Spotify w Polsce: 2 mln zł z reklam, 25 mln zł z subskrypcji
W ub.r. muzyczna platforma streamingowa Spotify zanotowała w Polsce 2,1 mln zł wpływów reklamowych, natomiast w 2016 roku ze sprzedaży reklam i subskrypcji miała 27,09 mln zł przychodów. Zysk netto spółki w ub.r. wyniósł 93,1 tys. zł, wobec 48,4 tys. zł rok wcześniej.
Platforma streamingu muzyki Spotify zadebiutowała na polskim rynku wiosną 2013 roku, natomiast spółka Spotify Poland została założona na początku 2012 roku. Według sprawozdań złożonych w KRS w ub.r. zanotowała 2,1 mln zł wpływów sprzedażowych, 2,43 mln zł kosztów operacyjnych i 336,6 tys. zł straty ze sprzedaży. Dzięki 430 tys. zł pozostałych przychodów operacyjnych osiągnęła 93,1 tys. zł zysku netto.
Rok wcześniej Spotify Poland miał wielokrotnie wyższe obroty: 27,09 mln zł wpływów ze sprzedaży, 26,89 mln zł kosztów operacyjnych, 203,4 tys. zł zysku ze sprzedaży i 48,4 tys. zł zysku netto.
Skąd tak duży spadek przychodów i kosztów firmy? W sprawozdaniu wyjaśniono, że do końca października 2016 roku Spotify Poland zajmował się obsługą całej działalności platformy w naszym kraju, natomiast potem zarządzanie subskrypcjami przejął właściciel spółki - szwedzki Spotify AB. Odtąd polska spółka odpowiada tylko za sprzedaż usług reklamowych na platformie.
Zdecydowanie największym kosztem ponoszonym przez Spotify są opłaty za licencje do muzyki udostępnianej na tej platformie. W 2016 roku Spotify Poland zapłaciła za to 25,93 mln zł, a w ub.r. - już tylko 882,7 tys. zł.
Mocno wzrosły natomiast w skali roku wydatki na usługi marketingowe i public relations - ze 164,7 do 594,2 tys. zł, oraz na obsługę systemu płatniczego - z 84,3 do 291,3 tys. zł.
W Polsce miesięczna subskrypcja na Spotify kosztuje 19,99 zł w przypadku użytkownika indywidualnego oraz 29,99 zł za pakiet rodzinny (może z niego korzystać do sześciu internautów mieszkających pod wspólnym adresem).
Platforma jest regularnie wspierana promocją, w ramach której trzymiesięczny dostęp dla nowych użytkowników kosztuje tylko 0,99 zł (obecna promocja kończy się 31 grudnia).
Globalnie Spotify ze wzrostem wpływów i liczby użytkowników
Wiosną br. Spotify zadebiutował na amerykańskiej giełdzie NASDAQ. Kurs spółki długo utrzymał się powyżej 150 dolarów (a w wakacje zbliżył nawet do poziomu 200 dolarów), natomiast w grudniu spadł ze 140 do 108 dolarów.
W trzecim kwartale br. firma osiągnęła 1,35 mld dolarów wpływów, o 31 proc. więcej niż rok wcześniej. Przychody z subskrypcji zwiększyły się o 31 proc. do 1,21 mld dolarów, a z reklam - o 30 proc. do 142 mln dolarów. Tym samym proporcje tych dwóch źródeł przychodów są podobne jak u Spotify Poland - jeśli przyjąć, że w 2016 roku ta spółka miała ok. 2 mln zł z reklam.
Globalnie zysk brutto Spotify zwiększył się rok do roku z 230 do 342 mln dolarów, a strata operacyjna zmalała z 73 do 6 mln dolarów. Natomiast wynik netto przypisany do jednostki dominującej poprawił się z 278 mln dolarów straty do 43 mln dolarów zysku.
Firma zwiększyła wydatki na badania i rozwój (z 98 do 135 mln dolarów) oraz sprzedaż i marketing (ze 138 do 146 mln dolarów).
Liczba aktywnych w skali miesiąca użytkowników platformy wzrosła ze 150 do 191 mln, z czego liczba subskrybentów zwiększyła się z 62 do 87 mln, a użytkowników korzystających z darmowego dostępu - z 91 do 109 mln.
Na koniec października br. Spotify miał 40 proc. subskrybentów w Europie, 31 proc. - w Ameryce Północnej, 20 proc. - w Ameryce Południowej i Środkowej, a 9 proc. - w innych częściach świata. Jeśli chodzi o wszystkich użytkowników platformy to 36 proc. było z Europy, 31 proc. z Ameryki Północnej, 22 proc. - z Ameryki Południowej i Środkowej, a 11 proc. z pozostałych regionów.
Firma nie podaje, ilu subskrybentów ma w poszczególnych krajach.
Dołącz do dyskusji: Spotify w Polsce: 2 mln zł z reklam, 25 mln zł z subskrypcji
50tys to zostało po wyprowadzeniu zysku na pozycji: "Usługi obce"
do firmy matki