Grupa TVN w ub.r. z 1,81 mld zł wpływów i 466 mln zł zysku. W górę wpływy z reklam i sponsoringu, w dół - od operatorów
W ub.r. grupa kapitałowa TVN zanotowała wzrost wpływów ze sprzedaży o 7,3 proc. do 1,81 mld zł oraz 466,22 mln zł zysku netto (wobec 34,93 mln zł rok wcześniej). Procentowo przychody ze sponsoringu zwiększyły się dużo bardziej niż z reklam - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
Według sprawozdania finansowego grupy TVN w ub.r. wraz ze wzrostem jej wpływów sprzedażowych zwiększyły się koszty sprzedaży - o 4,8 proc. do 1 mld zł. Z kolei koszty ogólnego zarządu wzrosły ze 126,95 do 132,19 mln zł, natomiast utrata wartości inwestycji w jednostki stowarzyszone i wspólne przedsięwzięcia wyniosła tylko 51 tys. zł (wobec 44,67 mln zł rok wcześniej). Ponadto firma nie poniosła dodatkowych kosztów związanych ze zmianą kontroli, które w 2016 roku wyniosły 42,1 mln zł.
W efekcie zysk TVN z działalności operacyjnej podskoczył o 33,3 proc. - z 418,96 do 558,57 mln zł. Mocno poprawiły się jeszcze dwa wskaźniki finansowe firmy: koszty finansowe zmalały z 231,05 do 55,16 mln zł, a różnice kursowe netto wyniosły 243,45 mln zł na plusie, wobec 105,79 mln zł na minusie w 2016 roku.
TVN wykupił obligacje i spłacił część kredytów
Skąd tak duże koszty finansowe w 2016 roku? Jak już informowaliśmy, firma wykupiła wtedy obligacje za 400 mln euro. Z kolei w ub.r. spłaciła 1,08 mld zł linii kredytowej uzyskanej od Scripps Networks Interactive.
Na koniec ub.r. TVN miał do spłaty 626,63 mln zł linii kredytowej od Scrippsa (wobec 1,25 mld zł rok wcześniej) i 667,34 mln zł od Polish Television Holding (wobec 707,84 mln zł na koniec 2016 roku).
TVN zapłacił w ub.r. 252,83 mln zł podatku dochodowego (wobec 53 mln zł rok wcześniej) i poniósł 30,02 mln zł straty z działalności zaniechanej (w 2016 roku miał z tego tytułu 950 tys. zł zysku.
Zysk netto firmy wyniósł 466,22 mln zł, podczas gdy w 2016 roku miał wartość 34,93 mln zł. Na koniec ub.r. nadawca miał do dyspozycji 68,94 mln zł w środach pieniężnych i ich ekwiwalentach, wobec 186,32 mln zł rok wcześniej.
W ub.r. zadłużenie netto TVN zmalało z 1,78 do 1,23 mld zł. Z kolei wskaźnik długu netto do skorygowanego zysku EBITDA z minionego roku spadł z 3,2 do 2.
Głównymi akcjonariuszami TVN są spółki Polish Television Holding (ma 50,65 proc. akcji) i Southbank Media (47,8 proc.), a pozostałe 1,55 proc. akcji należy do N-Vision. 100 proc. akcji Polish Television Holding i N-Vision w połowie 2015 roku przejął Scripps Networks Interactive, płacąc 584 mln euro. Niedługo potem poprzez swoją spółkę zależną Southbank Media skupił od inwestorów giełdowych pozostałe akcje TVN i wycofał nadawcę z warszawskiego parkietu.
Z kolei w marcu br. sfinalizowano kupno Scripps Networks Interactive przez Discovery. Dwa miesiące później powołano wspólne kierownictwo TVN i Discovery w Polsce, prezesem i dyrektorem zarządzającym obu firm został Piotr Korcyki (poprzednio TVN-em zarządzał Jim Samples z ramienia Scripps).
TVN zarabia głównie z reklam i sponsoringu, zmalały wpływy od operatorów kablowych i satelitarnych
W ub.r. wpływy grupy TVN z reklam wyniosły 1,29 mld zł, o 63,06 mln zł więcej niż rok wcześniej (to 5,1 proc. w górę). Procentowano bardziej (o 19,5 proc.), a wolumenowo mniej (o 32,42 mln zł) zwiększyły się przychody ze sponsoringu - ze 166,19 do 198,61 mln zł.
Z obu tych źródeł firma miała 1,49 mld zł, czyli 82,2 proc. jej wszystkich wpływów sprzedażowych. Rok wcześniej ten udział wyniósł 82,6 proc.
TVN wpływy reklamowe osiąga ze spotów w swoich 13 kanałach telewizyjnych i serwisach internetowych (na czele z Player.pl i TVN24.pl) oraz z działalności TVN Media, która jako broker obsługuje wiele mniejszych nadawców.
Według danych Nielsen Audience Measurement w całym ub.r. TVN miał 9,87 proc. udziału w rynku oglądalności, TVN24 - 4,27 proc., TVN7 - 3,29 proc., TTV - 1,78 proc., TVN Style - 0,67 proc., TVN Turbo - 0,54 proc., HGTV - 0,42 proc., TVN24 BiS - 0,38 proc., TVN Fabuła - 0,32 proc., Travel Channel - 0,15 proc., a Food Network - 0,11 proc. Łącznie te stacje miały 18,9 proc. udziału.
Z kolei serwisy i aplikacje internetowe TVN w kwietniu br., w środku wiosennej ramówki, zanotowały 10,44 mln realnych użytkowników i 194,3 mln odsłon (według badania Gemius/PBI).
Przychody abonamentowe TVN w ub.r. wyniosły 222,89 mln zł (po spadku o 1,1 proc. w skali roku), a wpływy z pozostałych źródeł wzrosły o 31,41 mln zł do 99,5 mln zł (to 46,1 proc. w górę).
Wpływy abonamentowe to głównie opłaty od operatorów kablowych i satelitarnych za posiadanie w ofercie stacji TVN. Natomiast pozostałe przychody pochodzą przede wszystkim z usług produkcyjnych i technicznych, najmu, sprzedaży licencji programowych, dystrybucji kinowej oraz usług audiotele i SMS.
Dołącz do dyskusji: Grupa TVN w ub.r. z 1,81 mld zł wpływów i 466 mln zł zysku. W górę wpływy z reklam i sponsoringu, w dół - od operatorów
Ale cóż łatwiej robić propagandę, nie liczyć się z kosztami i brać kasę z budżetu.
Kiedy skończycie się to marnowanie publicznej kasy?