SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

TVN kupi 25% akcji operatora platformy cyfrowej 'n' za 95 mln euro

Grupa TVN zawarła porozumienie, na mocy którego obejmie 25 proc. plus 1 akcję operatora platformy cyfrowej "n", należącej do Grupy ITI, za 95 mln euro. Transakcja powinna zostać sfinalizowana w drugim kwartale 2008 roku

Grupa TVN ma też możliwość zwiększenia udziałów do 51 proc. (opcja call) po trzech latach od pierwotnej inwestycji.

"Za równowartość 95 milionów euro, Grupa TVN obejmie 25 proc. plus jedną akcję platformy cyfrowej +n+, wierzytelności z tytułu pożyczek udzielonych +n+ w wysokości 35,3 mln euro (proporcjonalnie do udziału w akcjonariacie), jak również opcję call" - poinformowała spółka.

"Sama struktura transakcji zapewnia nam dużą elastyczność: objęcie mniejszościowych udziałów gwarantuje nam miejsce na szybko rosnącym rynku płatnej telewizji w Polsce bez konieczności ponoszenia nadmiernego ryzyka, wpisanego w działalność podmiotu, który pojawił się na tym rynku jako ostatni" - powiedziała Karen Burgess, wiceprezes TVN ds. finansowych.

"Struktura transakcji stwarza TVN możliwość, ale nie obowiązek inwestowania w rozwój platformy "n" i otwiera drogę do przejęcia nad nią kontroli po trzech latach. Jeśli rozwój spółki będzie przebiegał zgodnie z oczekiwaniami, w przyszłości będziemy mogli przejąć szybko rosnącą platformę płatnej telewizji, która będzie dodatkowym filarem wzrostu Grupy TVN" - dodała.

TVN podała, że Grupa TVN zawrze z Grupą ITI porozumienie akcjonariuszy, które określi zasady funkcjonowania platformy "n" oraz prawa jej akcjonariuszy. TVN uzyska zwyczajowe zabezpieczenia przysługujące akcjonariuszom mniejszościowym oraz prawo "veta" w najważniejszych sprawach. Transakcja jest w końcowej fazie i powinna zostać sfinalizowana w drugim kwartale 2008 roku.

"Objęcie udziałów w platformie "n" jest dla nas strategicznym krokiem w kierunku dystrybucji płatnej telewizji. Z entuzjazmem obserwujemy potencjał wynikający z konwergencji płatnej i ogólnodostępnej telewizji, która - poprzez powiększanie i rozwijanie naszego portfolio kanałów tematycznych - umożliwi nam korzystanie w jeszcze większym stopniu z postępującej fragmentacji widowni" - powiedział Piotr Walter, prezes TVN.

"Inwestycja w atrakcyjny rynek płatnej telewizji w Polsce oznacza dla TVN dywersyfikację źródeł przychodów, a w miarę rozwoju platformy +n+ - także możliwość zabezpieczenia przed zmianami koniunktury na rynku reklamowym" - dodał.

Platforma cyfrowa "n", należąca do Grupy ITI, miała na koniec pierwszego kwartału 2008 roku ponad 320 tysięcy abonentów, co stanowi 80 proc. odbiorców płatnej telewizji w jakości HD i 9 proc. całego rynku platform cyfrowych w Polsce.

Przychody platformy "n" w pierwszych trzech miesiącach wyniosły blisko 16 mln euro, o 249 proc. więcej niż przed rokiem. W tym czasie spółka miała ujemną EBITDĘ w wysokości 10,2 mln euro. Rok temu ujemna EBITDA wyniosła 9,3 mln euro.

JPMorgan był wyłącznym doradcą finansowym Grupy TVN i autorem opinii nt. godziwej ceny zakupu.

Cyfrowy Polsat największy
Rynek płatnej telewizji w Polsce rośnie dynamicznie, dzięki przepływowi do telewizji cyfrowej użytkowników analogowej telewizji satelitarnej, naziemnej i kablowej. W 2007 roku rynek platform cyfrowych zwiększył się o ponad milion abonentów, osiągając w przybliżeniu poziom 3,3 mln abonentów, a według szacunków firmy badawczej Screen Digest do 2012 r. osiągnie poziom prawie 5 milionów abonentów.

Telewizja "n" została uruchomiona w październiku 2006 roku. Na koniec kwietnia miała 320 tys. abonentów, co stanowi 9% całego rynku platform cyfrowych w Polsce, podano także.

Liderem rynku jest Cyfrowy Polsat, który podał, że na koniec I kw. miał 2,19 mln abonentów. Cyfra Plus ma ok. 1,1 mln abonentów.

  • Więcej informacji:
  • N

Dołącz do dyskusji: TVN kupi 25% akcji operatora platformy cyfrowej 'n' za 95 mln euro

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl