„Idź przez życie tak, aby ślady twoich stóp przetrwały Cię!” – mawiał tragicznie zmarły bp Jan Chrapek. Nagrody jego imienia – „Ślad” – przyznawane są dziennikarzom i ludziom mediów, którzy swoim dorobkiem przyczyniają się do krzewienia kultury prawdy i dialogu. Mecenat nad nagrodą objął PKO Bank Polski.
Nagrody dziennikarskie „Ślad” im bp. Jana Chrapka od 10 lat przyznawane są ludziom mediów, którzy w swojej pracy rzetelnie służą takim wartościom jak prawda, dobro i piękno. Nagroda uwzględnia zarówno przesłanie, jak i profesjonalizm ich dziennikarskiego dorobku. Promuje postawy, których wzorem był tragicznie zmarły biskup Jan Chrapek.
Prestiżowe wyróżnienie „Ślad 2011” otrzymał Tomasz Królak - wiceprezes Katolickiej Agencji Informacyjnej, autor programów telewizyjnych i książek o Janie Pawle II. W uzasadnieniu Kapituła napisała, że nagroda została mu przyznana za „wrażliwość na wyzwania współczesnego świata opisywanego przez pryzmat gruntownej wiedzy o Kościele. Za nowoczesny i atrakcyjny przekaz wiary, ortodoksję łączoną z niezwykłą otwartością”. Podczas uroczystej Gali, która odbyła się 17 marca, w siedzibie Archidiecezji Warszawskiej wyróżnienie tegorocznemu laureatowi wręczył prezes PKO Banku Polskiego Zbigniew Jagiełło.
- To szczytna idea, by promować tych dziennikarzy, którzy nie podążają ślepo za sensacją, lecz rzetelnie starają się dociekać prawdy, budując swój zawodowy dorobek etycznie i w zgodzie z własnym sumieniem – powiedział Zbigniew Jagiełło wręczając statuetkę autorstwa prof. Gustawa Zemły.
Nagrodę specjalną „ŚLAD DIAMENTOWY 2011”, przyznawaną od 2005 roku za całokształt pracy, otrzymał w tegorocznej edycji ks. Adam Boniecki, wieloletni redaktor naczelny „Tygodnika Powszechnego”.
PKO Bank Polski, jako wiodąca instytucja finansowa w kraju, wspiera działania mające na celu honorowanie rzetelnego, profesjonalnego, a zarazem etycznego dziennikarstwa. W grudniu ubiegłego roku Bank był także fundatorem nagrody im. Eugeniusza Kwiatkowskiego, która przyznawana jest co roku za najlepsze publikacje o tematyce ekonomicznej.
Idea nagrody „Ślad” zrodziła się w gronie współpracujących z bp. J. Chrapkiem wybitnych dziennikarzy i ludzi mediów w listopadzie 2001 roku, miesiąc od tragicznej śmierci biskupa. Inicjatorzy nagrody postawili sobie za cel upamiętnienie zasług Zmarłego w promowaniu etycznych postaw w świecie mediów, z którym biskup pozostawał w bliskich i serdecznych kontaktach. Pierwszą laureatką nagrody w 2002 r. była redaktor Ewa Czaczkowska z „Rzeczpospolitej”. Od tego czasu wśród nagrodzonych znaleźli się między innymi: Grzegorz Polak, Stefan Wilkanowicz, ks. Jerzy Szymik, Marek Zając, Szymon Hołownia i ks. Marek Gancarczyk.
***
PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego pod względem wyników finansowych. Za rok 2010 roku osiągnął zysk netto w wysokości 3,3 mld zł. Z ponad 25-procentowym udziałem w rynku zajmuje także czołowe miejsce w sprzedaży złotowych kredytów hipotecznych, oferując oprócz tradycyjnych kredytów hipotecznych również preferencyjne kredyty mieszkaniowe z dopłatą państwa. PKO Bank Polski jest wielokrotnie nagradzany w wielu prestiżowych rankingach. Oferta kredytu hipotecznego, pod względem dostosowania do nietypowych oczekiwań klientów, została uznana za najlepszą na rynku przez portal finansowy Comperia.pl. Bank został również doceniony za elastyczność oferty tych kredytów, które mogą być udzielane na sfinansowanie różnych celów oraz w kategorii najlepszego banku oszczędnościowo-inwestycyjnego. Aż pięć produktów PKO Banku Polskiego: kredyt hipoteczny, kredyt gotówkowy, konto, lokata i karta kredytowa, zostało nagrodzonych przez miesięcznik Reader’s Digest certyfikatami „Produkt Roku 2010” jako najczęściej i najchętniej wybierane przez klientów. Bank jest też m.in. laureatem „Złotego Bankiera” za najlepszy na rynku kredyt gotówkowy i kredyt dla firm, zwycięzcą konkursu „Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców”, posiadaczem certyfikatu „Firma Przyjazna Klientowi” oraz najlepszym bankiem komercyjnym według Warsaw Business Journal. Według analiz firmy badawczej MillwardBrown SMG/KRC PKO Bank Polski cieszy się najwyższym zaufaniem spośród badanych instytucji finansowych – 3/4 ankietowanych ufa jego stabilności finansowej. PKO Bank Polski jest również najsilniejszym wizerunkowo bankiem w kraju, o czym świadczy pozycja lidera rankingu „Top Marka” według magazynu Press. Jest także najdroższą marką na polskim rynku bankowym. Specjaliści z magazynu The Banker wycenili jej wartość na miliard dolarów, a w rankingu Rzeczpospolitej „Polskie Marki 2010” jej wartość została określona na 3,6 mld zł.