Dynamiczny rozwój mobilnego internetu-raport
Dynamicznie rośnie udział osłon stron internetowych generowanych za pomocą urządzeń mobilnych, ale jest on wciąż mniejszy niż udział odsłon wykonywanych za pomocą komputerów stacjonarnych - wynika z badania firmy Gemius.
W sierpniu 2011 r. w krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) objętych badaniami Gemius procent udziału odsłon mobilnych wahał się w granicach 2 proc. Wyjątkiem jest rynek słowacki, gdzie 4 proc. wszystkich odsłon stron internetowych było generowanych przez użytkowników urządzeń mobilnych.
Udział odsłon mobilnych w regionie CEE jeszcze rok wcześniej był znacznie niższy i wynosił np. 0,87 proc. na Ukrainie i 1,87 proc. na Słowacji. Podobny trend można zaobserwować w krajach Europy Zachodniej – przykładem może być tutaj Dania, gdzie we wrześniu 2011 r. udział odsłon mobilnych wynosił 2,2 proc., a rok później już 7 proc.
Udział odsłon wykonanych za pomocą urządzeń mobilnych w wybranych krajach, w których realizowane są badania Gemius
Biorąc pod uwagę urządzenia mobilne, za pomocą których internauci łączą się z siecią, niekwestionowanym liderem w krajach regionu CEE w 2011 r. był iPad. Ponad jedna piąta odsłon stron internetowych dokonanych w krajach, dla których dostępny jest serwis gemiusRanking, dokonana została właśnie za pomocą tabletu Apple. Wyniki dla tego urządzenia rosną systematycznie – o około 8 pkt. proc. między styczniem a wrześniem 2011 r.
Powyższą tendencję można zaobserwować we wszystkich krajach regionu poza Bułgarią, Słowacją i Węgrami, gdzie pozycję lidera zajmuje iPhone.
Na większości analizowanych przez Gemius rynków iPhone zajmuje drugie miejsce pod względem liczby odsłon stron www generowanych za jego pomocą. Z kolei urządzenia marki Samsung – GT-i9000 (Galaxy S) i GT–i9100 (Galaxy S II) - pod względem liczby generowanych odsłon dzieli od lidera 18 pkt. proc.
Wzorzec korzystania z internetu przez użytkowników urządzeń mobilnych różni się od aktywności internautów łączących się z siecią za pomocą komputerów stacjonarnych. Dane zebrane w serwisach gemiusRanking w Polsce, Słowenii, Bułgarii, Rosji, Czechach, na Węgrzech, Ukrainie i Słowacji, pokazują że internauci łączący się z siecią za pomocą urządzeń mobilnych są aktywni głównie o poranku, ale największą liczbę odsłon mobilnych odnotowywano około godz. 9.00 czasu środkowoeuropejskiego. Przeciętni internauci rozpoczynali dzień łącząc się z internetem przez urządzenia mobilne, by potem korzystać z komputera stacjonarnego, a dzień kończyli również z „internetem w komórce”.
Średnia liczba odsłon generowanych przez urządzenia mobilne i PC z uwzględnieniem pory dnia w krajach objętych badaniami Gemius (Słowenia, Bułgaria, Rosja, Polska, Czechy, Węgry, Ukraina i Słowacja).
Źródło: Gemius SA, gemiusTraffic, 08.2011
Dołącz do dyskusji: Dynamiczny rozwój mobilnego internetu-raport