Raport: Jedna trzecia polskich internautów słucha podcastów
Prawie co trzeci internauta w Polsce słucha podcastów – ich zasięg miesięczny w ub.r. wyniósł ponad 31 proc., a już co piąty (21,2 proc.) polski użytkownik sieci włącza podcasty minimum raz w tygodniu. Co ważne z punktu widzenia reklamodawców, słuchacze podcastów w Polsce to dojrzali i świadomi konsumenci, którzy chętnie czerpią wiedzę z audycji i polecają innym słuchane przez siebie treści. To kolejne wnioski z raportu „Słuchacz podcastów w Polsce 2022” stworzonego przez zespół Grupy Eurozet.
Zespół Grupy Eurozet przedstawił kolejne wnioski z najobszerniejszego badania słuchaczy podcastów na polskim rynku. Czwarta edycja badania przyniosła wiele ważnych informacji na temat osób korzystających z oferty podcastowej w Polsce, potwierdzając, że podcasty docierają do bardzo konkretnej i atrakcyjnej grupy odbiorców.
Kim są słuchacze podcastów? Najliczniejszą grupę stanowią osoby w wieku 35+ – aż 58 proc. Kolejną liczną grupą są odbiorcy mający od 25 do 34 lat. Prawie 9 na 10 osób korzystających z podcastów ma minimum średnie wykształcenie, a blisko połowa – dyplom wyższej uczelni. 13 proc. słuchaczy podcastów to właściciele firm, prezesi, dyrektorzy lub osoby wykonujące wolne zawody.
Analiza wyników badania pokazuje, że podcasty są coraz popularniejsze w całej Polsce. Ich słuchacze w zdecydowanej większości są mieszkańcami miast, ale to medium dociera też do mniejszych miejscowości i wsi.
„W Polsce podcasty wciąż są medium młodym, a jednocześnie cieszącym się dużym zaufaniem odbiorców – aż 54 proc. wskazuje je jako godne zaufania, podczas gdy telewizję zaufaniem darzy jedynie 26 proc. Dodatkowo, w oczach odbiorców podcasty łączą wiarygodność z ciekawymi, eksperckimi treściami, które nie są dostępne nigdzie indziej. Słuchacze nie tylko sami korzystają z informacji przedstawianych w audycjach, ale również chętnie dzielą się nimi z innymi” – komentuje Radosław Sączek, Creative Group Head w Grupie Eurozet.
Wykorzystywanie nabytej wiedzy
Tegoroczna edycja badania potwierdza, że polscy internauci chętnie korzystają z wiedzy zdobytej w słuchanych przez siebie podcastach – robi to 55 proc. z nich. Aż 61 proc. wykorzystuje zdobytą wiedzę w rozmowie, a prawie połowa wdraża ją w codziennym życiu. 37 proc. słuchaczy zachęca innych do wysłuchania cyklu lub odcinka podcastu, a 26 proc. korzysta z informacji uzyskanych w podcastach w swojej pracy.
„Słuchacze podcastów to świadomi konsumenci, którzy chcą się rozwijać i aktywnie szukają wiedzy na interesujące ich tematy. Z analizy naszego badania płyną istotne informacje dotyczące stylu życia i zainteresowań tej grupy, które są szczególnie ważne z punktu widzenia reklamodawców” – dodaje Michał Dobrzański, zastępca dyrektora działu badań i analiz ds. analityki i raportowania Grupy Eurozet.
Aż 74 proc. słuchaczy podcastów określa się jako osoby, które lubią zdobywać nowe doświadczenia, a 67 proc. lubi podróżować i poznawać nowe kultury. Interesują się zdrowym stylem życia – 70 proc. chciałoby zdrowiej się odżywiać, 60 proc. stosuje witaminy, minerały lub suplementy, a połowa ćwiczy przynajmniej raz w tygodniu. Wśród zainteresowań słuchaczy podcastów są również najnowsze technologie – wskazuje je aż 56 proc. z nich, a dla 37 proc. ważne jest wyposażenie domu w sprzęty najnowszej technologii. Słuchacze podcastów chcą poszerzać swoją wiedzę na temat inwestowania i oszczędzania, a ponad połowa deklaruje, że posiada oszczędności.
Autorem i właścicielem badania „Słuchacz podcastów w Polsce” jest Grupa Eurozet; realizacja: Publicis Groupe, listopad 2022 r. Respondenci to internauci w wieku powyżej 15 lat, N=8305; CAWI.
Dołącz do dyskusji: Raport: Jedna trzecia polskich internautów słucha podcastów