SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polskie Radio zmienia plany finansowo-programowe. Chce poprawić wizerunek

Polskie Radio złożyło skorygowany plan finansowo-programowy do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Zakłada on, że przychód publicznej rozgłośni wyniesie w 2021 roku 376,5 mln zł. To kwota powiększona o przyznaną na ten rok rekompensatę - wynika z naszych informacji.

Zarząd Polskiego Radia podjął uchwałę w sprawie przyjęcia korekty planu programowo-finansowego spółki na 2021 rok. Dokument musi być składany do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na podstawie ustawy budżetowej na 2021 rok i uchwały KRRiT w sprawie podziału środków publicznych (w postaci skarbowych papierów wartościowych) na realizację misji publicznej.

Zmodyfikowany plan programowo-finansowy zakłada przychody na poziomie 376 mln 496 tys. zł (w tym zakłada przychody własne na poziomie 90,6 mln zł, dla porównania w 2019 roku było to 106,2 mln zł). Zostały one powiększone o kwotę rekompensaty z tytułu utraconych wpływów abonamentowych (w związku ze zwolnieniem wybranych grup społecznych z obowiązku płacenia abonamentu), przyznanej przez KRRiT - w tym roku było to 125 mln 916 tys. zł.

Natomiast szacunki dotyczące kosztów na 2021 rok wynoszą 372,6 mln zł, w porównaniu do 2019 roku są wyższe o 47,2 mln zł (Polskie Radio nie podało jeszcze swoich wyników finansowych za 2020 rok). Najwyższy wzrost kosztów dotyczyć ma wynagrodzeń o 15 mln zł oraz tzw. usług obcych - o 12,6 mln zł, co jest m.in. związane z Igrzyskami Olimpijskimi w Tokio oraz Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej.

Jak czytamy w dokumencie do którego treści dotarliśmy, „środki z rekompensaty mają pokryć niedobory w poszczególnych gatunkach programowych i kosztach rozpowszechniania”.

Nowelizacja dotyczy tylko części finansowej, a część programowa pozostaje bez zmian (w stosunku do propozycji zaopiniowanej przed radę programową jesienią 2020 roku).

Bogactwo oferty w porównaniu do rozgłośni komercyjnych

Polskie Radio w dokumencie do którego treści dotarliśmy zaznaczyło, że „realizuje misję publiczną poprzez zróżnicowane programy i inne usługi, dbając o treść - w tym podejmowanie tematów ważkich ze społecznego punktu widzenia, jak i formę przekazu – troskę o poprawność językową, komplementarność przekazu oraz traktowanie słuchacza jako ważnego partnera przekazu medialnego”.

- W komunikacji ze wszystkimi odbiorcami Polskie Radio będzie podkreślało różnorodność, unikatowość i intelektualne bogactwo swojej oferty - nieporównywalnej z tym, co proponują swym odbiorcom rozgłośnie komercyjne – czytamy.

Priorytetem w działalności na 2021 rok ma być edukowanie w zakresie zdrowia i życia społeczeństwa, kultury (poprzez prezentację polskich wykonawców); wsparcie społeczne oraz gospodarcze w czasie epidemii i po niej; edukację i promowanie w celu odbudowy strat we wszystkich dziedzinach życia społecznego.

Polskie Radio chce także realizować misję publiczną poprzez „kreowanie pozytywnych wzorców i postaw, wspieranie polskiej kultury i racji stanu”. Celem jest również budowanie silnej, multimedialnej organizacji radiowej, której podstawowym zadaniem będzie tworzenie wysokiej jakości treści i udostępnianie jej odbiorcom na wszelkich dostępnych platformach technologicznych. Wyróżnikiem spółki ma być zdolność do produkcji wysokiej jakości treści, zwłaszcza w obszarach cennych dla kultury narodowej, wszechstronnej edukacji, debaty publicznej, realizacji prawa obywateli do otrzymywania wiarygodnej informacji i rozrywki opartej na krajowej twórczości.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Wzmacnianie wizerunku Polskiego Radia

Polskie Radio stwierdziło również, że konieczne jest dalsze, systematyczne wzmacnianie wizerunku spółki jako „medium misyjnego, kierującego się wspólnymi interesami, popularyzującego polski dorobek intelektualny i kulturowy, co ma dać szansę na „współpracę promocyjną z całym spektrum dynamicznych, nowoczesnych instytucji pracujących w duchu państwowym i patriotycznym”.

Jak Polskie Radio chce realizować misję publiczną określoną w ustawie o radiofonii i telewizji? Samodzielnie tworząc własne wzorce jakościowe oparte na: pluralizmie i komplementarności w debacie publicznej, wspieranie form audiowizualnych ważnych dla kulturowego rozwoju odbiorców, budowanie pozytywnych wzorców obiektywnego dziennikarstwa, innowacyjność i kreatywność, zgodność oferty z ustawowymi obowiązkami dotyczącymi treści, szacunek dla odbiorcy i uwzględnianie zdolności jego percepcji i progu kompetencji.

Teresa Brykczyńska, rzeczniczka prasowa KRRiT poinformowała nas, że Polskie Radio przekazało projekt  zmodyfikowanego planu programowo-finansowego na 2021 rok. - W terminie wskazanym przez KRRiT i zgodnie z obowiązującymi przepisami, obecnie plan podlega procedurze uzgadniania - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

W 2019 roku Polskie Radio zanotowało spadek przychodów o 6,07 proc. do 336,53 mln zł. Nadawca miał 219,32 mln zł z abonamentu rtv i rekompensaty abonamentowej (5,8 proc. mniej niż rok wcześniej), a jego Agencja Reklamy osiągnęła 62,72 mln zł wpływów (po spadku o 7,4 proc.).

Dołącz do dyskusji: Polskie Radio zmienia plany finansowo-programowe. Chce poprawić wizerunek

51 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Słuchacz radiowy
Jedyną stację PR, której czasem, choć rzadko dziś jeszcze słucham, to Czwórka, ze względu na dobrą muzykę. Reszty nie mam w swoich odbiornikach nawet nastrojonych, bo to jest jedna, wielka goebelsowa, prorządowa propaganda, nic więcej.
odpowiedź
User
Pawel
Choć się do końca nie zgadzam z PiS to wolę aktualne media publiczne niż za totalnych nieudaczników z koalicji PO-PSL.Bez odbioru,pa.
odpowiedź
User
Edi
Losy Trójki pokazują praktykę postępowania.
Co się deklaruje, nie ma znaczenia.
odpowiedź