SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Skoda, Toyota i Nissan najmocniej reklamowymi samochodami. Więcej wydatków w internecie niż telewizji

Importerzy samochodów w Polsce w pierwszej połowie br. najwięcej pieniędzy wydali na reklamy w internecie. Niezmiennie liderem wydatków reklamowych pozostaje marka Skoda, z kolei Volkswagen jest pod tym względem najbardziej efektywny - na promocję jednego nowo zarejestrowanego auta przeznaczył 2,3 tys. zł - wynika z analizy Value Media na podstawie danych Kantar Media.

Największym beneficjentem inwestycji reklamowych branży samochodowej jest internet. Koncerny motoryzacyjne wydały w tym roku o 6 proc. więcej na reklamę w sieci, i medium to koncentruje już ponad 36 proc. wszystkich wydatków, dystansując telewizję 35,8 proc. Te dwa czołowe media skupiają 72 proc. wydatków.


 

Trzecie, stabilne miejsce w rankingu zajmuje radio, które koncentruje ponad 15 proc. udziału (15,5 proc. rok wcześniej). W radiu branża motoryzacyjna ulokowała ponad 7 mln zł więcej niż rok wcześniej (+5 proc.), zamykając inwestycję na poziomie ponad 143 mln zł (dane cennikowe). Pozostałe media, z wyjątkiem prasy (spadek -6,4 proc.) odnotowały przyrosty, które jednak nie pozwoliły przekroczyć progu 5 proc. udziału w wydatkach. Wśród mediów, które odnotowały najwyższą dynamikę znalazło się kino (+60,9 proc.) oraz outdoor (+45,8 proc.). Umiarkowaną, ale dwucyfrową dynamiką mogą pochwalić się magazyny (+13,2 proc.).

W opinii analityków Value Media w 2015 i 2016 roku utrzyma się dwucyfrowa stopa wzrostu wydatków reklamowych branży motoryzacyjnej. Rynek bardzo dynamicznie reaguje na wprowadzone zmiany prawne, umożliwiające firmom optymalizację kosztową. Należy zaznaczyć, iż szacuje się, że 50 proc.  aut osobowych sprzedawanych w kraju jest rejestrowanych na firmy.

Liderem wydatków reklamowych pierwszego półrocza br. pozostaje Skoda. Jest też jedyną marką samochodową, która w tym roku przekroczyła poziom 100 mln zł na reklamę. Gross tej kwoty przeznaczony został na promocję modelu Fabia II, Rapid i Octavia. Drugie miejsce utrzymała Toyota, z wydatkami na poziomie 69 mln zł, a na trzecim miejscu znalazł się japoński Nissan (65 mln zł).

Godnym odnotowania jest wysoka, piąta lokata Audi. Ta marka zwiększyła swoje wydatki o ponad 88 proc. w skali roku  (do 48,6 mln zł) spychając z tego miejsca firmę Volkswagen na pozycję numer 9. Lexus, japoński producent luksusowych pojazdów, co prawda podniósł budżet reklamowy w tym roku o 69 proc., lecz była to kwota 17,6 mln zł.

Wydatki reklamowe i udziały w wydatkach poszczególnych marek samochodów osobowych (w zł)

Brand

I -VI 2014

I -VI 2015

 I -VI 2014 (udział %)

 I -VI 2015 (udział %)

SKODA

80 225 530

108 124 349

9,10%

11,60%

TOYOTA

70 279 508

69 531 944

8,00%

7,40%

NISSAN

59 013 417

65 070 892

6,70%

7,00%

FORD

44 281 819

64 726 976

5,00%

6,90%

OPEL

58 152 946

60 982 629

6,60%

6,50%

AUDI

25 783 708

48 679 586

2,90%

5,20%

RENAULT

34 042 394

43 711 683

3,90%

4,70%

HYUNDAI

49 035 807

42 766 045

5,60%

4,60%

VOLKSWAGEN

51 080 182

39 112 925

5,80%

4,20%

CITROEN

36 314 744

36 841 068

4,10%

3,90%

PEUGEOT

42 969 166

35 527 106

4,90%

3,80%

SUZUKI

23 390 157

31 088 589

2,70%

3,30%

HONDA

19 137 476

29 746 997

2,20%

3,20%

SEAT

26 865 136

29 689 375

3,10%

3,20%

BMW

18 891 648

27 399 323

2,10%

2,90%

MAZDA

18 275 553

26 742 259

2,10%

2,90%

KIA

41 583 842

24 337 606

4,70%

2,60%

DACIA

18 050 053

23 157 995

2,10%

2,50%

JEEP

26 215 530

17 605 495

3,00%

1,90%

LEXUS

10 405 256

17 601 337

1,20%

1,90%

MERCEDES-BENZ

18 960 950

16 664 708

2,20%

1,80%

MITSUBISHI MOTORS

8 687 228

15 824 476

1,00%

1,70%

FIAT

30 786 258

15 655 814

3,50%

1,70%

VOLVO

5 649 360

14 656 669

0,60%

1,60%

MINI

13 248 203

9 007 319

1,50%

1,00%

INFINITI

12 795 016

6 288 522

1,50%

0,70%

LAND ROVER

1 758 090

3 903 246

0,20%

0,40%

SUBARU

1 822 430

3 669 931

0,20%

0,40%

PORSCHE

3 080 667

1 809 112

0,40%

0,20%

SMART

 

1 256 497

0,00%

0,10%

ALFA ROMEO

7 314 816

862 076

0,80%

0,10%

SSANGYONG

135 248

511 102

0,00%

0,10%

MASERATI

204 500

425 695

0,00%

0,00%

 

Sprzedaż jednego egzemplarza luksusowego Infinity kosztował koncern w minionym półroczu 30 tys. zł nakładów reklamowym, Audi wydał w tym ujęciu 13 tys. zł, a BMW już tylko 6,2 tys. zł. W tym gronie Mercedes-Benz okazuje się wyjątkowo efektywny, przeznaczając niecałe 3,8 tys. zł na reklamę sprzedanego pojazdu.

Najbardziej skrupulatny w ograniczaniu kosztów reklamy okazał się w tym roku Volkswagen, który musiał wydać na reklamę jednego sprzedanego auta jedynie 2,36 tys. zł. Podobnie niewielki wynik (2 692 zł) zanotowała KIA.


Źródło: Kantar Media, PZPM

Czerwiec był drugim, rekordowym miesiącem sprzedaży samochodów w Polsce w bieżącym roku oraz rekordowym czerwcem od 2008 (27,4 tys. sztuk). Sprzedano ponad 30 tys. nowych aut, co stanowiło 18-proc. wzrost w porównaniu do 2014 roku.

Dołącz do dyskusji: Skoda, Toyota i Nissan najmocniej reklamowymi samochodami. Więcej wydatków w internecie niż telewizji

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Karol
Sporo o zatrudnieniu w toyota można naczytać się na gowork. Warto zajrzeć.
odpowiedź