Bulwersująca reklama TF1 naśmiewająca się ze starszych
Komisja Etyki Reklamy uznała reklamę TelForceOne, która naśmiewa się z ludzi starszych, za nieetyczną.
Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy uznał reklamę TF1 za niezgodną z kodeksem reklamy.
Głównymi bohaterami reklam są ludzie starsi. Motywem przewodnim layoutów są ich wypowiedzi dotyczące akcesoriów GSM, które są przez nich reklamowane mimo, że nie wiedzą oni do czego służą. Wynika to zarówno ze stwierdzeń bohaterów reklam, jak i nieumiejętności prawidłowego zastosowania w praktyce tych akcesoriów (jedna z bohaterek wpina słuchawkę bluetooth we włosy tak jak spinkę).
TelForceOne został oskarżony o traktowanie osób starszych w sposób ośmieszający, jako osoby o ułomnej sprawności umysłowej.
W nadesłanych odpowiedziach na skargi TF1 powołuje się na żartobliwą konstrukcję kampanii, w której motyw wykorzystujący kłopoty ludzi starszych z nadążeniem za nowinkami technicznymi nie ośmiesza ich, a jedynie wskazuje na fakt, że nie wszyscy za technologią nadążają. Uważa, że cechuje to nie tylko seniorów, ale może dotyczyć osób w każdym wieku. Przekonuje, że ukazanie uderzającej różnicy pokoleniowej miało na celu jedynie podkreślenie nowoczesności produktów. Jednocześnie informuje, że w związku z głosami opinii publicznej dotyczącej kampanii została ona wycofana. TF1 nie przeprosił jednak za jej publikację, czego domagała się Komisja.
„Takie konstruowanie przekazu reklamowego powoduje upowszechnianie i umacnianie negatywnych steretotpów, co pozostaje w sprzeczności z etyczną zasadą prowadzenia działań reklamowych w poczuciu odpowiedzialności społecznej. TF1 wskazuje na posłużenie się formułą żartu, ale nie można zgodzić się z opinią, że naśmiewanie się z seniorów (którym należy się szacunek) pozostaje w zgodności z dobrymi obyczajami” – czytamy w oświadczeniu Komisji Etyki Reklamy skierowanym do Wirtualnemedia.pl.
Dla Wirtuanemedia.pl komentuje Juliusz Braun, Dyrektor Generalny Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy
Kampania reklamowa produktów TF1 wzbudziła bardzo liczne głosy sprzeciwu, w tym skargi do Rady Reklamy. TelForceOne w odpowiedzi na skargi informuje, że "biorąc pod uwagę wszystkie opinie" zadecydował o wstrzymaniu kampanii. Całość odpowiedzi wskazuje jednak wyraźnie, iż reklamodawca odrzuca krytykę. W odpowiedzi czytamy m.in. "ta sama kampania przy zamianie osoby starszej na nieco młodszą lub nawet dziecko nie spowodowałaby żadnych protestów, sam więc zamysł kampanii nie jest kontrowersyjny czy rażący". Takiego rozumowania nie można przyjąć. Zamysłem kampanii - co jasno wynika także z oświadczeń samej firmy - było podkreślenie nowoczesności produktów właśnie w opozycji do ludzi starszych "zacofanych", którzy tej nowoczesności nie są w stanie zrozumieć. Sam zamysł jest więc nie tylko kontrowersyjny, ale rażąco sprzeczny z dobrymi obyczajami. Dążąc do zwrócenia uwagi na reklamowany produkt należy działać w sposób zgodny z poczuciem odpowiedzialności społecznej. Ośmieszanie ludzi starszych jest z tego punktu widzenia praktyką wyjątkowo naganną. Zdaniem Komisji Etyki Reklamy samo wycofanie niefortunnej reklamy nie powinno sprawy zamknąć. Działaniem adekwatnym do negatywnych odczuć, jakie reklama wywołała powinno być publiczne przeproszenie w odpowiedniej formie. Komisja Etyki Reklamy nie może formalnie zobowiązać reklamodawcy do takiego zachowania, dlatego też jedynie wyraża swą opinię, dając reklamodawcy pod rozwagę poszukiwanie odpowiednich działań.
Dołącz do dyskusji: Bulwersująca reklama TF1 naśmiewająca się ze starszych