![150x110](https://static.wirtualnemedia.pl/media/pr/100x80/9460.jpg)
Czempion polskiej bankowości znów triumfuje – tak można krótko podsumować wyniki rankingu „Marki Polskie 2010” przygotowywanego przez Rzeczpospolitą. PKO Bank Polski okazał się najbardziej wartościową i najmocniejszą marką w rodzimej branży finansowej. Wartość marki najbardziej zyskownego krajowego banku została oszacowana na ponad 3,6 mld zł.
PKO Bank Polski już od pięciu lat, czyli od pierwszej edycji rankingu uwzględniającej firmy z branży finansowej, utrzymuje się na pierwszym miejscu wśród firm finansowych, jeśli chodzi o moc marki. Wartość marki rynkowego lidera w ciągu ostatniego roku wzrosła o 15 proc. Ponad 3,6 mld zł, na które szacują wartość marki największego krajowego banku autorzy rankingu „Marki Polskie 2010” to więcej niż wycena specjalistów z magazynu „The Banker”. Ci ostatni oszacowali wartość marki PKO Banku Polskiego na miliard dolarów, czyli około 3 mld zł.
– Sprawność zarządzania oraz coraz nowocześniejsza oferta produktowa przekładają się na wzmacnianie mocy i wartości marki PKO Banku Polskiego. Ranking Rzeczpospolitej wyraźnie pokazuje, że przyjęta przez nas strategia rozwoju przynosi efekty – mówi Zbigniew Jagiełło, prezes Zarządu PKO Banku Polskiego.
Ranking „Marki Polskie” Rzeczpospolitej jest przygotowywany według podobnej metodologii jak najbardziej prestiżowe zestawienia tego typu na świecie. Kluczową rolę grają tu wyniki finansowe i rola marki w decyzjach zakupowych konsumentów. Wartość marek została wyliczona przy użyciu metody opłat licencyjnych, której istotą są hipotetyczne opłaty, które ponosiłby użytkownik danej marki, gdyby z niej korzystał na podstawie umowy licencyjnej. Z kolei moc marek zależy między innymi od prestiżu, postrzeganej jakości i świadomości marki wśród konsumentów.
Siłę marki największego polskiego banku potwierdzają wyniki badania Produkt Roku przeprowadzonego przez miesięcznik Reader’s Digest. W tegorocznej, szóstej już edycji tego badania, PKO Bank Polski zwyciężył w aż pięciu kategoriach: Kredyt hipoteczny, Kredyt gotówkowy, Konto bankowe, Lokata bankowa, Karta kredytowa. Certyfikaty „Produkt Roku 2010” przyznane tym produktom finansowym znajdującym się w ofercie Banku potwierdzają, że są one najczęściej i najchętniej wybierane przez Polaków. Badanie Produkt Roku zostało przeprowadzone metodą ankiety on-line jako e-mailing skierowany do 40 tysięcy prenumeratorów magazynu Reader’s Digest. Wybór czytelników jest całkowicie spontaniczny i niczym niesugerowany.
***
PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego pod względem wyników finansowych. Po 3. kwartale 2010 roku osiągnął zysk netto w wysokości 2,5 mld zł. Z 28-procentowym udziałem w rynku Bank zajmuje także czołowe miejsce w sprzedaży kredytów, oferując oprócz tradycyjnych hipotek komercyjnych również preferencyjne kredyty mieszkaniowe z dopłatą państwa. PKO Bank Polski jest wielokrotnie nagradzany w wielu prestiżowych rankingach. Oferta kredytu hipotecznego, pod względem dostosowania do nietypowych oczekiwań klientów, została uznana za najlepszą na rynku przez porównywarkę finansową Comperia.pl. Bank został również doceniony za elastyczność oferty tych kredytów, które mogą być udzielane na sfinansowanie różnych celów oraz w kategorii najlepszego banku oszczędnościowo-inwestycyjnego. Bank jest też m.in. laureatem „Złotego Bankiera” za najlepszy na rynku kredyt hipoteczny, a także zwycięzcą konkursu „Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców” oraz posiadaczem certyfikatu „Firma Przyjazna Klientowi”. Według analiz firmy badawczej MillwardBrown SMG/KRC PKO Bank Polski cieszy się najwyższym zaufaniem spośród badanych instytucji finansowych – 3/4 ankietowanych ufa jego stabilności finansowej. PKO Bank Polski jest również najsilniejszym wizerunkowo bankiem w kraju, o czym świadczy pozycja lidera rankingu Top Marka według magazynu „Press”. Jest także najdroższą marką na polskim rynku bankowym – specjaliści z magazynu „The Banker" wycenili jej wartość na miliard dolarów.