Jak twierdzą analitycy tej firmy, jeśli ten wynik zostałby osiągnięty, rok bieżący okazałby się jednym z najlepszych pod względem ilości oddanej powierzchni handlowej w historii polskiego rynku. W tej chwili mamy w Polsce ponad 11 mln mkw. całkowitej nowoczesnej powierzchni handlowej, a 8 mln mkw. przypada na centra. W budowie znajduje się ponad 723 tys. mkw., z czego zdecydowana większość zostanie oddana w tym roku.
Inwestorzy wracają do dużych miast
W odróżnieniu od lat poprzednich, nowe obiekty otwierać się będą w tym roku także w największych miastach Polski, na które przypada ponad 40 proc. powstającej obecnie powierzchni. W 2013 roku zostaną otwarte m.in. Galeria Katowicka, Poznań City Center, Wzgórze Gdynia – II faza, Galeria Bronowice Kraków, Europa Centralna Gliwice i Atrium Felicity Lublin.
Przedstawiciele JLL zwracają uwagę na zwiększone zainteresowanie inwestorów dworcami kolejowymi w największych miastach i widoczne przyspieszenie na rynku centrów wyprzedażowych. Po niedawnym otwarciu Factory Annopol w Warszawie całkowita podaż powierzchni handlowej w tym segmencie wzrosła do 163 tys. mkw. w 10 outletach znajdujących się obecnie na naszym rynku. Zapowiadana jest też budowa kolejnych tego typu obiektów w Białymstoku i Lublinie.
Na polski rynek wchodzą wciąż nowe znane światowe marki, jak np. Louis Vuitton, a swoje kolejne flagowe sklepy przy najlepszych ulicach handlowych otwierają największe firmy sieciowe. Debiutują nie tylko zagraniczne, ale i polskie marki.
O dobrej kondycji segmentu centów handlowych może świadczyć niski odsetek pustostanów, który w ośmiu głównych aglomeracjach wynosił w styczniu 2013 roku średnio ok. 2,6 proc. Zaś stopa zwrotów z inwestycji na rynku nieruchomości handlowych w 2012 roku ukształtowała się na średnim poziomie 8,7 proc. (dane z opublikowanego przez IPD Polska Indeksu Nieruchomości Komercyjnych).
Popyt na powierzchnie handlowe
Deweloperzy zagospodarowują nowe tereny inwestycyjne w okolicy dużych węzłów komunikacyjnych, niezabudowane rejony w centrach miast, czy obszary w pobliżu rozwijających się osiedli mieszkaniowych. Dużym zainteresowaniem najemców cieszą się nawet obiekty, których realizacja jest jeszcze we wstępnym etapie. Należą do nich planowane w Warszawie Galeria Wilanów i Galeria Białołęka oraz Forum Radunia w Gdańsku.
Najemców przyciąga także Galeria Dębiec w Poznaniu, której oddanie zaplanowane zostało na wrzesień 2014 roku. Jak informują przedstawiciele firmy Eudeco komercjalizującej projekt, jeszcze przed rozpoczęciem budowy została zawarta umowa najmu z głównym operatorem spożywczym - marketem Biedronka, który zajmie powierzchnię ponad 1500 mkw. i podpisane zostało kilka innych umów. W przypadku tej inwestycji deweloper wykorzystał efekt synergii, nowoczesny obiekt handlowy o pow. prawie 9,8 tys. mkw. zaplanował w pobliżu osiedla Red Park, w którym wybuduje docelowo ok. 500 mieszkań.
Miniony rok należał do mniejszych miast
Rozwój rynku nieruchomości handlowych w Polsce w 2012 roku był wolniejszy niż w latach poprzednich. W ubiegłym roku powstało łącznie 550 tys., mkw. GLA nowoczesnej powierzchni handlowej, wynika z danych Cushman & Wakefield. Największe obiekty oddane do użytku w zeszłym roku to Korona Kielce, NoVa Park Gorzów Wielkopolski i Galeria Rzeszów. Deweloperzy skoncentrowali się na niewielkich obiektach handlowych. Liczne kameralne centra powstały głównie w mniejszych i średnich miastach, jak Grudziądz, Bełchatów, Ciechanów, Starachowice, Kędzierzyn-Koźle, czy Sieradz, a centra wyprzedażowe otwarte zostały w Szczecinie i Łodzi.
Aż 75 proc. nowej powierzchni handlowej, która powstała w 2012 roku znalazło się w niedużych obiektach zlokalizowanych w średniej wielkości miastach i mniejszych miejscowościach. Jedna piąta nowej powierzchni powstała zaś w skutek rozbudowy istniejących centrów handlowych.
Autor: Red Real Estate Development
Więcej na: www.galeriadebiec.pl, www.redpark.pl, www.red-development.pl, www.eudeco.pl