Agora: 150 mln zł z prasy. „GW” i czasopisma w dół, „Metro” w górę
W I kwartale br. Agora ze sprzedaży egzemplarzowej i reklamowej dzienników i czasopism zarobiła 150,4 mln zł, o 7,3 proc. mniej niż przed rokiem. Jako jedyne wzrosły wpływy z reklam w bezpłatnym „Metrze”.
Przychody Agory ze sprzedaży dzienników spadły w I kwartale br. o 9,1 proc., a ze sprzedaży reklam w nich - o 13,6 proc. Spółka uzasadnia to niższą sprzedażą egzemplarzową „Gazety Wyborczej” oraz spadkiem jej wpływów reklamowych, który wynika również z ograniczenia wydatków przez marketerów z branż pracy, finansów i sieci handlowych.
W I kwartale przychody reklamowe „Gazety Wyborczej” wyniosły 50,4 mln zł (spadek o 18,6 proc. w skali roku), a wpływy z jej sprzedaży - 29,6 mln zł (spadek o 10,8 proc.). Ponieważ cennikowo „GW” zarobiła z reklam 142,4 mln zł (według Kantar Media - zobacz szczegóły), średnią wysokość rabatów udzielanych marketerom można wyliczyć aż na 65 proc. Udział „Gazety Wyborczej” w wydatkach na reklamę w dziennikach Agora szacuje na ok. 37 proc.
>>> „Gazeta Wyborcza” notuje najniższą sprzedaż w historii (dane z 18 lat)
Za to przychody reklamowe bezpłatnego „Metra” zwiększyły się w skali roku o 11,3 proc. - do 6,9 mln zł, natomiast wynik operacyjny EBIT wzrósł z -0,3 do 0,6 mln zł. Udział tytułu w wydatkach na reklamę w dziennikach według Agory wyniósł ponad 5 proc.
Prawie o połowę mniej niż przed rokiem Agora zarobiła z projektów specjalnych, których sprzedaż egzemplarzowa wyniosła 300 tys. wobec 600 tys. w I kwartale ub.r. Firma opublikowała 9 takich wydawnictw, o jedno mniej niż rok wcześniej. Wskaźnik EBIT tego segmentu wzrósł o 83,3 proc., ale pozostał ujemny, wynosząc -0,2 mln zł.
>>> Agora: 1,48 mln zł straty netto w I kw. 2012 r. wobec zysku przed rokiem
Wyniki segmentu prasy codziennej Agory byłyby znacznie gorsze, gdyby nie usługi poligraficzne, które firma świadczy klientom zewnętrznym. Środki pozyskane na tej działalności wzrosły przez rok o prawie połowę, stanowiąc większość wpływów zaklasyfikowanych jako „pozostałe przychody”. A te przychody stanowią już jedną czwartą całych wpływów firmy z prasy codziennej.
Przychody segmentu czasopism Agory (spółka wydaje m.in. „Cztery Kąty”, „Logo”, „Avanti”, „Smart”, „Poradnik Domowy”, „Dziecko”) zmniejszyły się w skali roku o 10 proc., do kwoty 16 mln zł. Spadek wpływów ze sprzedaży egzemplarzowej firma wyjaśnia obniżeniem cen niektórych tytułów, a spadek przychodów reklamowych - zmniejszeniem wydatków przez marketerów z branż urody i pielęgnacji oraz żywności. Łączna sprzedaż magazynów Agory wyniosła 6,8 mln zł, a ich udział w wydatkach reklamowych w miesięcznikach - 9,5 proc.
Dołącz do dyskusji: Agora: 150 mln zł z prasy. „GW” i czasopisma w dół, „Metro” w górę