Warszawska komunikacja ma nowe logo. „Synteza, lapidarność i siła wyrazu”
Władze Warszawy rozstrzygnęły konkurs na logotyp Warszawskiego Transportu Publicznego (WTP). Spośród 189 nadesłanych prac jury wybrało projekt autorstwa TypeThree. Koszty zmiany oznaczeń mogą wynieść około 500 tys. zł.
![](https://static.wirtualnemedia.pl/media/top/logo-wawtransport-655.png)
Dwuetapowy konkurs na nowy logotyp warszawskiego transportu publicznego wygrało TypeThree. Zwycięski projekt przedstawia literkę „t” przypominającą symbol stolicy - warszawską syrenkę. Jak podkreśla w komunikacie prasowym jury, logotyp doskonale identyfikuje „warszawskość” komunikacji miejskiej i poszczególnych elementów całego systemu. Choć nawiązuje do tradycji, to jednocześnie jest szalenie nowoczesny i bardzo długo się nie zestarzeje. TypeThree otrzymało nagrodę w wysokości 70 tys. złotych, w drugim etapie pokonało cztery inne propozycje.
Łącznie, do konkursu zgłoszono 189 prac, które oceniło jury w składzie Robert Zydel - dyrektor Biura Marketingu Miasta, Wojciech Wagner - zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, Katarzyna Strzegowska - zastępca dyrektora ZTM, prof. Piotr Garlicki i prof. dr hab. Dawid Korzekwa z Akademii Sztuk Pięknych, Andrzej Budek - założyciel studia KOTBURY, Magdalena Ponagajbo z Mamastudio i Emilia Bojańczyk z Podpunktu.
- To piękny projekt, który pojawi się stopniowo na wszystkich rozproszonych dotychczas elementach - pojazdach, parkingach, rowerach, biletach czy elementach informacji pasażerskiej. Co ułatwi pasażerom identyfikację i korzystanie z naszej komunikacji - mówi Renata Kaznowska, zastępca prezydenta Warszawy.
Mamy nowe, wspólne logo transportu publicznego w Warszawie! @ztm_warszawa #MobilnaWarszawa #tram #bus #metro pic.twitter.com/41mhQmRv8c
— Renata Kaznowska (@RKaznowska) 27 września 2017
Nowe logo zastąpi funkcjonujące do tej pory symbole graficzne dotyczące stołecznego transportu - logotypy Zarządu Transportu Miejskiego, symbol promocyjny miasta „Zakochaj się w Warszawie komunikacyjnej”, herb Warszawy oraz logotypy poszczególnych spółek transportowych.
„Synteza, lapidarność i siła wyrazu”
Nowy logotyp warszawskiego transportu publicznego przypadł do gustu Pawłowi Dunii, head of design w Artegence.
- Całe szczęście mamy w Warszawie Syrenkę! Biedna zajmuje się już prawie wszystkim. Niczym superbohater uratowała niejeden warszawski branding. Może to droga na skróty i pójście na łatwiznę, a może jednak naturalne skojarzenie i działanie na rzecz spójności stołecznej symboliki. Mimo wszystko, mi logo WTP bardzo się podoba. Jest tam to, co w logotypie istotne: synteza, lapidarność i siła wyrazu - ocenia dla portalu Wirtualnemedia.pl Paweł Dunia.
Ekspert zwraca jednak uwagę na jeden element burzący harmonię logotypu.
- Dziwi mnie natomiast błędne, moim zdaniem, optyczne wypozycjonowanie znaku w okręgu. Syrenka "opada" w dół i w prawo – detal, ale męczący oko. I czyż nie o detale w projektowaniu logotypów chodzi? - zastanawia się Paweł Dunia.
Dunia podkreśla, że Warszawa od od lat potrzebuje jednolitego, spójnego systemu identyfikacji wizualnej, spajającego różne marki związane z transportem miejskim.
- Niezrozumiały jest dla mnie wygląd ikon, będących – jak się domyślam – fragmentem systemu identyfikacji. Brak tam spójności i ręki jednego projektanta – sprawiają wrażenie pobranych ze stocka. Mam nadzieję, że to tylko zajawka na potrzeby prezentacji i projektowaniem prawdziwego systemu zajmie się ktoś na poważnie. "Warszawskich" logotypów mamy bowiem na pęczki, ale prawdziwą bolączką miasta jest brak spójnego systemu wayfindingowego dla naszej sieci transportu publicznego - komentuje Paweł Dunia.
Dołącz do dyskusji: Warszawska komunikacja ma nowe logo. „Synteza, lapidarność i siła wyrazu”