Agora wraca do większych inwestycji, ponad 10 mln zł na AMS i Heliosa
W zeszłym półroczu wydatki inwestycyjne Agory wyniosły 23,3 mln zł, ponad 50 proc. więcej niż przed rokiem, z czego 17,3 mln zł poszło na rzeczowe aktywa trwałe. Firma inwestuje głównie w sieć kinową Helios i nośniki reklamowe swojej spółki AMS.
Grupa Agora w zeszłym półroczu przeznaczyła 6,4 mln zł na inwestycje w segmencie reklamy zewnętrznej, 5,2 mln zł w filmowo-książkowym (obejmującym głównie sieć kinową Helios), 3,3 mln zł w internetowym, 2,3 mln zł w radiowym i 2,1 mln zł w prasowym. Pozostałe 4 mln zł nakładów inwestycyjnych zaklasyfikowano jako pozycje uzgadniające.
Rok wcześniej wydatki inwestycyjne wyniosły 14,9 mln zł, z czego po 4,4 mln zł w pionach filmowo-książkowym i internetowym, 2,7 mln zł w outdoorowym, 2,4 mln zł w prasowym, a 0,9 mln zł w radiowym.
Inwestycje głównie w Heliosa i AMS
Półroczne wydatki na rzeczowe aktywa trwałe zwiększyły się rok do roku z 9,66 do 17,31 mln zł. Na koniec czerwca Agora miała w tym obszarze zakontraktowane nakłady inwestycyjne w kwocie 26,4 mln zł, ponad dwa razy więcej niż przed rokiem (12,23 mln zł).
Co będzie kupowała firma? W sprawozdaniu wyliczyła, że zakontraktowane wydatki to m.in. „zobowiązania wynikające z podpisanych umów związanych z budową nowych obiektów kinowych, zakupem lub modernizacją nośników reklamowych oraz realizacją umowy koncesji na budowę i eksploatację wiat przystankowych w Krakowie”.
W drugim kwartale br. Agora uruchomiła 11 wiat ekologicznych w Warszawie, a do tej pory zainstalowała 4 415 indoorowych nośników cyfrowych, z czego 375 w układzie pionowym.
Z kolei Helios oprócz rozbudowy i modernizacji swoich kin od paru lat, poprzez spółkę zależną Step Inside, inwestuje w sieć gastronomiczną Pasibus, która na koniec czerwca liczyła 12 lokali (dwa więcej niż na koniec ub.r.) i w ciągu półrocza przyniosła 17,9 mln zł (wobec 10,1 mln zł przed rokiem).
Odbicie inwestycyjne po covidzie
Po wybuchu epidemii, która najmocniej dotknęła właśnie jej segment reklamy zewnętrznej i kin, Agora w 2020 i 2021 roku ograniczyła inwestycje do koniecznych. W połowie 2020 roku Helios sprzedał spółkę zarządzającą sieciami gastronomicznymi Papa Diego i Van Dog, w którą zainwestował dwa lata wcześniej.
Natomiast Agora za nieistotną kwotę pozbyła się firmy Domiporta (kupionej w 2008 roku za 45 mln dolarów) oraz pożegnała się z 26 pracownikami Goldenline, przejętego dekadę temu.
Dużą inwestycję przeprowadził jedynie AMS, przy czym była to akwizycja uzgodniona w połowie 2019 roku - za 92 proc. udziałów Piano Group, właściciela sieci ponad 900 ekranów MoveTV w klubach fitness, zapłacił 15,6 mln zł (z czego 6,5 mln zł przelał wcześniej jako zaliczkę).
W ub.r. wydatki inwestycyjne Agory sięgnęły 43,7 mln zł. W marcu firma podała, że w br. jej nakłady w tym zakresie zwiększą się mniej więcej dwukrotnie. Zastrzegła, że „w przypadku pogarszającej się sytuacji ekonomicznej, czy też wzrostu stóp procentowych może być zmuszony do rezygnacji z niektórych inwestycji, które ze względu na wyższy koszt kapitału nie zapewnią Grupie wymaganej stopy zwrotu w określonym czasie”.
W segmencie internetowym zapowiedziano inwestycje „w technologię wspierającą cele strategiczne oraz w pozyskanie kluczowych kompetencji z rynku” w celu „podniesienia jakości powierzchni reklamowej i efektywności cyfrowych ofert reklamowych”.
AMS miał skupić się na „inwestycjach w nowoczesne narzędzia technologiczne pozwalające na dalszy rozwój i umacnianie pozycji spółki w segmencie DOOH oraz w segmencie mebli miejskich”, Helios na „inwestycjach odtworzeniowych oraz na zwiększaniu liczby sal Helios Dream w obecnie istniejących obiektach, a także na otwarciu kina”, a segment radiowy - na „działaniach wzmacniających ofertę programową”.
W ub.r. Agora inwestycje finansowała przede wszystkim ze środków własnych. - Za wyjątkiem części wydatków na rzeczowe aktywa trwałe związane z wyposażeniem i adaptacją nowych kin i restauracji, które zostały częściowo sfinansowane poprzez kredyty bankowe i umowy leasingu finansowego - zaznaczono w sprawozdaniu.
W drugim kwartale br. cała grupa Agora przy wzroście przychodów o 30 proc. do 261,8 mln zł i zysku EBITDA z 14,7 do 26,1 mln zł zanotowała 17,6 mln zł straty netto, wobec 9,9 mln zł straty rok wcześniej.
W ub.r. przy 965,9 mln zł przychodów miała 46,6 mln zł straty netto, a w 2020 roku - 836,4 mln zł i 130,2 mln zł straty netto.
Dołącz do dyskusji: Agora wraca do większych inwestycji, ponad 10 mln zł na AMS i Heliosa