Najcenniejsze marki świata zyskały w ciągu roku na wartości średnio o 42 proc. Na czele Amazon (Top 100)
Gigant e-commerce Amazon wart jest 684 mld dolarów, dzięki czemu utrzymał pozycję najcenniejszej marki świata według Kantar BrandZ 2021. Podium uzupełniają Apple i Google. Łączna wartość marek uwzględnionych w rankingu sięgnęła 7,1 biliona dolarów, co stanowi równowartość połączonego PKB Francji i Niemiec. W zestawieniu zadebiutowały aplikacje Spotify i Zoom.
W rankingu Kantar BrandZ, przygotowywanym co roku przez agencję badawczą Kantar i koncern WPP, znalazło się aż 56 marek amerykańskich, a liderami rankingu są Amazon i Apple - każda z tych marek warta jest obecnie ponad pół biliona dolarów.
Amazon utrzymał swoją pozycję najcenniejszej marki świata, osiągając wzrost o 64% do 684 mld USD. Marka ta znalazła się w rankingu BrandZ po raz pierwszy w 2006 r., a jej wartość wzrosła w tym roku o niemal 268 mld USD, dzięki czemu Amazon stał się pierwszą marką o wartości przekraczającej pół biliona dolarów.
- W 2020 roku udział handlu elektronicznego wzrósł z 12% do 15% łącznej globalnej sprzedaży, co oznacza, że był to pozytywny rok dla marek uczestniczących w tym łańcuchu wartości - od detalistów po firmy kurierskie takie jak FedEx czy UPS. Wzrost odnotowano jednak również w branżach, którym na początku pandemii wróżono trudności. Przykładowo łączny wzrost marek odzieżowych z rankingu okazał się nawet większy niż w przypadku branży mediów i rozrywki, a marki luksusowe - mimo ograniczeń w podróżowaniu i lockdownów na całym świecie - przeorientowały swoją energię i w rezultacie osiągnęły wzrost - komentuje dyrektor marketingu firmy Kantar Nathalie Burdet.
Marki technologiczne zdominowały ranking BrandZ 2021
Na szczycie rankingu Kantar BrandZ dominują marki technologiczne - aż siedem marek w pierwszej dziesiątce wywodzi się właśnie z tego sektora. Na chwilę obecną wartość 10 najcenniejszych marek ocenia się na 3,3 biliona dol., podczas gdy pierwsza dziesiątka w 2011 roku byłą warta 800 mld dolarów.
Zajmujący trzecie miejsce Google wyceniany jest na niecałe 458 mld dolarów. Na miejscu szóstym znalazł się Facebook, którego wycena wyniosła w tym roku 226,7 mld dolarów.
Najszybciej rosnącą marką jest Tesla, która jednocześnie zdobyła laur najcenniejszej marki w świecie motoryzacji, zwiększając swoją wartość o 275% rok do roku i osiągając pułap 42,6 mld dolarów. Drugą najszybciej rosnącą marką świata jest społecznościowa aplikacja TikTok (miejsce 45. w rankingu ogólnym), której wartość w porównaniu z 2020 rokiem wzrosła o 158 proc. do 43,5 mld dol. Wartość Instagrama (miejsce 18. w rankingu ogólnym) wzrosła o 100 proc. w ujęciu rocznym, do kwoty 82,9 mld dol.
Z branży mediów i aplikacji w tegorocznej edycji Kantar BrandZ znalazły się także: Netflix (miejsce 24.), Disney (33.), YouTube (miejsce 39.), LinkedIn (na miejscu 54.), Zoom (miejsce 52.), Snapchat (na 82.), Spotify (na 99.).
Wartość całej listy rankingowej wzrosła za sprawą 69 marek, które od 2020 roku zwiększyły swoją wartość o co najmniej 5%, a także 13 debiutantów w tym gronie, wśród których znalazły się: Zoom, Nvidia i AMD oraz Spotify. Zoom wszedł do rankingu na 52. miejscu z wyceną na poziomie 36,9 mld dol.
Pięć marek zwiększyło swoją wartość ponad dwukrotnie. Są to: Pinduoduo, Meituan, Moutai i TikTok z Chin oraz Tesla z USA.
Liczy się renoma marek
W coraz większym stopniu motorem wzrostu marek jest ich renoma, zwłaszcza w kontekście zrównoważonego rozwoju i etycznych aspektów biznesu. W kategorii dóbr luksusowych odnotowano wzrost wartości marek o 34%, głównie za sprawą francuskich i włoskich luksusowych domów mody, takich jak LVMH, które dokonują inwestycji w reputację korporacyjną poprzez inicjatywy związane z pandemią, zrównoważoną transformację czy wsparcie dla ruchów społecznych takich jak Black Lives Matter.
Z kolei marka L’Oréal Paris z powodzeniem poszła pod prąd i - wbrew tendencjom panującym wśród marek kosmetycznych w czasie pandemii - zapewniła sobie wzrost dzięki wzmocnieniu swoich atutów oraz promowaniu siły i sprawczości kobiet.
- Tegoroczne wyniki dowodzą, że kluczowym czynnikiem zapewniającym wzrost nadal pozostaje świadome budowanie marki - wyjaśnia Nathalie Burdet. - Śledząc dynamikę giełdową najsilniejszych marek z naszego rankingu, zaobserwowaliśmy, że wychodzą one z trudności dwa razy szybciej niż marki należące do innych kluczowych indeksów. Nasze analizy wykazały, że 70% sukcesu marki to dobra realizacja czterech podstawowych założeń: i) zapewnienie najlepszych doświadczeń dla klienta w spójnie oznakowanych punktach kontaktu z marką, ii) asortyment dobrze zaprojektowanych, funkcjonalnych produktów i usług, iii) wygoda oraz iv) ekspozycja na markę dzięki świetnym reklamom. Pandemia COVID-19 wydobyła jednak na pierwszy plan takie istotne dla konsumentów wartości jak zaufanie i niezawodność. Marki, które rozwijają swój świat wartości i stają się pod tym względem liderami, są w stanie skutecznie wyróżnić się z tłumu.
Chiny przegoniły Europę, ale USA dalej dominują
Najszybciej w 2021 roku rosły marki amerykańskie, a ich wartość zwiększyła się średnio o 46 proc. w ujęciu rok do roku. Oznacza to, że na Stany Zjednoczone przypada obecnie 74% łącznej wartości Top 100, mimo że udział tego kraju w globalnym PKB wynosi zaledwie 24 proc.
Chiny umocniły swoją przewagę nad Europą. Udział marek chińskich wzrósł z 11 proc. wartości Top 100 rankingu w 2011 roku do 14 proc. w tym roku. Z kolei na marki europejskie przypada obecnie 8 proc. wartości rankingu, podczas gdy w 2011 roku było to 20 proc.
- Okres 2020/2021 był rekordowy pod względem wzrostu marek i chociaż wiele z nich stanęło w tym czasie w obliczu trudności, nasze badania po raz kolejny dowiodły, że silne marki przynoszą znacząco wyższe zyski dla akcjonariuszy, są bardziej odporne na trudności i szybciej z nich wychodzą” – komentuje dyrektor marketingu firmy Kantar Nathalie Burdet.
Kantar BrandZ: TOP 100
Dołącz do dyskusji: Najcenniejsze marki świata zyskały w ciągu roku na wartości średnio o 42 proc. Na czele Amazon (Top 100)