Iluminacje świąteczne miast cieszą Polaków
Polacy lubią obdarowywać i cieszyć się przyozdobionymi świątecznie ulicami miast. W naszych domach na Boże Narodzenie nie może zabraknąć choinki, najlepiej żywej. Sporo z nas twierdzi, że nie ma takiej rzeczy, która by nas denerwowała w święta. Jesteśmy też wigilijnymi tradycjonalistami i uważamy, że sklepy zaczynają święta zbyt wcześnie - wynika z badania PBS.
96% badanych lubi ulice przyozdobione iluminacjami świątecznymi. Pozwala nam to poczuć klimat świąt, radość, zadowolenie i pozytywną energię.
Choinka w Boże Narodzenie stoi w domach 94% Polaków, a większość z nas (62%) preferuje żywe drzewko. Za główny symbol świąt uważa ją 68% respondentów.
Jesteśmy lokalnymi patriotami, czujemy się przywiązani do miejscowości, w której mieszkamy - tak twierdzi 90% osób w wieku 55+, ale już wśród osób młodych (18-34 lata) co piąta (21%) nie czuje się związana ze swoim miastem.
Kobiety (87,1%) częściej od mężczyzn (61,2%) biorą udział w konkursach lub plebiscytach, a robimy to najchętniej kiedy mają one charakter charytatywny.
91% Polaków kupuje swoim bliskim prezenty na święta. Kwota przeznaczona na prezenty to najczęściej od 251 do 500 zł - taki budżet przeznacza na upominki ponad 40% badanych. Budżetem podarunkowym na ponad 1000 zł dysponuje 7,2% mężczyzn i tylko 1,4% kobiet.
77% badanych odwiedza w okresie przedświątecznym centra handlowe. Świąteczny wystrój i klimat galerii lubią i cenią szczególnie kobiety (95%).
Jednocześnie 70% respondentów uważa, że sklepy są przyozdabiane na święta zbyt wcześnie. Większość biorących udział w badaniu sugeruje aby bożonarodzeniowe dekoracje pojawiały się w okresie Mikołajek (58,6%).
Według 60% osób biorących udział w badaniu na wigilijnym stole nie może zabraknąć karpia. Świąt bez barszczu czerwonego z uszkami nie wyobraża sobie 33%, a pozbawionych pierogów z kapustą lub grzybami - 23% pytanych.
30% respondentów deklaruje, że nie ma takiej rzeczy, która denerwowałaby ich w święta. Jedynie 12,4% twierdzi, że męczące są przygotowania i przedświąteczny pośpiech. Kobiety bardziej irytują kolejki w sklepach, tłok, szał zakupów, a mężczyzn - nadmierna ilość reklam w telewizji i komercjalizacja świąt.
65% Polaków robi w święta użytek ze swoich aparatów fotograficznych. Lubimy robić zdjęcia, na których znajduje się rodzina, choinka, dzieci, świątecznie ozdobiony dom lub świąteczne iluminacje miasta (ulice, latarnie, jarmarki) czy szopka bożonarodzeniowa.
Badanie ogólnopolskie zostało przeprowadzone przez PBS na zlecenie Grupy Energa w grudniu 2014 r. metodą CATI na próbie 503 Polaków.
Dołącz do dyskusji: Iluminacje świąteczne miast cieszą Polaków