SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Fiat naruszył interesy klientów

Fiat Auto Poland naruszył zbiorowe interesy konsumentów

Fiat Auto Poland naruszył zbiorowe interesy konsumentów zmieniając jednostronnie zasady udzielanej gwarancji - uznał Prezes UOKiK Cezary Banasiński. Wbrew deklaracjom pojazdy tej marki naprawiane były częściami używanymi zamiast nowymi
 
W trakcie postępowania przeciwko Fiat Auto Poland, które zakończyło się 9 sierpnia b.r  Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ustalił, że 15 lipca 2002 r. spółka wystosowała pisma do swoich dilerów, w których wskazała na konieczność ograniczenia kosztów przy wykonywaniu napraw gwarancyjnych. Tym samym, zobowiązała ona swoich dilerów do korzystania z części używanych. Mimo tego, do 1 stycznia 2003 r. Fiat Auto Poland nadal w dokumentach gwarancyjnych zapewniał swoich klientów, że podczas naprawy używane będą wyłącznie części nowe.
Zdaniem Urzędu, nieuprzedzając użytkowników samochodów o nowych warunkach Fiat Auto Poland naruszył obowiązek udzielania konsumentom prawdziwej, rzetelnej i pełnej informacji. Za niedopuszczalne UOKiK uznał jednostronną zmianę zasad wykonywania napraw kosztem słabszych uczestników rynku i jednoczesne niedoręczenie przez przedsiębiorcę nowych wzorców umów gwarancyjnych. W trakcie postępowania odrzucono argument spółki, która podnosiła, że jeśli bezpłatna naprawa  doprowadziła do sprawności eksploatacyjnej auta, oznacza to, że diler wywiązał się ze swoich obowiązków.
Wobec powyższego zmienione zasady naprawy pojazdów w żaden sposób nie wiążą klientów, którzy przed 1 stycznia 2003 r. nabyli samochody. Mogą oni domagać się zatem wykonania naprawy na niezmienionych warunkach tzn. za pomocą wyłącznie nowych części zamiennych. W przypadku tych konsumentów, którym naprawy już dokonano, mogą oni dochodzić swoich roszczeń wobec Fiat Auto Poland.
Jednocześnie spółka została zobowiązania do opublikowania w jednym z ogólnopolskich dzienników płatnego ogłoszenia infomującego o wynikach postępowania w terminie nieprzekraczającym miesiąca od dnia uprawomocnienia się decyzji Prezesa UOKiK.
W sytuacji, w której przedsiębiorca nie zastosuje się do prawomocnej decyzji, możliwe będzie nałożenie na niego kary do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu żądań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Gwarancji przedsiębiorca udziela dobrowolnie, samodzielnie ustalając jej treść.  Polskie przepisy prawne nie przewidują takiego obowiązku. W przypadku jednak, gdy na zakupiony towar konsumpcyjny udzielono gwarancji, przedsiębiorca zobowiązany jest wywiązać się z ustalonych przez siebie warunków. Przysługujące konsumentowi uprawnienia z tego tytułu nie mogą być sprzeczne z prawami, które gwarantuje mu ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.  
Zgodnie z informacjami UOKiK, od dnia 1 stycznia 2003 roku Fiat Auto Poland stosuje nowy wzorzec umowy gwarancyjnej, w którym zakłada możliwość wymiany uszkodzonych części na regenerowane.

Dołącz do dyskusji: Fiat naruszył interesy klientów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl