W 1 kwartale Grupa Kredyt Banku wypracowała 176 mln zysku operacyjnego, o 31% więcej niż w IV kwartale ubiegłego roku (bez uwzględnienia przychodów z transakcji jednorazowych).
Wskaźnik koszty/dochody wyniósł 56,2% i w porównaniu do poprzedniego kwartału spadł o 9,9 p.p. (bez uwzględnienia transakcji jednorazowych). Bank zarobił w pierwszych trzech miesiącach 2010 prawie 60 mln zł.
Główne dane I kw. 2010:
- Zysk operacyjny (bez uwzględnienia odpisów netto z tytułu utraty wartości aktywów)
176 mln zł - wzrost o 31,4% w stosunku do 4 kw. 2009 i o 28% w porównaniu do poziomu
z 1 kw. 2009; - Depozyty klientów - w 1 kw. 2010 przyrost o 2 mld zł, w tym depozytów klientów detalicznych o 1,2 mld zł;
- Wskaźnik kredyty/depozyty (L/D) na poziomie 102,5% - poprawa o 12 p.p. w porównaniu do końca 2009 roku
- Wskaźnik koszty/dochody (CIR) na poziomie 56,2% - poprawa o 9,9 p.p w stosunku do
4 kw. 2009 r. (bez uwzględnienia transakcji jednorazowych) - Współczynnik wypłacalności na poziomie 12,4% - wzrost o 3,9 p.p w porównaniu
do 1 kw. 2009 - Zysk netto na koniec 1 kw. w wysokości 59,6 mln zł
W 1 kw. 2010 Grupa wypracowała zysk operacyjny (bez uwzględnienia odpisów netto z tytułu utraty wartości aktywów) w wysokości 176 mln zł. Przychody operacyjne wyniosły 409,8 mln zł.
Wynik z tytułu odsetek w 1 kw. 2010 r. ukształtował się na poziomie 276,6 mln zł i był o 11,9% wyższy niż w 1 kw. 2009 r., głównie z powodu wzrostu wyniku odsetkowego na papierach dłużnych oraz spadku kosztów w związku z niższym oprocentowaniem przyjętych lokat i depozytów. Wynik z tytułu opłat i prowizji w omawianym okresie wyniósł 80,4 mln zł i był wyższy o 11,1% od wypracowanego w 1 kw. 2009 roku. Wzrost ten wynika głównie ze zwiększenia przychodów ze sprzedaży i zarządzania produktami inwestycyjno-ubezpieczeniowymi. Wypracowany wynik z tytułu odsetek i prowizji (łącznie 357 mln zł) jest najwyższym na przestrzeni ostatnich pięciu kwartałów.
Grupa znacząco obniżyła koszty funkcjonowania. W 1 kw. 2010 roku wyniosły one 224,9 mln zł i były niższe o 16,8% niż w 1 kw. 2009 r. Jedną z głównych przyczyn była dekonsolidacja spółki w Grupie KB w 4 kw. 2009 roku. Spadek kosztów wynika także z wprowadzonej jeszcze w 2009 roku ścisłej kontroli wydatków oraz z przeprowadzonej restrukturyzacji zatrudnienia w Grupie.
Wskaźnik koszty do dochodów (CIR) za 1 kw. 2010 r. wyniósł 56,2% i był niższy o 9,9 p.p. w porównaniu do 1 kw. 2009 r. (66,3%), głównie z powodu znacznego spadku kosztów (o 16,8%) przy niewielkim spadku dochodów (o 1,8%).
Zysk netto za pierwsze trzy miesiące wyniósł 59,6 mln zł. Zysk ten został wypracowany dzięki wzrostowi efektywności przy jednoczesnym zmniejszeniu poziomu odpisów netto z tytułu utraty wartości aktywów i spadku kosztów.
W 1 kw. 2010 roku Grupa utworzyła 97,6 mln rezerw, w większości na kredyty w segmencie detalicznym.
Znacząco spadły koszty ryzyka kredytowego - w 1 kw. bieżącego roku kształtowały się one na poziomie 1,29 p.p. wobec 2,99 p.p. w 2009 r.
Wskaźnik kredyty/depozyty wyniósł 102,5%, natomiast liczony z uwzględnieniem finansowania walutowego z KBC wyniósł 68,1%.
Aktywność biznesowa:
Portfel depozytów klientów wzrósł na koniec 1 kw. 2010 roku o 9,1% w porównaniu do końca 2009 r. i wyniósł 24,5 mld zł.
Najwięcej, bo aż o 11,9% wzrosły depozyty bieżące klientów detalicznych, co jest efektem silnego wsparcia marketingowego oraz innowacyjnej i atrakcyjnej oferty depozytowej (konto oszczędnościowe). W sumie portfel depozytów bieżących klientów detalicznych wzrósł stosunku do końca ubiegłego roku o 1,2 mld zł, natomiast stosunku do końca I kw. 2009 roku wzrósł o 4,5 mld zł.
Wartość portfela depozytów terminowych klientów korporacyjnych na koniec 1 kw. 2010 roku w stosunku do końca 2009 roku wzrosła o 450 mln zł, a sektora budżetowego o 457 mln zł.
W lutym Bank rozpoczął kampanię reklamową depozytów pod hasłem "Lokuj nie blokuj" promującą nową ofertę lokat progresywnych (lokata Progres) oraz rozpoczął dwie promocje lojalnościowe dla dotychczasowych klientów (konta oszczędnościowego oraz Lokaty Swobodnej), jak również przeprowadził kolejne subskrypcje lokat strukturyzowanych. W okresie promocji pozyskano 1 mld nowych środków.
Wartość kredytów brutto na koniec 1 kw. 2010 roku spadła o 1,9% w stosunku do końca 2009 roku. Spadek dotyczył głównie kredytów terminowych klientów korporacyjnych. Wartość kredytów klientów detalicznych w porównaniu do końca 2009 roku pozostała na niezmienionym poziomie.
W 1 kw. 2010 r. po raz kolejny przeprowadzono 2-tygodniową akcję promocyjną kredytów gotówkowych (Happy Week), w trakcie której sprzedano ponad 9 tys. kredytów o wartości 120 mln zł. Planowany dla kampanii poziom sprzedaży został przekroczony o 32%.
W grudniu 2009 roku Bank przywrócił do swojej oferty kredyty mieszkaniowe denominowane w walutach obcych, natomiast w marcu 2010 reaktywował współpracę w zakresie sprzedaży kredytów mieszkaniowych z dziewięcioma największymi brokerami centralnymi.
|
I kw.2010 | IV kw. 2009 | I kw. 2009 |
ROR – liczba |
624 tys. |
612 tys. |
593 tys. |
Konto Oszczędnościowe – liczba |
547 tys. |
496 tys. |
400 tys. |
Karty kredytowe (KB łącznie z Żagiel S.A.) – liczba* |
220 tys. |
228 tys. |
254 tys. |
Kredyty mieszkaniowe – liczba nowo udzielonych |
1,7 tys. |
1,7 tys. |
2,1 tys. |
Kredyty mieszkaniowe – wartość nowo udzielonych** |
331,7 mln |
328,2 mln |
414,9 mln |
Placówki |
388 |
402 |
401 |
*Bank zdecydował o zmianie prezentacji liczby kart kredytowych, od I kwartału 2010 roku prezentowane są wyłącznie karty, które są używane przez klientów.
** Nowe uruchomienia
Pełna prezentacja wyników finansowych Grupy dostępna jest na stronie www.kredytbank.pl