Ponad 20 mln polskich klientów z dostępem do bankowości online
Na koniec 2012 roku dostęp do bankowości internetowej miało blisko 20,8 miliona klientów indywidualnych. W ostatnim kwartale liczba ta powiększyła się o milion - wynika z raportu przygotowanego przez Związek Banków Polskich.
Blisko 20,8 miliona klientów indywidualnych mających na koniec ubiegłego roku dostęp do bankowości online to o 17% więcej niż rok wcześniej. Dla porównania, w roku 2011 odnotowano 14-proc. wzrost.
Proporcjonalnie wzrasta także liczba aktywnych użytkowników - stanowią oni około 55% osób mających dostęp do bankowości internetowej.
W przypadku sektora małych i średnich przedsiębiorstw już czwarty kwartał z rzędu zaobserwowano spadki obrotów na kontach internetowych. Do tej pory IV kwartał oznaczał najwyższe w roku wartości, ale tym razem stało się inaczej. Należy jednak wziąć pod uwagę, że wpływ na takie wyniki, oprócz sytuacji gospodarczej, miały zmiany terminów rozliczeń podatkowych. W 2011 roku prowadzący działalność musieli uiszczać zaliczki podatkowe w grudniu za dwa miesiące, podczas gdy w minionym roku zostało to zmienione na tradycyjny, comiesięczny sposób płatności.
Przeciwne tendencje po raz kolejny zanotowano jeśli chodzi o statystyki dotyczące kart debetowych i kredytowych. Liczba tych pierwszych cały czas rośnie: na koniec 2012 roku Polacy mieli ich 26,5 miliona, czyli o 1,7 miliona więcej niż dwanaście miesięcy wcześniej. Tymczasem liczba kart kredytowych stale spada: na koniec minionego roku było ich 6,4 miliona, podczas gdy jeszcze 3 lata wcześniej - ponad 10,9 miliona.
Jednocześnie w przypadku kart kredytowych obserwowany jest stały wzrost kwartalnych wartości transakcji oraz stały spadek średniej wartości pojedynczej transakcji.
Przygotowany przez Związek Banków Polskich raport "NetB@nk" stanowi analizę tendencji na rynku bankowości elektronicznej, w szczególności bankowości internetowej oraz rynku kart płatniczych.
Dołącz do dyskusji: Ponad 20 mln polskich klientów z dostępem do bankowości online