Polacy lubią zakupy online. Największą trudnością koszty dostawy (infografika)
84% Polaków lubi zakupy w internecie, a 82% deklaruje, że przegląda oferty e-sklepów dla przyjemności, szukając zakupowych inspiracji. Najbardziej nielubianym elementem zakupów online są koszty dostawy - wynika z badania TNS Polska.
Ponad połowa polskich internautów (54%) uważa, że zakupy przez internet są przynajmniej tak samo (jak nie bardziej) bezpieczne jak tradycyjne. Nieco większe zaufanie do zakupów online mają mężczyźni (58%) niż kobiety (51%).
Zdecydowana większość Polaków lubi robić zakupy przez internet. Taką deklarację złożyło 84% ankietowanych. Równie duża grupa (82%) przyznała się do przeglądania internetowych ofert dla przyjemności. Zdecydowanie częściej robią to kobiety (86%) niż mężczyźni (76%).
Najpopularniejsze kategorie produktów kupowanych przez Polaków w sieci to sprzęt AGD i RTV (52%), wyposażenie wnętrz (52%) i moda (51%). Ta ostania kategoria jest zdecydowanie bardziej domeną kobiet (69%) niż mężczyzn (29%). Prawie połowa badanych ma także doświadczenia z kupowaniem książek (49%) oraz telefonów i akcesoriów elektronicznych (48%), a ponad 1/3 - kosmetyków i produktów dla dzieci.
Za największą trudność kupujący w sieci uważają koszty dostawy (65%) oraz problemy z odbiorem związane z dopasowaniem się do godzin pracy firm kurierskich (50%). Spora część uważa, że zdjęcia i opisy produktów często nie wystarczają do tego, by podjąć decyzję o zakupie (65%). Nieco rzadziej internauci zwracają uwagę na inne kwestie: ponad 40% jest zdania, że uzupełnianie danych kontaktowych w formularzach sklepów internetowych jest uciążliwe, a więcej niż co trzecia osoba (36%) uważa, że za mało jest sklepów internetowych, w których można kupować produkty z różnych kategorii.
70% Polaków przyznaje się do korzystania z porównywarek cenowych. Częściej robią to mężczyźni (79%) niż kobiety (66%). 77% pytanych potwierdziło, że możliwość realizacji wspólnej transakcji dla zakupów robionych w różnych e-sklepach jest bardzo dobrym rozwiązaniem.
Ponadto prawie wszyscy internauci (96%) podkreślają, że zwracają uwagę na to, by miejsca, w których kupują były bezpieczne.
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę TNS Polska na zlecenie serwisu Ceneo.pl w dniach 18-25 września 2014 r. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1000 internautów w wieku 15 i więcej lat, zróżnicowanej pod względem płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejsca zamieszkania.
Raport został uzupełniony o dane serwisu Ceneo.pl zebrane z 1,2 mln ankiet przekazanych po dokonaniu zakupu w sklepach internetowych w okresie od września 2013 r. do września 2014 r.
Dołącz do dyskusji: Polacy lubią zakupy online. Największą trudnością koszty dostawy (infografika)