Koalicja Pacjentów Onkologicznych pisze do Kurskiego: część rekompensaty abonamentowej na kampanię antynowotworową
Zrzeszająca ponad 100 tys. pacjentów Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych wystosowała list otwarty do prezesa Telewizji Polskiej Jacka Kurskiego z propozycją przeznaczenia części pieniędzy z rekompensaty abonamentowej na kilkuletnią kampanię społeczną w mediach publicznych. Miałaby ona być poświęcona pierwotnej i wtórnej profilaktyce nowotworów.

Sprawa rekompensaty dla mediów publicznych wróciła do Sejmu w czwartek, 13 lutego po tym, jak zablokowali ją senatorowie. Chodzi o kwotę 1,95 mld zł, które - jak ostatecznie przegłosował Sejm - mają trafić do publicznych mediów: Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia. Teraz ustawa czeka na podpis prezydenta Andrzeja Dudy, a o podziale środków ostatecznie zdecyduje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
Głos w sprawie pieniędzy dla mediów publicznych zabrał marszałek Senatu Tomasz Grodzki. Jeszcze przed powtórnym głosowaniem w Sejmie zaproponował przesunięcie całej kwoty rekompensaty na Narodową Strategię Onkologiczną. Pomysł nie przeszedł, lecz opozycja wciąż apeluje, żeby te środki zamiast do mediów publicznych skierować na wsparcie onkologii.

Teraz list otwarty do Jacka Kurskiego w sprawie rekompensaty dla mediów publicznych Aleksandra Rudnicka, rzeczniczka prasowa Polskiej Koalicji Pacjentów Onkologicznych. W imieniu Koalicji zaproponowała, by część tych pieniędzy została przeznaczona na kilkuletnią kampanię społeczną, dotycząca pierwotnej i wtórnej profilaktyki nowotworów.
„MUZYKA kontra RAK. Od disco do opery”
- Powinni ją opracować specjaliści w dziedzinie mediów oraz eksperci zajmujący się profilaktyką nowotworów. Kampania powinna zostać poprzedzona badaniami, które wskażą, jakich powinien być jej charakter, aby osiągnęła określone cele - zwiększenie zgłaszalności na badania przesiewowe i zmianę zachowań prozdrowotnych. Naszym zdaniem prowadzona w tej chwili kampania z budżetu Ministerstwa Zdrowia jest mało rozpoznawalna, niejednorodna, jej przekaz nie dociera do społeczeństwa - czytamy w liście.
Aleksandra Rudnicka przypomina, że pomimo niewielkich pieniędzy, jakimi dysponuje Koalicja, przez cały 2018 prowadziła ogólnopolską kampanię profilaktyczną „Wczesne wykrycie, to życie”. Charytatywnie wspierały ją także gwiazdy TVP: Marta Manowska, Hanna Śleszyńska, Olga Kalicka, Wiktoria Gąsiewska, Ewa Uryga, Olga Szomańska, Maria Pawłowska czy Bartek Szymoniak.
- Jesteśmy przekonani, że artyści ci, jak i inne znane z mediów osoby, wsparłyby kampanię na rzecz profilaktyki nowotworów. Z pewnością włączyłby się w nią pan Zenek Martyniuk i inne gwiazdy disco polo, a także artyści reprezentujący inne style muzyki, np. Pani Małgorzata Walewska. Koncert charytatywny na rzecz chorych na rak „MUZYKA kontra RAK. Od disco do opery” mógłby być jednym z projektów, który chętnie zrealizowalibyśmy z TVP - pisze rzeczniczka PKPO. W liście podaje też inny pomysł: międzynarodową wyprawę kobiet po leczeniu raka piersi w dorzecze Amazonki, którą mogłaby sfilmować ekipa TVP, oraz cykliczne edukacyjne programy zdrowotne z udziałem ekspertów.

Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych zrzesza ponad 100 tysięcy pacjentów onkologicznych w Polsce, skupionych w 50 organizacjach z całego kraju.
1,95 mld zł dla TVP i Polskiego Radia, zarządy będą mogły być większe
Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy abonamentowej w br. minister właściwy do spraw budżetu, na wniosek ministra właściwego do spraw kultury i dziedzictwa narodowego, przekaże jednostkom publicznej radiofonii i telewizji skarbowe papiery wartościowe jako rekompensatę z tytułu utraconych w roku 2020 wpływów z opłat abonamentowych z tytułu zwolnień, powiększoną o niewypłaconą w 2019 r. część rekompensaty z tytułu utraconych w latach 2018 i 2019 wpływów abonamentowych, z przeznaczeniem na realizację przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji misji publicznej.
Ostatecznie to Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecyduje o podziale środków w drodze uchwały i ustali łączną kwotę rekompensaty (ma na to czas do 31 stycznia 2020 roku). Nie może być ona jednak większa niż wspomniane 1,95 mld zł.
Projekt obejmuje też zmianę ustawy o radiofonii i telewizji zakładającą, że zarządy firm mediów publicznych będą mogły mieć więcej niż trzech członków.
Nowelizacja wejdzie w życie po podpisaniu przez prezydenta Andrzeja Dudę.
TVP i Polskie Radio w dwa lata dostały 2,4 mld zł pomocy publicznej
W 2017 roku Telewizja Polska i Polskie Radio otrzymały 1,677 mld zł środków publicznych, a w 2018 roku - 741,5 mln zł. Za podzielenie tych środków odpowiadała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, większość przyznała Telewizji Polskiej.
I tak w 2018 roku TVP dostała 385,5 mln zł, Polskie Radio - 186,3 mln zł, a 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia - 169,7 mln zł.
Według danych UOKiK-u w 2017 roku środki przyznane mediom publicznym stanowiły 5,5 proc. łącznej kwoty 30,57 mld zł pomocy publicznej, a w 2018 roku - 3,4 proc. z 21,75 mld zł.
Środki publiczne uzyskane przez TVP i Polskie Radio to przede wszystkim wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego, które są klasyfikowane jako środki publiczne. W 2018 roku wyniosły 741,5 mln zł, a abonament opłacało jedynie 994,6 tys. osób i firm.
Do tego doszła pierwsza rekompensata z tytułu wpływów nieuzyskanych z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Przyznano ją, w wysokości 960 mln zł, na przełomie 2017 i 2018 roku w ramach nowelizacji ustawy budżetowej, z tej kwoty TVP przydzielono 860 mln zł, Polskiemu Radiu - 62,2 mln zł, a działającym jako osobne spółki 17 rozgłośniom regionalnym Polskiego Radia - 57,8 mln zł.
Wyniki finansowe mediów publicznych
W 2018 r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. Zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.
Dyrektorzy i ich zastępcy w Telewizji Polskiej zarabiali średnio 21,8 tys. zł miesięcznie brutto, doradcy zarządu - 20,8 tys. zł, dziennikarze motywacyjni - 7,5 tys. zł, a ci honoraryjni - 12,2 tys. zł. Członkowie zarządu Jacek Kurski i Maciej Stanecki zainkasowali łącznie 811,8 tys. zł. Wiosną 2019 r. z zarządu spółki odwołano Macieja Staneckiego, a powołano Marzenę Paczuską i Mateusza Matyszkowicza.
Polskie Radio w 2018 r. osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec roku nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem.
W Polskim Radiu dyrektor - redaktor naczelny zarabiał przeciętnie 16 148 zł miesięcznie, kierownik redakcji - 12 036 zł, rzecznik prasowy - 12 132 zł, redaktor wydawca - 10 545 zł, a spiker-lektor - 3 978 zł (wszystkie kwoty brutto). Członkowie zarządu mieli podpisane kontrakty menedżerskie, a odwołanemu w sierpniu ub.r. prezesowi Jackowi Sobali wypłacono odszkodowanie za konkurencyjność.
Dołącz do dyskusji: Koalicja Pacjentów Onkologicznych pisze do Kurskiego: część rekompensaty abonamentowej na kampanię antynowotworową
To w sumie są oni