T-Mobile ma zwrócić klientom ofert prepaid niewykorzystane środki
T-Mobile Polska w ramach postępowania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zobowiązał się do zwrotu niewykorzystanych środków użytkownikom ofert prepaidowych. Zwrot mogą uzyskać klienci korzystający z usług T-Mobile od minimum 6 miesięcy.
Postępowanie w sprawie niezwracania przez cztery największe telekomu niewykorzystanych środków klientom ofert na kartę zostało rozpoczęte przez prezesa UOKiK we wrześniu 2016 roku.
W środę regulator poinformował, że w ramach tego postępowania T-Mobile Polska zobowiązał się do zwrotu niewykorzystanych środków użytkownikom ofert prepaidowych.
Kto może uzyskać zwrot niewykorzystanych środków z T-Mobile?
Do takiego zwrotu uprawnione będą osoby, które w chwili złożenia stosownego wniosku będą korzystać z usług firmy od przynajmniej 6 miesięcy. Taki wniosek będzie można złożyć (pisemnie, e-mailem lub poprzez telefoniczny kontakt z biurem obsługi abonenta) w ciągu 30 dni od wygaśnięcia ważności konta lub zmiany operatora. Telekom zgodnie z Europejskim Kodeksem Łączności Elektronicznej może pobrać opłatę manipulacyjną w wysokości maksymalnie 20 zł.
- W ciągu 30 dni od złożenia wniosku, pieniądze zostaną przelane na wskazany przez konsumenta rachunek bankowy. Klient może także zdecydować o przekazaniu środków na jego inne konto w T-Mobile - zapowiedziano w komunikacie UOKiK-u.
Rozpoczęcie przez T-Mobile Polska procedury zwrotu pozostałych na koncie pre-paid pieniędzy ma nastąpić w ciągu 2 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji prezesa UOKiK-u w tej sprawie. Do tego czasu spółka musi także poinformować wszystkich klientów usług przedpłaconych o wprowadzeniu procedury zwrotu niewykorzystanych środków, przy czym osoby po 65 roku życia dowiedzą się o swoich nowych uprawnieniach SMS-owo lub telefonicznie.
Aby otrzymać zwrot niewykorzystanych środków z konta pre-paid w T-Mobile trzeba złożyć wniosek w ciągu 30 dni od wygaśnięcia ważności konta lub zmiany operatora.
— UOKiK (@UOKiKgovPL) July 8, 2020
Uprawnieni będą obecni lub nowi klienci, którzy mają co najmniej 6-miesięczny staż w T-Mobile Polska pic.twitter.com/gISH01h7R3
UOKiK zwraca uwagę, że w regulaminie usług prepaidowych w T-Mobile Polska napisano, że „w przypadku utraty Ważności Konta niewykorzystana kwota lub jednostki rozliczeniowe zostają anulowane po upływie 14 dni”. - Jedynym sposobem na to, aby zgromadzone pieniądze nie przepadły, jest kolejne doładowanie przedłużające ważność konta. Jeśli konsument tego nie zrobi, bo np. zapomniał, a chce zmienić operatora, traci niewykorzystane środki. Może go to zniechęcić do wyboru konkurencyjnej firmy, nawet jeśli ma ona lepszą ofertę - skomentowano w komunikacie UOKiK-u.
- Konsumenci nie mogą tracić niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania. To utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne. Także Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej nakazuje operatorom uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług - podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u.
Regulator przypomina, że w grudniu 2018 r. wszedł w życie Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej, zgodnie z którym przy zmianie operatora dotychczasowi dostawcy usług pre-paid muszą na wniosek konsumenta zwrócić pozostałe na koncie środki. Od tej operacji mogą pobierać opłatę współmierną do rzeczywiście poniesionych przez nich kosztów, jeśli zostało to określone w umowie. Unijne prawo musi zostać implementowane do polskiego. W niektórych europejskich krajach takich jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania zwrot niewykorzystanych środków od dawna jest już regułą.
W pierwszym kwartale br. T-Mobile Polska osiągnął wzrost przychodów o 4,1 proc. do 1,557 mld zł oraz zysku EBITDA AL o 4 proc. do 414 mln zł. Na koniec marca operator miał 10,98 mln klientów: 7,53 mln abonentów i 3,45 mln klientów ofert prepaidowych.
UOKiK ukarał operatora Plusa
W ramach postęowania podjętego we wrześniu 2016 roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że Polkomtel, operator sieci telekomunikacyjnej Plus, naruszył interesy klientów, nie zwracając użytkownikom taryf prepaidowych niewykorzystanych środków. Firma ma zapłacić 20,43 mln zł kary.
- Konsumentów zachęcamy do składania reklamacji – każdy może się powołać na decyzję UOKiK i żądać zwrotu niewykorzystanych środków - dodano w komunikacie UOKiK-u.
- Na obecnym etapie Polkomtel nie zgadza się z decyzją UOKiK i uważa ją za pozbawioną podstaw prawnych. Na pewno odwołamy się do sądu i do czasu ostatecznego i prawomocnego wyroku, decyzja UOKiK pozostaje nieprawomocna, w związku z czym nie może być podstawą do żądania zwrotu środków - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Arkadiusz Majewski, starszy specjalista w dziale komunikacji korporacyjnej w Polkomtelu.
- Obecnie nie ma regulacji, które wyróżniałyby usługi telekomunikacyjne od innych, szeroko stosowanych w polskiej gospodarce usług przedpłaconych (bony, talony, opłaty za parkowanie - np. wykupujemy opłatę za parkowanie z góry na 60 minut i jeśli parkujemy tylko 50 minut, to nie przysługuje nam zwrot opłaty za pozostałe 10 minut itd.) - dodał Majewski.
Dołącz do dyskusji: T-Mobile ma zwrócić klientom ofert prepaid niewykorzystane środki
www.my-mobile.pl/index.php/2020/06/27/a2mobile-zaskakujaco-wygrywa-my-mobile-ranking/
https://www.my-mobile.pl/index.php/2020/06/27/ a2mobile-zaskakujaco-wygrywa-my-mobile-ranking/
(usun spacje z adresu)