„Szklane domy” - w Przedwiośniu Żeromskiego były utopijną wizją Polski, symbolem równości i dobrobytu po odzyskaniu przez kraj niepodległości. Dziś szkło w architekturze jest powszechnie wykorzystywane, nadaje bryle lekkości i nowoczesności. W swoich projektach chętnie sięgają po nie architekci pracowni Tremend, wykorzystując tworzywo zarówno jako materiał na ściany, jak i dachy…
- Szkło jest materiałem niezwykle wdzięcznym, uwielbiam mnogość możliwości wykorzystania go w architekturze - mówi architektka i współwłaścicielka pracowni Tremend Magdalena Federowicz - Boule. – Ma swoją strukturę, przezroczystość, pozwala nam, architektom, pracować ze światłem, daje niezwykle wiele możliwości - dodaje.
Szkło można wykorzystać na wiele sposobów - jako materiał wykończeniowy, dekoracyjny, a także wytwarzać z niego meble czy elementy małej architektury. Przy swojej całej doskonałości, to tworzywo niezwykle wymagające i trzeba umieć odpowiednio je zastosować.
Między wnętrzem a zewnętrzem
Dzięki swojej przezroczystości szkło jest doskonałym materiałem, pozwalającym zatrzeć granice między wnętrzem budynku a jego otoczeniem. Kto nie chciałby przenieść otaczającej nas przyrody do środka i cieszyć się jej urokami w cieple i zaciszu.
Architekci Tremend wykorzystali te właściwości szkła w projekcie budynku Dworca Metropolitalnego w Lublinie. Podwójna forma „pudełka w pudełku” pozwoliła zmieścić jedną bryłę z betonową ścianą absorbującą ciepło w drugiej, szklanej części będącej zewnętrznymi ścianami dworca. Rozwiązanie to pozwoliło na realną oszczędność energetyczną, ponieważ ogrzewana jest tylko środkowa, mniejsza część.
Szklana konstrukcja pozwala na wgląd na przestrzał w dzień i w nocy, dyskretnie organizuje wnętrze, ochrania je termicznie i akustycznie. Duże przezroczyste elewacje odbijają unikalne struktury stalowych słupów zewnętrznych, ludzi, zieleni oraz grę świateł w otoczeniu. Szklane ściany pozwalają na przenikanie otoczenia do środka dworca i odwrotnie. Na dachu budynku znajdują się dwie szklane kostki - wyjścia z klatek schodowych, prowadzące wprost do podniebnego ogrodu.
- Przy tworzeniu szklanych przegród, jak w przypadku lublińskiego dworca, musieliśmy uważać, by wnętrze za bardzo nie nagrzewało się latem, a zimą nie wychładzało. Zastosowaliśmy szkło z technologią MicroShade, zaprojektowaliśmy też naturalne systemy wentylacji - dodaje Magdalena Federowicz – Boule.
Ściany kurtynowe będące jedynie cienką, przezroczystą granicą między światem zewnętrznym a wewnętrznym zobaczymy również w projektach hotelowych pracowni Tremend. W hotelu Crowne Plaza® Warsaw – The HUB pozwalają na przenikanie światów w hotelowym lobby i restauracji, jak i Skybarze, gdzie pełnią również funkcję podniebnej balustrady. W hotelu w Dźwirzynie szklana ściana w lobby łączy gości z sąsiadującym sosnowym lasem, a w hotelu Horizon jest ogromnym oknem na świat.
Szklane dachy
Szkło to nie tylko ściany – odpowiednio dobrany materiał może służyć również jako pokrycia dachowe. Takie rozwiązania architekci Tremend zastosowali na towarzyszących dworcowi w Lublinie rozległych wiatach przystankowych. To są fotowoltaiczne szklane dachy, które produkują energię, a dzięki przezroczystości nie zabierają światła dziennego.
Prawdziwie spektakularny szklany dach przykrywa również Dworzec Łódź Fabryczna projektu Tremend. Konstrukcja daje wewnątrz wrażenie, że rzeczywiście „sky is the limit”.
- Zastosowanie szkła na dachu jest bardzo trudne technicznie, ponieważ pochłania ono ogromne ilości energii, należy obliczyć obciążenia, punkt rosy, żeby zapobiec skraplaniu, zaprojektować wentylacje-dodaje architektka i współwłaścicielka Tremend.
Dzięki specjalnym wyliczeniom i symulacjom systemów wentylacyjnych architekci Tremend stworzyli niezwykły, szklany dach zachwycający kształtem i formą. Połączenie zabytkowej fasady dworca z nowoczesnością dało spektakularny efekt.
Szkło zdobi
Projektanci Tremend chętnie sięgają po szkło również jako element dekoracyjny. Wykonane z tego surowca lampy odnajdziemy w hotelowym lobby w AC Hotel by Marriott Krakow, gdzie gości zachwyca szklany żyrandol projektu Baranska Design przywołujący na myśl spadające liście. W hotelu Rezydent Sopot MGallery Hotel Collection wykonane w tej samej pracowni szklane lampy nawiązują do znajdowanych na plaży bursztynów, dekoracje pojawiają się również na obrazach. Historię produkcji i wytwarzania szklanych przedmiotów architekci pokazują we wnętrzach hotelu Mercure Szklarska Poręba, gdzie inspiracją do zaprojektowanych przestrzeni były sąsiadujące huty szkła.
Więcej na: http://tremend.pl/
Facebook: https://www.facebook.com/tremendarchitects
Instagram: https://www.instagram.com/tremend_architects/