Przed Hakowiczami stoi teraz pierwsze, niełatwe wyzwanie, czyli działania w regionach. Przez najbliższe miesiące młodzież będzie mieć za zadanie: promować w swoich szkołach oraz miejscowościach badania profilaktyczne, informować znajomych, kolegów oraz mieszkańców swoich regionów nt. nowotworów układu chłonnego oraz sposobów ich leczenia i zapobiegania. W poprzednich sześciu latach młodzież pokazała, że ich kreatywność i pomysłowość nie ma granic. Organizowali oni marsze, happeningi, koncerty, tworzyli ulotki i materiały informacyjne oraz zachęcali do badań profilaktycznych. Zwieńczeniem działań w regionach jest Dzień Hakowicza, który przypada 4 lutego, wtedy gdy Światowy Dzień Walki z Rakiem. Tego dnia następuje kumulacja działań w regionach, młodzież zbiera wtedy także podpisy pod deklaracją „Zachęcę jedną osobę do wykonania badania profilaktycznego”.
„Mam Haka na Raka” to jedyny taki Program w Polsce, w którym młodzi ludzie edukują dorosłych nt. profilaktyki nowotworowej. Udział w nim jest dla młodzieży szansą na zdobycie wiedzy onkologicznej, możliwością wykazania się kreatywności i pomysłowością oraz niezapomnianą przygodą.
Więcej informacji:
www.mamhakanaraka.pl,
www.facebook.com/Mam.Haka.na.Raka,
www.youtube.com/user/MamHakaNaRakaPL.
***
Program „Mam Haka na Raka” jest ogólnopolskim programem skierowanym do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce. Celem „Mam Haka na Raka” jest umiejętne zaangażowanie młodzieży w proces edukacyjny związany z profilaktyką nowotworową. Głównym zadaniem postawionym przed młodymi ludźmi jest zorganizowanie działań lokalnych oraz zaprojektowanie kampanii społecznej. Program, który realizowany jest przez Polską Unię Onkologii oraz partnera strategicznego GlaxoSmithKline, podzielony został na kilka zasadniczych etapów. Priorytetem jest przekazanie nastolatkom wiedzy, za pomocą której skutecznie mogą walczyć z niską świadomością profilaktyki chorób nowotworowych w naszym społeczeństwie. W I etapie programu, uczniowie działają w swoich środowiskach lokalnych, szerząc wiedzę na temat możliwości zapobiegania rakowi. Do II etapu zostają zakwalifikowane zespoły, które wykażą się największym zaangażowaniem i kreatywnością. Drużyny te zostają zaproszone do udziału w Warsztacie Kreatywnym, którego przedmiotem jest stworzenie kampanii promującej profilaktykę raka (co roku inny nowotwór). Zwycięski projekt kampanii społecznej autorstwa uczniów jest opracowywany przez profesjonalistów z agencji reklamowej, a następnie realizowany w mediach i na nośnikach reklamowych w całej Polsce. Istotą programu „Mam Haka Na Raka” jest zaangażowanie młodzieży w budowanie świadomego zdrowotnie społeczeństwa i przekonanie obywateli do wykonywania badań profilaktycznych. Co roku program poświęcony jest profilaktyce wybranego nowotworu, a jego efektem jest ogólnopolska kampania społeczna, zaprojektowana przez uczestników programu. Kampanie z poprzednich edycji programu były poświęcone nowotworom: piersi, prostaty, szyjki macicy, płuc, jelita grubego oraz rakowi skóry – czerniakowi. W tym roku młodzież stawi czoła chłoniakom, które coraz częściej występują w polskim społeczeństwie. Patronat merytoryczny nad tegoroczną edycją programu „Mam Haka na Raka” oraz towarzyszącymi mu działaniami sprawują: Komisja Europejska, Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Rzecznik Praw Pacjenta, Senacka Komisja Zdrowia, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji oraz Narodowy Fundusz Zdrowia.