SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wydamy więcej na Święta

Według ostatniego badania "Smart Money", przeprowadzonego przez TNSAISA na zlecenie GE Money Banku, w tym roku na Święta BożegoNarodzenia Polacy, Czesi, Łotysze, Rumuni, Rosjanie i Węgrzywydadzą w sumie ponad 43 mln euro. To 13,5% więcej niż w 2007 roku.

Na sfinansowanie Świąt (czyli m.in. zakupów artykułówspożywczych, prezentów choinki) najwięcej wydadzą Czesi -przeciętnie 469 euro, a najmniej Łotysze - 166 euro. Polacy plasująsię w połowie rankingu, planując przeznaczyć na Święta średnio 303euro, z czego 134 euro na same prezenty. Polacy obdarowują średnio5 osób, tymczasem Węgrzy i Łotysze - 8, a Rumuni - 4.

38% Polaków zacznie poszukiwania prezentów gwiazdkowych natydzień przed Świętami, a 10% kupi ostatni prezent dopiero wWigilię. Polacy spędzają na kupowaniu prezentów blisko 6 godz. Toniewiele w porównaniu z Czechami - 14 godz., czy Węgrami, którzy naznalezienie wymarzonych podarków dla rodziny i przyjaciółprzeznaczą 11 godzin. Najszybciej prezenty kupują Rumuni - w ciągu5 godzin.

Podczas gdy Rosjanki i Łotyszki mogą się spodziewać w prezencieod rodziny biżuterii, mieszkanki pozostałych krajów EuropyŚrodkowej i Wschodniej prawdopodobnie znajdą pod choinką ubrania,perfumy lub inne kosmetyki. Przyjaciołom kupujemy książki, płyty CDi DVD. Litwini są bardziej zapobiegliwi i aby uniknąć kupieniaprzyjaciołom kolejnej takiej samej powieści, wybierają bonyupominkowe

A co wpływa na wybór miejsca, gdzie zrobimy zakupy? Jak wynika zbadania "Smart Money", przeprowadzonego na zlecenie GE Money Banku,decydują ceny, odległość od miejsca zamieszkania lub pracy, dogodnegodziny otwarcia, a także osobiste doświadczenie iprzyzwyczajenie.
Ze wszystkich nacji to właśnie Polacy mają najkrótszą drogę dosklepu, ponieważ najchętniej wybierają małe osiedlowe sklepy. 62%Polaków pokonuje ją w mniej niż 10 minut.

Kobiety i mężczyźni mają zupełnie inne nastawienie do zakupów.Podczas badań mężczyźni podkreślali, że zakupy to największymożliwy stres. Choć jednocześnie ponad połowa z nich uważa, żemężczyźni są bardziej efektywni od kobiet w robieniu zakupów, przyczym najbardziej tego pewni są Polacy (67%). Za to kobiety uznajązakupy za przyjemność, a nawet rodzaj relaksu, który najbardziejlubią Polki i Rumunki. Panie również częściej oglądają wystawy niżkupują.

Z kart kredytowych najchętniej korzystają Łotysze, a najrzadziejRumuni. Co ciekawe, we wszystkich krajach największą gotowość dopłacenia za zakupy świąteczne kartą deklarują osoby w wieku 18-39lat. W Polsce podczas świątecznych zakupów kartą chętniej posługująsię mężczyźni (32%) niż kobiety (22%). Podobną tendencjęobserwujemy w innych krajach, za wyjątkiem Czech. U naszychpołudniowych sąsiadów to kobiety chętniej sięgają po kartękredytową (38% dla kobiet i 35% dla mężczyzn) podczas gwiazdkowychzakupów.

Badanie zostało przeprowadzone jesienią 2008 r. przezmiędzynarodowy instytut badawczy TNS AISA na zlecenie GE MoneyBanku na 600-osobowych grupach respondentów z  Polski, Czech,Łotwy, Rosji, Rumunii i Węgier w wieku 18-65 lat. Dane dlaposzczególnych krajów są reprezentatywne pod względem płci, wieku imiejsca zamieszkania (z wyjątkiem Rosji, w której brano pod uwagętylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców).

Dołącz do dyskusji: Wydamy więcej na Święta

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl