Warszawska komunikacja ma nowe logo. „Synteza, lapidarność i siła wyrazu”
Władze Warszawy rozstrzygnęły konkurs na logotyp Warszawskiego Transportu Publicznego (WTP). Spośród 189 nadesłanych prac jury wybrało projekt autorstwa TypeThree. Koszty zmiany oznaczeń mogą wynieść około 500 tys. zł.
Dwuetapowy konkurs na nowy logotyp warszawskiego transportu publicznego wygrało TypeThree. Zwycięski projekt przedstawia literkę „t” przypominającą symbol stolicy - warszawską syrenkę. Jak podkreśla w komunikacie prasowym jury, logotyp doskonale identyfikuje „warszawskość” komunikacji miejskiej i poszczególnych elementów całego systemu. Choć nawiązuje do tradycji, to jednocześnie jest szalenie nowoczesny i bardzo długo się nie zestarzeje. TypeThree otrzymało nagrodę w wysokości 70 tys. złotych, w drugim etapie pokonało cztery inne propozycje.
Łącznie, do konkursu zgłoszono 189 prac, które oceniło jury w składzie Robert Zydel - dyrektor Biura Marketingu Miasta, Wojciech Wagner - zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, Katarzyna Strzegowska - zastępca dyrektora ZTM, prof. Piotr Garlicki i prof. dr hab. Dawid Korzekwa z Akademii Sztuk Pięknych, Andrzej Budek - założyciel studia KOTBURY, Magdalena Ponagajbo z Mamastudio i Emilia Bojańczyk z Podpunktu.
- To piękny projekt, który pojawi się stopniowo na wszystkich rozproszonych dotychczas elementach - pojazdach, parkingach, rowerach, biletach czy elementach informacji pasażerskiej. Co ułatwi pasażerom identyfikację i korzystanie z naszej komunikacji - mówi Renata Kaznowska, zastępca prezydenta Warszawy.
Mamy nowe, wspólne logo transportu publicznego w Warszawie! @ztm_warszawa #MobilnaWarszawa #tram #bus #metro pic.twitter.com/41mhQmRv8c
— Renata Kaznowska (@RKaznowska) 27 września 2017
Nowe logo zastąpi funkcjonujące do tej pory symbole graficzne dotyczące stołecznego transportu - logotypy Zarządu Transportu Miejskiego, symbol promocyjny miasta „Zakochaj się w Warszawie komunikacyjnej”, herb Warszawy oraz logotypy poszczególnych spółek transportowych.
„Synteza, lapidarność i siła wyrazu”
Nowy logotyp warszawskiego transportu publicznego przypadł do gustu Pawłowi Dunii, head of design w Artegence.
- Całe szczęście mamy w Warszawie Syrenkę! Biedna zajmuje się już prawie wszystkim. Niczym superbohater uratowała niejeden warszawski branding. Może to droga na skróty i pójście na łatwiznę, a może jednak naturalne skojarzenie i działanie na rzecz spójności stołecznej symboliki. Mimo wszystko, mi logo WTP bardzo się podoba. Jest tam to, co w logotypie istotne: synteza, lapidarność i siła wyrazu - ocenia dla portalu Wirtualnemedia.pl Paweł Dunia.
Ekspert zwraca jednak uwagę na jeden element burzący harmonię logotypu.
- Dziwi mnie natomiast błędne, moim zdaniem, optyczne wypozycjonowanie znaku w okręgu. Syrenka "opada" w dół i w prawo – detal, ale męczący oko. I czyż nie o detale w projektowaniu logotypów chodzi? - zastanawia się Paweł Dunia.
Dunia podkreśla, że Warszawa od od lat potrzebuje jednolitego, spójnego systemu identyfikacji wizualnej, spajającego różne marki związane z transportem miejskim.
- Niezrozumiały jest dla mnie wygląd ikon, będących – jak się domyślam – fragmentem systemu identyfikacji. Brak tam spójności i ręki jednego projektanta – sprawiają wrażenie pobranych ze stocka. Mam nadzieję, że to tylko zajawka na potrzeby prezentacji i projektowaniem prawdziwego systemu zajmie się ktoś na poważnie. "Warszawskich" logotypów mamy bowiem na pęczki, ale prawdziwą bolączką miasta jest brak spójnego systemu wayfindingowego dla naszej sieci transportu publicznego - komentuje Paweł Dunia.
Dołącz do dyskusji: Warszawska komunikacja ma nowe logo. „Synteza, lapidarność i siła wyrazu”