SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

T-Mobile ma zwrócić klientom ofert prepaid niewykorzystane środki

T-Mobile Polska w ramach postępowania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zobowiązał się do zwrotu niewykorzystanych środków użytkownikom ofert prepaidowych. Zwrot mogą uzyskać klienci korzystający z usług T-Mobile od minimum 6 miesięcy.

Postępowanie w sprawie niezwracania przez cztery największe telekomu niewykorzystanych środków klientom ofert na kartę zostało rozpoczęte przez prezesa UOKiK we wrześniu 2016 roku.

W środę regulator poinformował, że w ramach tego postępowania T-Mobile Polska zobowiązał się do zwrotu niewykorzystanych środków użytkownikom ofert prepaidowych.

Kto może uzyskać zwrot niewykorzystanych środków z T-Mobile?

Do takiego zwrotu uprawnione będą osoby, które w chwili złożenia stosownego wniosku będą korzystać z usług firmy od przynajmniej 6 miesięcy. Taki wniosek będzie można złożyć (pisemnie, e-mailem lub poprzez telefoniczny kontakt z biurem obsługi abonenta) w ciągu 30 dni od wygaśnięcia ważności konta lub zmiany operatora. Telekom zgodnie z Europejskim Kodeksem Łączności Elektronicznej może pobrać opłatę manipulacyjną w wysokości maksymalnie 20 zł.

- W ciągu 30 dni od złożenia wniosku, pieniądze zostaną przelane na wskazany przez konsumenta rachunek bankowy. Klient może także zdecydować o przekazaniu środków na jego inne konto w T-Mobile - zapowiedziano w komunikacie UOKiK-u.

Rozpoczęcie przez T-Mobile Polska procedury zwrotu pozostałych na koncie pre-paid pieniędzy ma nastąpić w ciągu 2 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji prezesa UOKiK-u w tej sprawie. Do tego czasu spółka musi także poinformować wszystkich klientów usług przedpłaconych o wprowadzeniu procedury zwrotu niewykorzystanych środków, przy czym osoby po 65 roku życia dowiedzą się o swoich nowych uprawnieniach SMS-owo lub telefonicznie.

UOKiK zwraca uwagę, że w regulaminie usług prepaidowych w T-Mobile Polska napisano, że „w przypadku utraty Ważności Konta niewykorzystana kwota lub jednostki rozliczeniowe zostają anulowane po upływie 14 dni”. - Jedynym sposobem na to, aby zgromadzone pieniądze nie przepadły, jest kolejne doładowanie przedłużające ważność konta. Jeśli konsument tego nie zrobi, bo np. zapomniał, a chce zmienić operatora, traci niewykorzystane środki. Może go to zniechęcić do wyboru konkurencyjnej firmy, nawet jeśli ma ona lepszą ofertę - skomentowano w komunikacie UOKiK-u.

- Konsumenci nie mogą tracić niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania. To utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne. Także Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej nakazuje operatorom uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług - podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u.

 

Regulator przypomina, że w grudniu 2018 r. wszedł w życie Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej, zgodnie z którym przy zmianie operatora dotychczasowi dostawcy usług pre-paid muszą na wniosek konsumenta zwrócić pozostałe na koncie środki. Od tej operacji mogą pobierać opłatę współmierną do rzeczywiście poniesionych przez nich kosztów, jeśli zostało to określone w umowie. Unijne prawo musi zostać implementowane do polskiego. W niektórych europejskich krajach takich jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania zwrot niewykorzystanych środków od dawna jest już regułą.

W pierwszym kwartale br. T-Mobile Polska osiągnął wzrost przychodów o 4,1 proc. do 1,557 mld zł oraz zysku EBITDA AL o 4 proc. do 414 mln zł. Na koniec marca operator miał 10,98 mln klientów: 7,53 mln abonentów i 3,45 mln klientów ofert prepaidowych.

UOKiK ukarał operatora Plusa

W ramach postęowania podjętego we wrześniu 2016 roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że Polkomtel, operator sieci telekomunikacyjnej Plus, naruszył interesy klientów, nie zwracając użytkownikom taryf prepaidowych niewykorzystanych środków. Firma ma zapłacić 20,43 mln zł kary.

- Konsumentów zachęcamy do składania reklamacji – każdy może się powołać na decyzję UOKiK i żądać zwrotu niewykorzystanych środków - dodano w komunikacie UOKiK-u.

- Na obecnym etapie Polkomtel nie zgadza się z decyzją UOKiK i uważa ją za pozbawioną podstaw prawnych. Na pewno odwołamy się do sądu i do czasu ostatecznego i prawomocnego wyroku, decyzja UOKiK pozostaje nieprawomocna, w związku z czym nie może być podstawą do żądania zwrotu środków - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Arkadiusz Majewski, starszy specjalista w dziale komunikacji korporacyjnej w Polkomtelu.

- Obecnie nie ma regulacji, które wyróżniałyby usługi telekomunikacyjne od innych, szeroko stosowanych w polskiej gospodarce usług przedpłaconych (bony, talony, opłaty za parkowanie - np. wykupujemy opłatę za parkowanie z góry na 60 minut i jeśli parkujemy tylko 50 minut, to nie przysługuje nam zwrot opłaty za pozostałe 10 minut itd.) - dodał Majewski.

Dołącz do dyskusji: T-Mobile ma zwrócić klientom ofert prepaid niewykorzystane środki

15 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
.
T-Mobile ma najgorsza oferte pre-paid ze wszystkich operatorow. Zapraszam do rankingu ofert na karte i przenoszenia numerow.
www.my-mobile.pl/index.php/2020/06/27/a2mobile-zaskakujaco-wygrywa-my-mobile-ranking/
odpowiedź
User
DER ICK
T-Mobile ma najgorsza oferte pre-paid ze wszystkich operatorow. Zapraszam do rankingu ofert na karte i przenoszenia numerow.
https://www.my-mobile.pl/index.php/2020/06/27/ a2mobile-zaskakujaco-wygrywa-my-mobile-ranking/
(usun spacje z adresu)
odpowiedź
User
.
.
odpowiedź