![150x110](https://static.wirtualnemedia.pl/media/pr/100x80/12185.jpg)
- Każde podwojenie szybkości komunikacji szerokopasmowej zwiększa PKB o 0,3%
- Badanie przeprowadzone przez firmy Ericsson i Arthur D. Little oraz Chalmers University of Technology potwierdza, że wzrost szybkości komunikacji szerokopasmowej przyspiesza rozwój gospodarczy
- Pozytywne efekty wynikają z automatyzacji i uproszczenia procesów, wzrostu produktywności oraz lepszego dostępu do podstawowych usług, takich jak edukacja i opieka zdrowotna
Nowy raport, opracowany wspólnie przez firmy Ericsson i Arthur D. Little oraz Chalmers University of Technology na podstawie badania przeprowadzonego w 33 krajach OECD, określa wpływ na PKB samej tylko szybkości komunikacji szerokopasmowej — każde podwojenie tej szybkości daje wzrost PKB o 0,3%.*
Wzrost PKB w regionie OECD o 0,3% jest równoważny wartości 126 mld USD, czyli większej niż suma PKB Krajów Bałtyckich lub jedna siódma średniego tempa wzrostu w krajach OECD w ostatniej dekadzie.
Z badania wynika również, że dalsze podwajanie szybkości może spowodować wzrost PKP przekraczający 0,3% (np. czterokrotne zwiększenie szybkości powoduje wzrost PKB o 0,6%).
Zarówno dostępność komunikacji szerokopasmowej, jak i jej jakość (czyli szybkość) są czynnikami silnie pobudzającymi gospodarkę. W ubiegłym roku firmy Ericsson i Arthur D. Little ustaliły, że każde zwiększenie penetracji szerokopasmowej o 10 punktów procentowych przynosi wzrost PKB o 1%.
Wzrost ten wynika nie tylko ze zwiększenia bezpośredniej i pośredniej aktywności gospodarczej na skutek tworzenia nowych miejsc pracy w związku z budowaniem infrastruktury oraz z szybkiej poprawy efektywności w gospodarce, lecz także z efektu indukowanego, wywołanego zmianami w sposobach wykonywania pracy i procesach w społeczeństwie na wszystkich poziomach. Ten efekt indukowany jest najbardziej trwały i może stanowić nawet jedną trzecią wspomnianego wzrostu PKB.
„Komunikacja szerokopasmowa może pobudzać rozwój gospodarczy przez zwiększanie efektywności społeczeństwa, przedsiębiorstw i konsumentów” — powiedział Johan Wibergh, szef działu sieci w firmie Ericsson. „Umożliwia ona wprowadzanie bardziej zaawansowanych usług dostępnych online, usprawnienie usług użyteczności publicznej, telekonferencje i telepracę. Na przykład w branży opieki zdrowotnej przewiduje się, że aplikacje mobilne będą wykorzystywane przez 500 milionów ludzi".
W swoim wystąpieniu programowym na Broadband World Forum 2011 w Paryżu Wibergh powiedział:
„Spodziewamy się ogromnego wzrostu liczby ludzi z szerokopasmowym dostępem do Internetu — z 1 miliarda według obecnych szacunków do około 4 miliardów w 2015 r. Większość z nich będzie miała dostęp mobilny. Możliwość łączenia się i komunikacja szerokopasmowa to dopiero punkt startu dla nowych sposobów wprowadzania innowacji, współpracy i rozwoju kontaktów społecznych”.
Wyniki tego badania potwierdzają słuszność polityki rządów, które doceniają znaczenie komunikacji szerokopasmowej i promują ją.
Jest to pierwsze badanie tego rodzaju, które określa efekty ekonomiczne wzrostu szybkości komunikacji szerokopasmowej z wykorzystaniem kompleksowej metody naukowej i publicznie dostępnych danych.
* Efekty ekonomiczne średniej szybkości osiąganej w komunikacji szerokopasmowej zostały określone z wykorzystaniem analizy regresji danych kwartalnych z lat 2008-2010 dla 33 krajów OECD.
* W badaniu zostały uwzględnione następujące kraje: Australia, Austria, Belgia, Chile, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Izrael, Japonia, Kanada, Korea, Meksyk, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Polska, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Stany Zjednoczone, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, Węgry, Wielka Brytania i Włochy.
* Dane dotyczące średniej szybkości osiąganej w komunikacji szerokopasmowej dostarczyła firma Ookla.
O firmie Ericsson
Ericsson, największy na świecie dostawca technologii i usług dla operatorów telekomunikacyjnych, jest liderem w dziedzinie technologii mobilnych 2G, 3G i 4G i obsługuje sieci, z których korzysta ponad miliard abonentów. Zajmuje również czołową pozycję na rynku usług zarządzanych. Oferta firmy obejmuje infrastrukturę sieci stacjonarnych i komórkowych, usługi telekomunikacyjne, oprogramowanie oraz rozwiązania szerokopasmowe i multimedialne dla operatorów, przedsiębiorstw i branży medialnej. Spółki joint venture Sony Ericsson i ST-Ericsson zapewniają klientom osobiste urządzenia komunikacji mobilnej wyposażone w bogaty zestaw funkcji.
Ericsson realizuje swój długofalowy cel, jakim jest „stać się siłą napędową postępu w świecie komunikacji” poprzez innowacje, zaawansowane technologie oraz rozwiązania biznesowe zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Firma powstała w 1876 r. Ma centralę w Sztokholmie. Działa w 175 krajach i zatrudnia ponad 90 000 pracowników. W 2010 r. uzyskała przychody w wysokości 203.3 mld SEK (28,2 mld USD). Ericsson jest notowany na giełdzie NASDAQ OMX w Sztokholmie i NASDAQ w Nowym Jorku.
Zapraszamy na:
www.twitter.com/ericsson_poland
www.youtube.com/ericssonpolska
www.facebook.com/ericssonpolska