Karta zasad reklam dla dzieci
Samoregulacja Canal+ Cyfrowy w dziedzinie reklamy skierowanej do najmłodszych widzów
Przy tworzeniu Karty uznano, że reklama jest integralną częścią rzeczywistości medialnej, w której porusza się współczesny człowiek. Samoregulacja określa, jakim ograniczeniom powinny być poddawane reklamy, których odbiorcami są widzowie do 7. roku życia, czyli przekazy reklamowe emitowane w sąsiedztwie audycji adresowanych do dzieci w tym wieku.
Postanowienia Karty wskazują na przykład, że niedopuszczalne są reklamy prezentujące agresję lub zawierające jakąkolwiek zachętę do stosowania przemocy. Określają, kiedy dopuszczalny jest udział dzieci w reklamie. Wprowadzają zakaz emisji reklam produktów lub usług przeznaczonych wyłącznie dla dorosłych, takich jak piwo, środki antykoncepcyjne i higieny intymnej, leki, militaria, itp. w sąsiedztwie audycji przeznaczonych dla dzieci. Zakazują także emisji reklam, które prowadzą do dyskryminacji ze względu na rasę, płeć, narodowość, przekonania religijne, status materialny lub pozycję społeczną.
"Uruchamiając MiniMini, kanał przeznaczony dla dzieci do lat 7, studiowaliśmy obowiązujące w Polsce przepisy prawa regulujące kwestie reklam kierowanych do najmłodszych widzów. Z przeprowadzonej analizy wynikało, że przepisy są bardzo ogólne i dopuszczają możliwość swobodnej interpretacji. Dlatego postanowiliśmy wziąć sprawy w swoje ręce i zadbać o naszych najmłodszych widzów. Stąd pomysł na powołanie grupy eksperckiej, która opracowałaby standardy reklam kierowanych do dzieci" - powiedziała Małgorzata Seck odpowiedzialna za programy MiniMini oraz MiniMax i dodała:
"Zdajemy sobie sprawę, że określenie bardzo precyzyjnych zasad w stosunku do takiej dziedziny, jak reklama, jest bardzo trudne. Jednak podstawową wartością samoregulacji jest dobra wola nadawcy, aby wypracowane standardy stosowane były w codziennej praktyce. Chodzi przecież o dobro naszych małych widzów i o to, by rodzice mogli czuć się bezpiecznie, pozwalając najmłodszym oglądać przygotowane przez nas programy".
Karta Zasad jest dokumentem o otwartej formule. Dzięki uniwersalności zawartych w niej zapisów, może być traktowana jako wewnętrzny kodeks również przez innych polskich nadawców. Może być także uzupełniana o kolejne obszary tematyczne dotyczące reklam adresowanych do dzieci. Na dokument składają się: preambuła oraz trzy rozdziały regulujące 15 obszarów problemowych związanych z reklamą kierowaną do najmłodszych.
"Dobrowolnie przyjęte ograniczenia pozwalają na wprowadzenie lepszej ochrony dzieci przed skutkami niewłaściwej reklamy. W Polsce podejmowane były próby samoregulacji nadawców. Niestety dotychczasowe działania nie przyniosły spodziewanych rezultatów. Poszczególni nadawcy posiadają wewnętrzne kodeksy postępowań, jednak nie powiodły się próby opracowania i przyjęcia jednego dokumentu przez kilku nadawców. Pomysł CANAL+ CYFROWY może przełamać ten stan, ze względu na fakt, iż problem dotyczy ochrony najmłodszych, a pomysłodawca zobowiązał się jednostronnie do przestrzegania wypracowanych zasad" - powiedział Michał Fijałkowski z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, uczestnik prac Grupy "Inicjatywa - Reklama dla Dzieci".
Inne
Dołącz do dyskusji: Karta zasad reklam dla dzieci