, Clue PR, Solski i Garden of Words (TOP 19)
Związek Firm Public Relations po raz piąty opublikował ranking wynagrodzeń agencji PR według fee income. Pierwsze miejsca zajęły Partner of Promotion, MSL Group i Walk. W raporcie ujęto 19 firm, które w 2016 roku zarobiły łącznie 119,7 mln zł, o 3,9 proc. więcej niż rok wcześniej.
Ranking przygotowany na zlecenie Związku Firm Public Relations przez Grupę Strategia bazuje na wskaźniku fee income - zdefiniowany na potrzeby opracowania jako różnica między przychodem netto ze sprzedaży usług a kosztami zewnętrznymi realizacji projektów.
Na czele zestawienia za 2016 rok znalazła się agencja Partner of Promotion z fee income na poziomie 19,54 mln zł. Kolejne miejsca zajęły MSL Group (fee income 14,91 mln zł), Walk (10,31 mln zł) i Solski Communications (8,11 mln zł).
Walk zanotował też najwyższy wzrost przychodu fee income w porównaniu z poprzednią edycją rankingu - aż o 44,64 proc. Wysokie wzrosty odnotowały także agencje: Clue PR (o 38,05 proc., miejsce 16.), Solski Communications (37,03 proc.) oraz Garden of Words (33,85 proc., miejsce 9.). Największy spadek fee income odnotowała agencja Genesis PR - o 27,76 proc.
- Analiza wyników tegorocznego rankingu pozwala na jednoznaczną opinię, że rynek profesjonalnych usług public relations ma się dobrze. To kolejny rok z rzędu, kiedy łączna suma przychodów z honorariów uzyskana przez agencje biorące udział w rankingu wzrosła. To bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę sytuację w spółkach skarbu państwa, które w zeszłym roku wypowiedziały umowy o współpracy z niemal wszystkimi firmami biorącymi udział w rankingu. To pokazuje, że rośnie zapotrzebowanie na usługi profesjonalne i jest dobrą zapowiedzią wyników w 2017 roku, ponieważ obserwujemy stopniowy powrót zleceń z sektora publicznego do firm o ugruntowanej reputacji - komentuje Grzegorz Szczepański, Prezes ZFPR i CEO Hill+Knowlton Strategies.
Notowane w rankingu agencje wypracowały łącznie 119,738 mln zł fee income, co stanowi wzrost o 3,9 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. Fee income dla każdej z notowanych agencji wyniosło średnio 6,302 mln zł.
Zestawienie miało charakter otwarty - wzięło w nim udział 19 agencji, w tym pięć spoza ZFPR. Podane informacje mają charakter deklaratywny, w wybranych 13 agencjach przeprowadzono audyt potwierdzający dane finansowe. W rankingu wzięto także pod uwagę liczbę zatrudnionych pracowników (zatrudnienie stałe i umowy cywilnoprawne), wartość fee income w przeliczeniu na jednego pracownika oraz procentowy stosunek wypracowanych honorariów do przychodów netto.
W zestawieniu znalazły się trzy agencje nieobecne we ubiegłorocznym zestawieniu: 38PR&Content Communication (miejsce 10.), Grupa Intercorp (12.), Publicis Consultants (17.). W tej edycji rankingu nie wzięły udziału notowane w ubiegłym roku: RC2 Raczkiewicz Chenczke Consultants, Alert Media Communications, Multi Communications, United PR i Planet PR.
Dołącz do dyskusji: Partner of Promotion i MSL Group najlepiej zarabiającymi agencjami PR, mocno w górę Walk, Clue PR, Solski i Garden of Words (TOP 19)