Wymiana swiec na zimnym czy goracym silniku?

DJ Data ostatniej zmiany: 2011-02-15 12:04:59

Wymiana swiec na zimnym czy goracym silniku?

2011-02-14 11:16:09 - DJ

Witam

Czy wymiany swiec powinno sie dokonywac na goracym (cieplym) czy zimnym
silniku? A moze to jest bez znaczenia?
Pytam, bo wydaje mi sie, ze na zimnym bedzie luzniejsze pasowanie gwintu i
mniejsze ryzyko jego ewentualnego zerwania. Poza tym wiele lat temu mialem
sytuacje, ze wymienialem na zagrzanym silniku i mialem powazny problem z
wykreceniem jednej ze swiec. Gwint zostal dosc mozno zmasakrowany, ale na
szczescie wtedy obylo sie bez jego naprawy.
Moze ktos wiec wie jaka jest zasada albo ma wlasne
doswiadczenia/przemyslenia.

Pozdrawiam

Darek





Re: Wymiana swiec na zimnym czy goracym silniku?

2011-02-14 11:21:30 - Rafał VFR

Zimnym.
I tylko zimnym.
Pzdr
Rafał






Re: Wymiana swiec na zimnym czy goracym silniku?

2011-02-14 11:49:00 - G Nowak

>> Zimnym.
>> I tylko zimnym.

Ja z kolei slyszalem, ze *wykreca* sie na cieplym ale opinie w internecie sa
podzielone.

--
Pozdr
G




Re: Wymiana swiec na zimnym czy goracym silniku?

2011-02-14 11:27:30 - sth

> Czy wymiany swiec powinno sie dokonywac na goracym (cieplym) czy zimnym
> silniku? A moze to jest bez znaczenia?
> Pytam, bo wydaje mi sie, ze na zimnym bedzie luzniejsze pasowanie gwintu
> i mniejsze ryzyko jego ewentualnego zerwania. Poza tym wiele lat temu
> mialem sytuacje, ze wymienialem na zagrzanym silniku i mialem powazny
> problem z wykreceniem jednej ze swiec. Gwint zostal dosc mozno
> zmasakrowany, ale na szczescie wtedy obylo sie bez jego naprawy.
> Moze ktos wiec wie jaka jest zasada albo ma wlasne
> doswiadczenia/przemyslenia.

rozszerzal nosc temperaturowa aluminium jest wieksza niz stali, wiec jak
latwo sie domyslic na cieplym bedzie luzniej.




Re: Wymiana swiec na zimnym czy goracym silniku?

2011-02-14 11:53:25 - DJ

>
> rozszerzal nosc temperaturowa aluminium jest wieksza niz stali, wiec jak
> latwo sie domyslic na cieplym bedzie luzniej.
Wlasnie z tego powodu sadze, ze akurat odwrotnie. Aluminium rozszerzajac sie
bedzie powodowac, ze otwor bedzie mniejszy, bardziej ciasny. A do tego
oczywiscie srednica gwintu swiecy wieksza.

DJ





Re: Wymiana swiec na zimnym czy goracym silniku?

2011-02-14 12:02:52 - Czarek Daniluk

On 14 Lut, 11:53, DJ wrote:
> > rozszerzal nosc temperaturowa aluminium jest wieksza niz stali, wiec jak
> > latwo sie domyslic na cieplym bedzie luzniej.
>
> Wlasnie z tego powodu sadze, ze akurat odwrotnie. Aluminium rozszerzajac sie
> bedzie powodowac, ze otwor bedzie mniejszy, bardziej ciasny. A do tego
> oczywiscie srednica gwintu swiecy wieksza.
>
> DJ

Przy zapieczeniu oczywiście tylko na ciepło, polewając jeszcze jaką
ropą w otwór :)

Jak wszystko jest w porządku to co za różnica czy na ciepło czy na
zimno ? i tak i tak się ją odkręci, tylko na ciepło może być problem z
utrzymaniem jej w ręku :D

Pozdrawiam !



Re: Wymiana swiec na zimnym czy goracym silniku?

2011-02-14 17:16:34 - sth

> Wlasnie z tego powodu sadze, ze akurat odwrotnie. Aluminium rozszerzajac
> sie bedzie powodowac, ze otwor bedzie mniejszy, bardziej ciasny.

rotfl




Re: Wymiana swiec na zimnym czy goracym silniku?

2011-02-15 10:30:28 - Jakub Witkowski

W dniu 2011-02-14 11:53, DJ pisze:
>>
>> rozszerzal nosc temperaturowa aluminium jest wieksza niz stali, wiec jak
>> latwo sie domyslic na cieplym bedzie luzniej.
> Wlasnie z tego powodu sadze, ze akurat odwrotnie. Aluminium rozszerzajac sie
> bedzie powodowac, ze otwor bedzie mniejszy, bardziej ciasny.

Raczej nie :)
Wyobraź to sobie tak: przedmiot o dowolnym kształcie, który w czasie
rozgrzewania powiększa się liniowo, cały, o X%.
To tak jakbyś go ciut powiększył na ekranie...
Oczywiście powiększają się również otwory :)

--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.



Re: Wymiana swiec na zimnym czy goracym silniku?

2011-02-15 13:31:43 - Waldek Godel

Dnia Tue, 15 Feb 2011 10:30:28 +0100, Jakub Witkowski napisał(a):

> Raczej nie :)
> Wyobraź to sobie tak: przedmiot o dowolnym kształcie, który w czasie
> rozgrzewania powiększa się liniowo, cały, o X%.
> To tak jakbyś go ciut powiększył na ekranie...
> Oczywiście powiększają się również otwory :)

Oczywiście zakładając, że cały przedmiot rozgrzewa się równo w całej
objętości, czyli że głowica na zewnątrz ma równiez te kilkaset stopni.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel
Co to jest tradycja? Tradycja co jest coś ekstra. Chodzi o to że jak my im
wydamy Zakajewa to oni nam muszą oddać samolot. Właśnie na zasadzie tej
tradycji.. to stara tradycja. Jeszcze od początku.. lotnictwa. Ekstradycja.



Re: Wymiana swiec na zimnym czy goracym silniku?

2011-02-15 16:21:53 - Jakub Witkowski

W dniu 2011-02-15 13:31, Waldek Godel pisze:
> Dnia Tue, 15 Feb 2011 10:30:28 +0100, Jakub Witkowski napisał(a):
>
>> Raczej nie :)
>> Wyobraź to sobie tak: przedmiot o dowolnym kształcie, który w czasie
>> rozgrzewania powiększa się liniowo, cały, o X%.
>> To tak jakbyś go ciut powiększył na ekranie...
>> Oczywiście powiększają się również otwory :)
>
> Oczywiście zakładając, że cały przedmiot rozgrzewa się równo w całej
> objętości, czyli że głowica na zewnątrz ma równiez te kilkaset stopni.

Czy ktoś wymienia świece na silniku *pracującym*? :)

Głowica to aluminium o b. dobrej przewodności cieplnej. Po zgaszeniu
silnika temperatura całego elementu bardzo szybko wyrównuje się.

Zresztą nawet w czasie pracy 90% jej objętości ma temperaturę dość
równą, zbliżoną do 100st (dla silnika chłodzonego cieczą).

--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.



Re: Wymiana swiec na zimnym czy goracym silniku?

2011-02-14 11:42:59 - J.F.

On Mon, 14 Feb 2011 11:16:09 +0100, DJ wrote:
>Pytam, bo wydaje mi sie, ze na zimnym bedzie luzniejsze pasowanie gwintu i
>mniejsze ryzyko jego ewentualnego zerwania. Poza tym wiele lat temu mialem
>sytuacje, ze wymienialem na zagrzanym silniku i mialem powazny problem z
>wykreceniem jednej ze swiec. Gwint zostal dosc mozno zmasakrowany, ale na
>szczescie wtedy obylo sie bez jego naprawy.

zmasakrowanie przy wykrecaniu ? Dziwne.

J.






Re: Wymiana swiec na zimnym czy goracym silniku?

2011-02-14 11:51:43 - DJ

>
> zmasakrowanie przy wykrecaniu ? Dziwne.
>
Dosc dziwne. Od poczatku swieca bardzo ciezko sie wykrecala. Probowalem w
jedna i w druga strone i do konca szlo bardzo ciezko.

DJ





Re: Wymiana swiec na zimnym czy goracym silniku?

2011-02-14 13:57:13 - Jakub Witkowski

W dniu 2011-02-14 11:51, DJ pisze:
>>
>> zmasakrowanie przy wykrecaniu ? Dziwne.
>>
> Dosc dziwne. Od poczatku swieca bardzo ciezko sie wykrecala. Probowalem w
> jedna i w druga strone i do konca szlo bardzo ciezko.

A wkręcałeś ją wcześniej sam? I lekko się wkręcała?

Bo jak dla mnie, to opis przypomina wykręcanie świecy wkręconej krzywo...

--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.



Re: Wymiana swiec na zimnym czy goracym silniku?

2011-02-14 16:17:02 - DJ

> A wkręcałeś ją wcześniej sam? I lekko się wkręcała?
>
> Bo jak dla mnie, to opis przypomina wykręcanie świecy wkręconej krzywo...

Wczesniej jej nie wkrecalem wiec teoretycznie jest mozliwosc, ze byla zle
wkrecona.

DJ





Re: Wymiana swiec na zimnym czy goracym silniku?

2011-02-14 22:05:11 - Olo

On 2011-02-14 11:16, DJ wrote:
> Witam
>
> Czy wymiany swiec powinno sie dokonywac na goracym (cieplym) czy zimnym
> silniku? A moze to jest bez znaczenia?

na zimnym

> Pytam, bo wydaje mi sie, ze na zimnym bedzie luzniejsze pasowanie gwintu i
> mniejsze ryzyko jego ewentualnego zerwania. Poza tym wiele lat temu mialem
> sytuacje, ze wymienialem na zagrzanym silniku i mialem powazny problem z
> wykreceniem jednej ze swiec. Gwint zostal dosc mozno zmasakrowany, ale na
> szczescie wtedy obylo sie bez jego naprawy.
> Moze ktos wiec wie jaka jest zasada albo ma wlasne
> doswiadczenia/przemyslenia.

proszę bardzo - wszystko robisz na zimnym silniku, ewentualnie letnim ,
ale nigdy gorącym...
przykręcasz święcę najpierw ręką , tak aby dobrze trafić na gwint,
dokręcasz kluczem do świec ale z czuciem nie za mocno... Odkręcasz też
w miarę możliwości ręką - jeśli już jest na tyle poluzowana , że się da...

to co opisałeś to wkręciłeś tą świecę kluczem na chama - blok jest z
miękkiego stopu więc jakoś poszło.. Zjechałeś przy tym gwint a to jest
dramat raczej... jakbyś wkręcał początkowo ręką to nie byłoby
problemu... Zbyt mocne dokręcanie świec też jest bez sensu, bo po iluś
tam kkm się zapieka w gnieździe i jest spory problem z odkręceniem...

Zasada jest taka, że nie robi się tego na chama, to nie jest śruba od
koła...



Re: Wymiana swiec na zimnym czy goracym silniku?

2011-02-14 22:23:47 - sth

> Zasada jest taka, że nie robi się tego na chama, to nie jest śruba od
> koła...

a srube od kola mozna na chama?




Re: Wymiana swiec na zimnym czy goracym silniku?

2011-02-15 00:20:05 - Olo

On 2011-02-14 22:23, sth wrote:
>> Zasada jest taka, że nie robi się tego na chama, to nie jest śruba od
>> koła...
>
> a srube od kola mozna na chama?

nie, ale niektórzy dokręcają ile siły w rękach




Re: Wymiana swiec na zimnym czy goracym silniku?

2011-02-15 08:54:04 - Artur(m)


Użytkownik Olo napisał w wiadomości
news:ijcdb5$83s$1@news.onet.pl...
> On 2011-02-14 22:23, sth wrote:
>>> Zasada jest taka, że nie robi się tego na chama, to nie jest śruba od
>>> koła...
>>
>> a srube od kola mozna na chama?
>
> nie, ale niektórzy dokręcają ile siły w rękach

W nodze:)




Re: Wymiana swiec na zimnym czy goracym silniku?

2011-02-15 10:34:25 - Hants

DJ wrote in message
news:ijavct$cet$1@news.onet.pl...


Na zimnym. Kup sobie jeszcze klucz wychylowy, paste miedziana i instrukcje
serwisowania swojego auta. Unikniesz zerwanych gwintow i jakichkolwiek
problemow z ich wkrecaniem/wykrecaniem.




Re: Wymiana swiec na zimnym czy goracym silniku?

2011-02-15 12:04:59 - Olo

On 2011-02-15 10:34, Hants wrote:
> DJ wrote in message
> news:ijavct$cet$1@news.onet.pl...
>
>
> Na zimnym. Kup sobie jeszcze klucz wychylowy, paste miedziana i
> instrukcje serwisowania swojego auta. Unikniesz zerwanych gwintow i
> jakichkolwiek problemow z ich wkrecaniem/wykrecaniem.

zaciekawiła mnie ta pasta miedziana - akurat nigdy jej nie używałem i
nigdy nie miałem problemu z odkręceniem świec - zależy wszystko od tego
z jaką siłą taką świecę dokręcisz...



Tylko na WirtualneMedia.pl

Galeria

PR NEWS