Problem nieuczciwości w polskich szkołach to codzienność. Portal edukacyjny Zadane.pl przeprowadził badanie na próbie ponad 6,5 tys. uczniów, pokazując, że w naszych szkołach etyka ma bardzo przewrotne znaczenie. Czy jesteśmy w stanie to zmienić?
Temat uczciwości w polskiej oświacie wraca jak bumerang. Głośno było o wycieku zadań maturalnych, plagiatuje się prace magisterskie i doktorskie. Panuje powszechne przyzwolenie na małe oszustwa pomagające w zdobyciu wykształcenia. Ale tak naprawdę źródło tych procederów jest dużo wcześniejsze. Uczniowie ściągają. Uczniowiekopiują wypracowania z internetu. Uczniowie podpowiadają sobie na sprawdzianach. Ale czy skala tych zjawisk faktycznie powinna nas alarmować?
Portal edukacyjny Zadane.pl zbadał to zagadnienie i wyniki zebrał w opublikowanym właśnie raporcie pt. „Uczciwość w szkole”. Przepytano ponad 6,5 tys. polskich uczniów na wszystkich poziomach edukacji.
Projekt badawczy serwisu Zadane.pl dostarcza bardzo cennych i użytecznych informacji na temat potrzeb, preferencji, oczekiwań, ale także satysfakcji uczniów jako podmiotów rynku usług edukacyjnych – komentuje raport dr n. hum. Michał Kaczmarczyk z Fundacji Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego. – Może stanowić on wartościowy materiał źródłowy dla osób zarządzających oświatą i decydujących o kierunkach polskiej polityki edukacyjnej.
Jestem uczciwy, inni niekoniecznie?
Najważniejsze pytanie brzmi: czy uczniowie uważają się za uczciwych? Tak. Przeważająca większość postrzega się jako osoby uczciwe.
Zaskakujące w tym kontekście są odpowiedzi na pytanie: czy uważasz szkolnych znajomych za osoby uczciwe? Okazuje się, że uczniowie wytykają większości kolegów i koleżanek nieuczciwość. Aż 72% ankietowanych uważa, że osoby uczciwe stanowią połowę lub mniej niż połowę jego szkolnych znajomych.
Uczciwość fajna, ale dla frajerów
Prawie 40% uczniów uważa, że nie warto być w szkole uczciwym. Rysują obraz placówek edukacyjnych jako miejsca, w którym obowiązuje specyficzny etos – solidarności ważniejszej od uczciwości oraz niechęć do osób zwracających uwagę ściągającym.
Ale być może najbardziej niepokojącym wynikiem jest ten, mówiący nam, że 61% tych uczniów określa nieuczciwość jako spryt i umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, a 53% postrzega osoby uczciwe jako „naiwnych nieudaczników”.
Czy odpowiedzią na pytanie o przyczynę takiego stanu rzeczy jest fakt, że 2/3 ankietowanych deklaruje, że w ich szkole temat uczciwości nie jest w ogóle poruszany?
Zapraszamy do dyskusji na stronie www.uczciwoscwszkole.pl!
Metodologia:
Badanie zostało przeprowadzone na przełomie kwietnia i maja 2011 roku za pośrednictwem ankiety internetowej umieszczonej w serwisie Zadane.pl. W analizie uwzględniono odpowiedzi 6595 uczniów wszystkich typów szkół, którzy wypełnili kwestionariusz w całości.