„2012 rok, jeśli mowa o Polsce, stał pod znakiem bardzo dynamicznego rozwoju segmentu e-commerce – nie trudno nie zauważyć wysokiej aktywności i pomysłowości sklepów internetowych, co dotyczy zarówno tych małych, oferujących produkty typu hand-made i pojedyncze egzemplarze oryginalnych rzeczy, jak i dużych platform oraz agregatorów klubów zakupowych” – mówi Jarosław Nowak, Brand Manager mail-media.
Kolejną tendencją obserwowaną na rynku jest rozproszenie treści w Internecie – coraz większy zasięg aplikacji generujących i agregujących treści, a co się z tym wiąże – powolny spadek zasięgu dużych, horyzontalnych portali.
Ten rok w reklamie internetowej, a szczególnie jego początek, upłynął pod znakiem RTB i dyskusji na temat skuteczności tej technologii oraz wysypu platform oferujących to rozwiązanie.
„W tym roku największą popularnością wśród klientów mail-media cieszyły się kampanie rozliczane w modelu efektywnościowym, czyli za dostarczenie określonej liczby kliknięć bądź unikalnych kliknięć, dostarczenie leadów, czyli użytkowników, którzy wypełnili formularz kontaktowy. Klienci decydowali się także na kampanie rozliczane za wygenerowanie zamówień bądź sprzedaży” – dodaje Jarosław Nowak.
Prognozy na 2013 rok
W opinii mail-media, główny trend w marketingu i reklamie na przyszły rok to całkowita dominacja Internetu jako kanału komunikacji reklamowej z konsumentami. „Na pewno czeka nas dalszy dynamiczny wzrost wydatków na reklamę on-line. Paradoksalnie, spowolnienie w globalnej gospodarce umocni pozycję reklamy on-line kosztem innych, znaczniej mniej efektywnych kanałów komunikacji. Przykładem może być amerykański „Newsweek”, który całkowicie odchodzi od tradycyjnej, drukowanej wersji i od stycznia będzie dostępny jedynie w wersji elektronicznej. Czekamy na kolejne tytuły, które pójdą jego śladem. Wydatki na reklamę on-line wzrosną również kosztem udziałów reklamy w telewizji” – prognozuje Jarosław Nowak.
Według mail-media, możemy spodziewać się również dalszego dynamicznego rozwoju projektów e-commerce, a co za tym idzie – rozwoju marketingu efektywnościowego i technologii związanych z retargetowaniem, a także nowych formatów angażujących użytkownika w proces sprzedaży. „Rozwój technologii do optymalizacji wysyłki mailingowej i wyższa jakość kampanii e-mailingowych dzięki podniesieniu standardów dotyczących polityki prywatności oraz coraz większej popularności systemów wysyłkowych zintegrowanych z rozbudową i zarządzaniem bazami danych – to również kierunki na 2013 rok, co pozwoli mail-media zwiększyć skuteczność kampanii e-mailingowych, zwłaszcza w kampaniach sprzedażowych” – podkreśla Jarosław Nowak
i dodaje: „W tym roku zwiększyła się liczba małych i średnich firm, które chciałyby pozyskać jakościowy ruch i dokonać inwestycji w reklamę przynoszącą konkretny, policzalny efekt. Wychodząc naprzeciw ich potrzebom, wprowadziliśmy produkty cross reklamowe, w których łączymy kampanie e-mailingowe z kampaniami typu display
w modelu CPC lub komunikacją w wyszukiwarkach”.
Jak prognozuje mail-media, w 2013 r. pojawią się z pewnością nowe możliwości
i świeżości w branży w postaci wydawców generujących sprzedaż. „W Polsce wciąż jest mała podaż takiego kontentu. Trend na najbliższy rok (bo trudno mówić o dłuższej perspektywie w digitalu) to zatem rozwój wszelkiego rodzaju platform i agregatorów treści oraz agregatorów klubów zakupowych. Czas pokaże, czy jest to biznes opłacalny”
– mówi Jarosław Nowak.
Mail-media dostrzega również stały wzrost znaczenia aplikacji mobilnych, podobnie jak roli reklamy efektywnościowej on-line oraz nowych rozwiązań, na razie testowanych – czasami z różnym skutkiem, jak np. real-time-bidding.
Przyszły rok przyniesie również duże zmiany na rynku prasy, co już teraz można zauważyć. „Sądzę, że 2013 rok będzie końcem kilku wydań papierowych. Jednocześnie nastąpi wzrost znaczenia pism wyspecjalizowanych, periodyków powiązanych
z ekskluzywną, zdigitalizowaną wersją, np. na iPady” – dodaje Jarosław Nowak.