Duże spadki na rynku prasy. „Nadchodzące miesiące będą trudne dla wydawców”
W marcu br. względem analogicznego okresu rok wcześniej sprzedaż prasy ogółem zmalała o 12 proc. - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl. - Problemy z dystrybucją czy mniejsze zainteresowanie reklamodawców z pewnością negatywnie odbiły się na nakładach i sprzedaży - mówi nam Maciej Niepsuj, buying director w MullenLowe MediaHub.
W drugiej dekadzie marca z powodu rozwoju pandemii koronawirusa gospodarka Polski została zamrożona, m.in. odwołano imprezy masowe, zamknięto szkoły, uczelnie, kina, teatry itp., wprowadzono ograniczenia w handlu, czy w zakresie swobodnego poruszania się, a gdzie to możliwe wprowadzono pracę zdalną. Z powodu powyższych ograniczeń trudniej było zakupić gazety i czasopisma, wydawcy na większą skalę niż dotychczas zaczęli oferować sprzedaż prasy pocztą.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Jak wynika z danych Polskich Badań Czytelnictwa „Audyt ZKDP” opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl, sprzedaż wydań ogółem prasy w marcu 2020 roku wyniosła 39 146 929 egz. W porównaniu do marca 2019 roku zmniejszyła się o 11,99 proc.
- Biorąc pod uwagę chronologię COVID-ową marzec nie jest do końca miarodajny, zdecydowanie więcej powiedzą nam kolejne, w pełni objęte okresem pandemii miesiące. Myślę, że spadki w kwietniu i maju były zdecydowanie większe - prognozuje portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj, buying director w MullenLowe MediaHub. - Problemy z dystrybucją czy mniejsze zainteresowanie reklamodawców z pewnością negatywnie odbiły się na nakładach i sprzedaży - mówi.
Zdaniem eksperta „nadchodzące miesiące będą z pewnością trudne dla wydawców, zwłaszcza tych którzy nie funkcjonują równocześnie w online”. - Z jednej strony czerwiec wygląda obiecująco praktycznie dla wszystkich mediów w tym również dla prasy ale wciąż niepewna sytuacja epidemiologiczna i zagrożenia dla gospodarki z nią związane mogą spowodować szybki powrót - informuje nas Niepsuj.
Dla porównania, w lutym 2020 roku względem lutego 2019 roku sprzedaż wszystkich tytułów prasowych objętych monitoringiem PBC spadła o 8,83 proc., a w styczniu 2020 względem stycznia 2019 - o 9,97 proc.
W marcu br. monitoringiem PBC objęte były 182 tytuły (sprzedaż ogółem wykazało 165 z nich), po spadku względem marca 2019 o 29 (20; stan na czerwiec 2020 - m.in. dane archiwalnych wydań niektórych tytułów są wycofywane z monitoringu po tym, jak dane pismo zostanie wycofane z rynku).
„Tele Tydzień” najchętniej kupowanym tytułem
Średnia sprzedaż ogółem „Tele Tygodnia” (Wydawnictwo Bauer) - najchętniej kupowanego tytułu w marcu 2020 roku - wyniosła 591 626 egz. W porównaniu do marca 2019 roku była niższa o 10,64 proc.
Na drugim miejscu uplasował się najpopularniejszy tygodnik yellow „Życie na Gorąco” (Wydawnictwo Bauer), którego średni wynik sprzedażowy w analizowanym okresie zmniejszył się o 12,63 proc. do poziomu 396 510 egz.
Ostatnią pozycję podium zajął kolejny tygodnik Bauera - „Twoje Imperium”. W marcu 2020 roku średnia sprzedaż ogółem pisma spadła o 8,23 proc. do poziomu 294 333 egz.
Dziesiąty był „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska) - najwyżej sklasyfikowany w zestawieniu dziennik, który zanotował stratę o 14,63 proc. do 190 372 egz.
Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.
Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.
Dołącz do dyskusji: Duże spadki na rynku prasy. „Nadchodzące miesiące będą trudne dla wydawców”
Ciekawy jest duży spadek tytułów dla młodszych: Kaczor Donald 49%, Mój Kucyk Pony 39%, Zabawy i Marzenia Barbie 41%, Tomek I przyjaciele 39%.
Czy to przez to, że dzieci zostały uwięzione w domach i przerzuciły się na TV, komputery i smartfony?