Audi i Ericsson współpracują przy budowie aut. Szybka interakcja z robotem dzięki 5G
Koncern motoryzacyjny Audi oraz szwedzka firma technologiczna Ericsson rozpoczęły nowy etap współpracy w zakresie innowacyjnych procesów w budowie samochodów. Dzięki zastosowaniu sieci 5G powstał system szybkiej interakcji człowiek – maszyna wspomagający montaż elementów aut.
Audi oraz Ericsson poinformowały o rozwoju wzajemnej współpracy w zakresie wykorzystania technologii 5G w produkcji samochodów.
Jak informują obaj partnerzy wykorzystanie standardu 5G w procesach produkcyjnych przynosi wiele możliwości. Bezprzewodowa komunikacja prowadzona w czasie rzeczywistym jest warunkiem wstępnym umożliwiającym w przyszłości bezproblemową współpracę pomiędzy robotami produkcyjnymi a ludźmi.
W przeciwieństwie do innych technologii bezprzewodowych 5G jest bardziej niezawodne, lepiej reaguje na pracę pod dużym obciążeniem i dlatego dobrze nadaje się do zintegrowania z nią czujników, maszyn i urządzeń obsługiwanych przez ludzi.
Bezprzewodowa interakcja z robotem
W ramach wykorzystania nowego rozwiązania przedstawiono przykład w którym robot przemysłowy instaluje moduł poduszki powietrznej w kierownicy Audi.
Komórka w której pracuje robot jest chroniona przez czujniki bezpieczeństwa. Gdy tylko ręka ludzka przekroczy kurtynę świetlną komórki, robot automatycznie się zatrzyma.
Wymagana do tego komunikacja wysokiej częstotliwości (tzw. fieldbus) jest możliwa dzięki bardzo niskiemu opóźnieniu, to znaczy opóźnieniu od końca do końca wynoszącemu około jednej milisekundy. Dzięki technologii 5G interakcja człowiek-maszyna jest teraz możliwa również bezprzewodowo.
- 5G łączy wszystkie punkty w naszym środowisku produkcyjnym, co prowadzi do ogromnej poprawy elastyczności i łączności oraz pokazuje, jak może wyglądać bezpieczna współpraca między ludźmi a robotami – zaznacza w komunikacie Arjen Kreis, szef działu technologii automatyzacji produkcji nadwozi w fabryce Audi w Neckarsulm.
Fabryki przyszłości
Począwszy od 2018 r., Audi i Ericsson testują wykorzystanie technologii bezprzewodowej i sieciowej 5G do produkcji pojazdów. Partnerstwo pomiędzy producentem samochodów a szwedzkim koncernem ma pozwalać na rozpoznanie potencjału komunikacji bezprzewodowej w produkcji na wczesnym jej etapie.
- 5G zapewnia niezwykle niskie opóźnienie, które spełnia wymagania wydajnościowe automatyki przemysłowej - zaznacza Marie Hogan, szef działu Mobile Broadband & IoT w Ericsson. - Wysoko rozwinięte aplikacje i sieci IoT, w połączeniu z zaletami większej elastyczności, mobilności i wydajności, stworzone dla celów automatyzacji produkcji – takie rozwiązanie staje się po raz pierwszy realne i możliwe. „Odcinanie kabli” to prawdziwy punkt zwrotny w erze przemysłu 4.0.
Dołącz do dyskusji: Audi i Ericsson współpracują przy budowie aut. Szybka interakcja z robotem dzięki 5G