6,3 mln polskich widzów zobaczyło Michała Szpaka w finale Eurowizji
Sobotni finał 61. Konkursu Piosenki Eurowizji obejrzało w TVP1 i TVP Polonia 5,09 mln widzów, o 390 tys. osób więcej niż zeszłoroczny finał. Michał Szpak przyciągnął 6,32 mln widzów.
Oglądalność sobotniego finału Eurowizji pokazywanego między godz. 21.00, a 0.46 w nocy wyniosła w Jedynce 4,59 mln widzów przy udziale w rynku telewizyjnym na poziomie 37,58 proc. w grupie 4+ i 37,49 proc. w grupie 16-49. - wynika z danych Nielsen Audience Meauserement, przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.
Dodatkowo transmisję oglądało jeszcze 499 tys. widzów w TVP Polonia (odpowiednio 4,08 proc. i 4,49 proc. udziału), co dało łącznie obu stacjom 5,09 mln oglądających oraz odpowiednio 41,66 proc. i 41,98 proc. udziału w rynku.
Gdy na scenie pojawił się Michał Szpak i zaśpiewał piosenkę „Color of your life”, w tym momencie widownia TVP1 wyniosła 5,76 mln osób, a TVP Polonia - 560 tys., czyli łącznie 6,32 mln widzów (łączny udział obu stacji wyniósł 42,72 proc.).
Drugi półfinał Eurowizji, w którym także wystąpił Szpak, przyciągnął w miniony czwartek do TVP1 i TVP Polonia średnio 3,84 mln widzów. Z kolei odbywający się we wtorek pierwszy półfinał muzycznego konkursu bez uczestnika z Polski obejrzało na obu antenach 1,96 mln osób.
Oglądalność półfinałów i finału Eurowizji 2016
Eurowizja 2016 - półfinały i finał |
Wszyscy 4+ |
16-49 |
||||||
|
Data |
Stacja |
Start |
Koniec |
AMR |
SHR % |
AMR |
SHR % |
I półfinał |
10-05-2016 |
TVP1 |
21:00:01 |
23:06:09 |
1 819 353 |
13,39% |
713 820 |
12,28% |
10-05-2016 |
TVP Polonia |
21:00:01 |
23:06:08 |
145 469 |
1,07% |
52 877 |
0,91% |
|
Suma: |
1 964 822 |
14,46% |
766 697 |
13,19% |
||||
Wirtualnemedia.pl |
||||||||
II półfinał |
12-05-2016 |
TVP1 |
21:00:01 |
23:05:32 |
3 626 330 |
27,47% |
1 422 605 |
25,93% |
12-05-2016 |
TVP Polonia |
21:00:01 |
23:05:32 |
215 727 |
1,63% |
106 554 |
1,94% |
|
Suma: |
3 842 057 |
29,10% |
1 529 159 |
27,87% |
||||
Wirtualnemedia.pl |
||||||||
Finał |
14-05-2016 |
TVP1 |
21:00:01 |
00:46:41 |
4 593 644 |
37,58% |
2 026 300 |
37,49% |
14-05-2016 |
TVP Polonia |
21:00:01 |
00:46:41 |
498 807 |
4,08% |
242 532 |
4,49% |
|
Suma: |
5 092 451 |
41,66% |
2 268 832 |
41,98% |
Tegoroczny finał Konkursu Piosenki Eurowizji przyciągnął przed telewizory o 340 tys. widzów więcej niż zeszłoroczny, w którym Polskę reprezentowała Monika Kuszyńska. Wówczas koncert obejrzało w kanałach TVP1 i TVP Polonia łącznie 4,75 mln widzów przy udziale w rynku na poziomie 40,44 proc. w grupie 4+ i 38,12 proc. w grupie 16-49.
Biorąc pod uwagę oglądalność tylko z TVP1, to w tym roku finał Eurowizji miał drugi najlepszy wynik oglądalności od 2005 roku.
W ciągu ostatnich 12 lat najwięcej widzów zgromadził finał imprezy z 2014 roku, który obejrzało w TVP1 średnio 4,63 mln osób. Wówczas Polskę reprezentowali Cleo i Donatan, którzy zajęli 14. miejsce.
Oglądalność finałów Eurowizji w ostatnich latach
Widownia finałów Eurowizji od 2005 roku (dane tylko dla TVP1) |
||||
Rok |
Data |
Wszyscy 4+ |
16-49 |
|
AMR |
SHR% |
SHR % |
||
2005 |
21-05-2005 |
3 111 708 |
28,45% |
30,11% |
2006 |
20-05-2006 |
3 669 694 |
31,79% |
32,68% |
2007 |
12-05-2007 |
2 325 430 |
20,59% |
23,15% |
2008 |
24-05-2008 |
3 145 776 |
28,71% |
28,44% |
2009 |
16-05-2009 |
2 648 677 |
24,09% |
22,48% |
2010 |
29-05-2010 |
1 799 740 |
16,90% |
16,60% |
2011 |
14-05-2011 |
2 075 360 |
20,80% |
18,80% |
2012 |
26-05-2012 |
brak transmisji w TVP1 |
||
2013 |
18-05-2013 |
brak transmisji w TVP1 |
||
2014 |
10-05-2014 |
4 625 938 |
37,74% |
38,90% |
2015 |
23-05-2015 |
4 460 641 |
38,00% |
35,21% |
2016 |
14-05-2016 |
4 593 644 |
37,58% |
37,49% |
TVP1 w czasie transmisji finału Eurowizji zdecydowanie pokonała swoich wszystkich konkurentów w rynku telewizyjnym. Wiceliderem w tym czasie był Polsat, który nadawał wtedy film „Pacyfikator”, finał programu „Twoja twarz brzmi znajomo” i początek powtórki „Tańca z Gwizdami”, co dało mu 10,26 proc. udziału. Trzecie miejsce zajął TVN (filmy: „Dwa tygodnie na miłość”, „Twój na zawsze” i „Tylko mnie kochaj”; 5,48 proc.), a czwarte - TVP2 (show „Kocham Cię, Polsko!”, film „Green Zone” i serial „Psychoza”; 5,25 proc.).
Taka sama była kolejność stacji wśród widzów w grupie komercyjnej.
Oglądalność finału Eurowizji 2016 w TVP1 na tle konkurencji
Stacja |
Wszyscy 4+ |
Wszyscy 16-49 |
||
AMR |
SHR % |
AMR |
SHR % |
|
TVP1 - Finał Eurowizji 2016 |
4 593 644 |
37,58% |
2 026 300 |
37,49% |
Polsat |
1 253 926 |
10,26% |
540 448 |
10,00% |
TVN |
670 372 |
5,48% |
398 215 |
7,37% |
TVP2 |
641 216 |
5,25% |
220 086 |
4,07% |
Michał Szpak w tegorocznym konkursie zajął 8. miejsce - trzecie najlepsze w historii naszych występów w Eurowizji (w 1994 Edyta Górniak zajęła drugą lokatę, a w 2003 roku Ich Troje - siódmą). Zdecydowały o tym zsumowane głosy widzów z poszczególnych krajów Europy połączone z głosami jurorów z każdego państwa. Jednak, gdyby brać pod uwagę wyłącznie głosowanie SMS-owe, to polski piosenkarz zająłby 3. lokatę.
W kwietniu br. udział TVP1 w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów wyniósł 10,07 proc., a TVP Polonia - 0,46 proc.
Dołącz do dyskusji: 6,3 mln polskich widzów zobaczyło Michała Szpaka w finale Eurowizji
Moim zdaniem piosenka którą śpiewał Szpak mogła nie spodobać się jury, być może również czarne paznokcie u rąk Szpaka nie przypadły do gustu jury co mogło również wpłynąć na sklasyfikowanie Szpaka przez jury na przedostatnim miejscu.