Atrium Promenada w wyniku ukończenia pierwszej fazy rozbudowy i przebudowy zyskała zupełnie nową strefę food court pod nazwą Republika Smaku. Natomiast część pasażu głównego w wyniku gruntownej modernizacji została zmieniona w Aleję Fontann. Architektura Promenady nawiązuje do najnowszych trendów w projektowaniu przestrzeni handlowych na świecie. W kolejnych latach centrum bardzo się zmieni, między innymi za sprawą architektów z pracowni SUD Polska, by jeszcze lepiej odpowiadać na współczesne potrzeby klientów, szukających nie tylko zakupów, ale też rozrywki i wypoczynku.
Projekt modernizacji Atrium Promenada powstał z myślą o Les Grands Magasins – kultowych domach towarowych z II połowy XIX wieku oraz modowych ulic Paryża, Mediolanu i Londynu. Historyczne inspiracje zaczerpnięte z dziewiętnastowiecznej architektury domów handlowych, w przebudowanej Promenadzie przejawiają się we wzorze posadzki Alei Fontann, dekoracyjnym kształcie żyrandoli oraz w detalu balustrady. Podwójne witryny sklepowe, usunięcie jednej kondygnacji oraz szklane balustrady sprawiły, że Atrium Promenada została wypełniona światłem.
Jasna i otwarta przestrzeń
Dzięki modernizacji głównego pasażu udało się uzyskać otwartą i jasną przestrzeń. Wysokie, podwójne witryny Atrium Promenada nawiązują do najbardziej eleganckich europejskich przestrzeni handlowych. Wnętrza swoim stylem sprawiają, że zakupy płynnie łączą się z bogatą ofertą usługową i gastronomiczną.
- Podróżując po europejskich miastach widzimy wyraźnie trend przekształcania przestrzeni handlowych, które pomimo tego, że są oddalone od miast, są częstą destynacją, stają się nowymi centrami życia. Zakupy nie pełnią w nich jedynej funkcji, a dzięki otwartym przestrzeniom oraz dużym witrynom sklepowym, płynnie łączą się z innymi funkcjami – spotkań oraz relaksu – komentuje Jocelyn Fillard, Dyrektor ds. Architektury, Partner w SUD Polska.
Styl klimatycznego bistro
Część restauracyjna Promenady tworzy zupełnie nową kulinarną destynację. Dzięki przyciemnionemu światłu i oddzieleniu części kulinarnej, poszczególne restauracje przywodzą na myśl przytulne bistra, schowane w zakamarkach wąskich uliczek miejskich. Poprzez zastosowanie postarzanego, drewnianego sufitu, miękkich kanap, dekoracyjnych ram oraz donic z zielenią uzyskano wyjątkowy klimat nowojorskich kafejek oraz przytulną atmosferę francuskich bistr w stylu retro. Graficzna mozaika posadzek, łączy w sobie współczesne materiały oraz tradycyjne wzory. Meble inspirowane antykami w połączeniu z industrialnym charakterem lamp, tworzą wyjątkowy, nieco eklektyczny styl bistro.
Aleja Fontann
Centralnym punktem Atrium Promenady jest Aleja Fontann, z główną fontanną o średnicy
5 metrów, pozwalającą na zsynchronizowaną grę świateł, wody i muzyki. Inspiracją stworzenia Alei Fontann była duża istniejąca fontanna - rzeka, która stanowiła unikalny element wnętrza i była znakiem rozpoznawczym centrum. Jej forma była już jednak nieaktualna i stanowiła barierę komunikacyjną. Myślą przewodnią modernizacji pasażu było zachowanie fontanny jako elementu charakterystycznego centrum, przy jednoczesnym nadaniu jej współczesnego i unikalnego charakteru. Wykorzystana została wysokość i przestrzeń. Obecnie we wnętrzu Atrium Promenady są dwie fontanny oraz jedna wirtualna rzeka, stanowiąca posadzkę interaktywną. Docelowo ma powstać jeszcze jedna fontanna oraz interaktywna rzeka. Główna fontanna ma możliwość wyświetlenia grafik, a żyrandol zlokalizowany powyżej, razem z instalacjami wodnymi, stanowi centrum pokazów wykorzystujących wodę i dźwięk.
Architektoniczne wyzwanie
Modernizacja Atrium Promenady stanowiła architektoniczne wyzwanie. Centrum handlowe było otwarte przez cały czas modernizacji, a prace były prowadzone również w nocy. Dzięki skrupulatnemu planowaniu udało się ograniczyć liczbę nieużytkowanych lokali.
- Konieczność funkcjonowania obiektu handlowego podczas przebudowy była dla nas oczywista już od wstępnych założeń koncepcyjnych. Wspólnie z Inwestorem byliśmy zgodni co do tego, że prace muszą być zaplanowane w sposób jak najmniej uciążliwy dla odwiedzających oraz najemców istniejącego centrum. Zależało nam, aby w jak największym stopniu ograniczyć liczbę nieużytkowanych w czasie przebudowy lokali. Dodatkowo, Inwestor zdecydował się na użytkowanie niektórych przestrzeni tymczasowo i wdrożył bardzo ciekawy program „Pop-up store’ów” który cały czas jest kontynuowany, również w nowo otwartych butikach – powiedziała Magdalena Plutyńska, Projekt Manager w SUD Polska.
Atrium Promenada jest jednym z pierwszych centrów handlowych w Warszawie. Centrum powstało na istniejących obiektach historycznych Przemysłowych Zakładów Optycznych. Duże wyzwanie stanowiło dostosowanie istniejącej tkanki konstrukcyjnej do najnowszych standardów w projektowaniu, które odpowiadają potrzebom nawet najbardziej wymagających klientów.
Dalsze plany modernizacji
W wyniku kompleksowej modernizacji, dzięki odwadze Inwestora, każda aleja Atrium Promenady będzie zaskakująca i wyjątkowa. Powstanie między innymi Aleja Parkowa – z biegnącym wzdłuż pasem zieleni, oraz Aleja Rynkowa inspirowana miejską przestrzenią. Dodatkowo projekt przewiduje zagospodarowanie terenów w otoczeniu centrum, m.in. Zieloną Promenadę oraz dwie przestrzenie publiczne w formie placów ogólnodostępnych. Całościowy projekt modernizacji Atrium Promenada powstał w pracowni SUD Polska.