Data Ventures inwestuje 1,8 mln zł w Fandla.com
Fandla.com, startup z branży FinTech, pozyskał od nowego inwestora 1,8 mln złotych. Jest nim Data Ventures, fundusz venture capital specjalizujący się we wspieraniu projektów rozwijających analitykę danych.
Fandla oferuje usługę mikrofaktoringu, opartą na samouczącym się algorytmie automatycznej oceny ryzyka. Użytkownicy wysyłają do platformy fakturę (może to być nawet zdjęcie z telefonu), na jej podstawie algorytm podejmuje decyzję o przejęciu zobowiązania i przedstawia klientowi ofertę finansowania. W chwilę po akceptacji warunków na konto klienta trafia płatność za fakturę pomniejszona o prowizję. Startup jest w stanie obsłużyć nawet najmniejsze firmy bez historii kredytowej.
Założycielami startupu są były dyrektor zarządzający PayU Wojciech Czajkowski, Marcin Stark, wcześniej pracujący m.in. z Naspers/Allegro, Royal Dutch Shell oraz CII Group (odpowiedzialny za finanse i zarządzanie ryzykiem), oraz Tomisław Krężelewski, dziś związany także z Azimo (nadzoruje technologiczną stronę projektu).
- Zauważyliśmy, że chociaż na rynku mikrofaktoringu działa w Polsce i Europie kilku silnych graczy, to wciąż większość młodych firm nie ma możliwości bieżącego finansowania należności. Usługi faktoringu są dla nich niedostępne, bardzo drogie albo tylko pozornie rozwiązują ich problem – część konkurencji nie przejmuje zobowiązań lecz udziela klientom krótkoterminowych pożyczek. My znaleźliśmy nowy sposób na prawdziwy faktoring dla mikroprzedsiębiorców. Wykorzystujemy big data oraz machine learning do analizy faktur. Teraz dopracowujemy model biznesowy, który zapewni nam pozycję lidera rynku – mówi Wojciech Czajkowski, CEO w Fandla.
Fandla przeznaczy pozyskane dzięki Data Ventures środki na dalsze prace nad algorytmem automatycznej oceny ryzyka oraz usprawnieniem procesu tak, aby wiążąca decyzja dotycząca finansowania była podejmowana w ciągu kilku minut. Startup rozwija zaawansowane algorytmy zasilane dużymi zbiorami danych (big data) oraz złożone systemy uczące się (machine learning). Do oceny wiarygodności obydwu stron transakcji służą m.in. dane behawioralne oraz historia kont bankowych. Przed podjęciem decyzji o finansowaniu faktury algorytm firma analizuje też informacje z sieci społecznościowych, portali oraz platform B2B, gdzie zawierane są transakcje między przedsiębiorcami. Korzysta także ze źródeł danych udostępnianych przez biura informacji kredytowej i gospodarczej.
Fandla jest pierwszym startupem z sektora FinTech w portfelu funduszu venture capital Data Ventures. W grudniu inwestor wspólnie z Kogito Ventures wyłożyli ponad milion złotych na rozwój poznańskiego startupu Papukurier zajmującego się dostawami posiłków z restauracji do odbiorców.
Doradcą prawnym przy transakcji była kancelaria Lawmore.
Dołącz do dyskusji: Data Ventures inwestuje 1,8 mln zł w Fandla.com