Netflix zyskuje mniej subskrybentów w USA po starcie Disney+ i Apple TV+, „Wiedźmin” popularniejszy od „The Crown”
W czwartym kwartale ub.r. liczba subskrybentów Netflixa wzrosła o 8,76 mln do 167,09 mln. Platforma zanotowała 5,47 mld dolarów wpływów i 587 mln dolarów zysku netto. W USA pozyskała jedynie 420 tys. nowych klientów (wobec 1,53 mln rok wcześniej), co uzasadnia rosnącą konkurencją. Podkreśla też, że „Wiedźmin” okazał się najpopularniejszym z pierwszych sezonów jej seriali.
Na 8,76 mln nowych subskrybentów Netflixa (w ujęciu netto) złożyło się 550 tys. w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie (z czego 420 tys. w USA), 4,42 mln w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie (region EMEA), 2,04 mln w Ameryce Południowej i Środkowej (LATAM) i 1,75 mln w Azji i regionie Pacyfiku (APAC).
Netflix w liście do akcjonariuszy podkreśla, że w regionach EMEA, LATAM i APAC osiągnął najwyższe wzrosty liczby klientów - rok wcześniej wynosiły one odpowiednio 3,98 mln, 1,96 mln i 1,15 mln. W efekcie w tym pierwszym regionie platforma na koniec ub.r. miała 51,78 mln subskrybentów (wobec 37,82 mln rok wcześniej), w drugim - 31,42 mln (na koniec 2018 roku było to 26,08 mln), a w trzecim - 16,23 mln (10,61 mln przed rokiem).
Kwartalne wpływy Netflixa w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie zwiększyły się rok do roku z 1,1 do 1,56 mld dolarów, a średni miesięczny przychód od subskrybenta (ARPU) - z 10,20 do 10,51 dolara. W Ameryce Południowej przychody poszły w górę z 567 do 746 mln dolarów, a ARPU z 7,53 do 8,18 dolara, natomiast w Azji i regionie Pacyfiku wpływy wzrosły z 277 do 418 mln dolarów, a ARPU zmalało z 9,19 do 9,07 dolara.
Mniej nowych subskrybentów w USA wskutek startu Disney+ i Apple TV+
Natomiast w USA i Kanadzie mocno zmalał wzrost liczby subskrybentów Netflixa - z 1,75 mln w czwartym kwartale 2018 roku do 550 tys. w minionym kwartale. W samym USA nastąpił spadek z 1,53 mln do 420 tys.
Netflix tłumaczy, że wynika to z dwóch czynników: podwyżki cennika w USA na początku ub.r. oraz startu konkurencyjnych platform w ostatnim okresie. Na początku listopada ub.r. w 100 krajach, m.in. Polsce, ruszyło Apple TV+, natomiast w połowie listopada Disney+ został udostępniony w USA, Kanadzie i Holandii, Australii, Nowej Zelandii i Puerto Rico.
USA i Kanada pozostają zdecydowanymi największymi rynkami działalności Netflixa - kwartalne przychody na nich poszły w górę z 2,16 mld dolarów w czwartym kwartale 2018 roku do 2,67 mld dolarów w zeszłym kwartale, a ARPU wzrosło z 11,28 do 13,22 dolara. Tylko w USA kwartale wpływy zwiększyły się z 1,97 do 2,46 mld dolarów.
Dzięki podwyżce z początku ub.r. ARPU w USA i Kanadzie zwiększyło się o 17 proc., podczas gdy w regionie Europie, Azji i na Bliskim Wschodzie ten wzrost wyniósł 3 proc. (a 7 proc. bez uwzględnienia zmian kursów walut), w Ameryce Południowej i Środkowej - 9 proc. (18 proc. bez zmian kursów walut), natomiast w Azji i regionie Pacyfiku nastąpił spadek o 1 proc.
Netflix zyskał 25 mln subskrybentów spoza USA, rekord „Wiedźmina”
W ub.r. liczba subskrybentów Netflixa w USA wzrosła z 58,49 do 61,04 mln użytkowników, a na pozostałych rynkach - z 80,77 do 106,05 mln. W konsekwencji kwartalne przychody w USA zwiększyły się rok do roku z 1,97 do 2,46 mld dolarów, natomiast na pozostałych rynkach - z 2,11 do 2,94 mld dolarów.
Stany Zjednoczone pozostają dla Netflixa dużo zyskowniejszym rynkiem od innych regionów. W USA kwartalny zysk brutto poszedł w górę z 590 do 757 mln dolarów, a marża brutto z 29,6 do 30,8 proc. Na pozostałych rynkach zysk brutto wzrósł z 82 do 328 mln dolarów, a marża brutto z 3,9 do 11,2 proc.
Globalnie platforma zanotowała w zeszłym kwartale wzrost subskrybentów o 8,76 do 167,09 mln. W czwartym kwartale 2018 roku zyskała 8,84 mln. Netflix jest obecnie dostępny w ponad 190 krajach na całym świecie.
Jak tłumaczy Reed Hastings - CEO Netflixa - wzrost w zeszłym kwartale wynika m.in. z premiery nowego sezonu serialu „The Crown” oraz filmów „Irlandczyk” i „Historia małżeńska”. „Irlandczyka” przez siedem dni od udostępnienia obejrzano z 26 mln profili na platformie, natomiast trzeci sezon „The Crown” jak dotąd obejrzano w 73 mln gospodarstw domowych, natomiast w ciągu czterech tygodni od premiery - w 21 mln (to o 40 proc. lepszy wynik niż przy drugim sezonie serialu).
Jeszcze większym hitem okazał się pierwszy sezon „Wiedźmina” udostępniony 20 grudnia. Netflix podał, że przez cztery tygodnie serial obejrzano w 76 mln gospodarstw domowych, co jest rekordowym wynikiem wśród pierwszych sezonów seriali na platformie.
W komunikacie podano również, że popularność ich serialu zwiększyła sprzedaż książek Sapkowskiego i gier na ich podstawie. Poza tym udało się też stworzyć viralowy hit muzyczny, czyli Toss A Coin To Your Witcher.
Jak podał Netflix „Wiedźmin” był największym hitem platformy, pod warunkiem, że bierze się pod uwagę jedynie seriale. Jeśli chodzi o wszystkie produkcje to film „6 Underground” Michaela Baya w ciągu pierwszych czterech tygodni obejrzano w 83 mln gospodarstw domowych.
Nie wiadomo jednak, ile tak naprawdę osób obejrzało w całości pierwszy sezon „Wiedźmina”, a ile „6 Underground”, gdyż definicja widza - według Netflixa - wygląda następująco: [ktoś kto] wybrał [tytuł] i oglądał [go] przez co najmniej 2 minuty - wystarczająco długo, aby stwierdzić, że wybór był intencjonalny.
Netflix spodziewa się 7 mln nowych subskrybentów do marca
W minionym kwartale Netflix zanotował wzrost przychodów rok do roku o 30,6 proc. do 5,47 mld dolarów. Zysk operacyjny firmy wyniósł 459 mln dolarów, a marża operacyjne - 8,4 proc., wobec odpowiednio 216 mln dolarów i 5,2 proc. rok wcześniej. Natomiast zysk netto poszedł w górę ze 134 do 587 mln dolarów. Zysk netto były wyższy od operacyjnego, bo Netflix na pierwsze trzy kwartały ub.r. przeniósł zdecydowaną większość wydatków podatkowych, więc w zeszłym kwartale były one niewielkie.
Pozyskanie w zeszłym kwartale 8,76 mln subskrybentów to wynik znacznie lepszy od prognozy Netflixa zakładającej wzrost o 7 mln. Również w bieżącym kwartale platforma spodziewa się, że pozyska 7 mln klientów.
Netflix na bieżący kwartał prognozuje też 5,73 mld dolarów przychodów, 10,3 mld dolarów zysku operacyjnego i 750 mln dolarów zysku netto.
Firma Netflix jest notowana na amerykańskiej giełdzie Nasdaq. We wtorek na koniec sesji kurs spółki wynosił 338,11 dolara, do daje kapitalizację w wysokości 148,18 mld dolarów.
W ub.r. cena akcji Netflixa mocno zmalała w wakacje - z 381 dolarów na początku lipca do 254 dolarów pod koniec września, po tym jak platforma podała wyniki z drugiego kwartału, w którym liczba jej subskrybentów w USA zmalała o 130 tys.
Potem kurs Netflixa odbił w górę, od połowy grudnia wynosi ponad 300 dolarów.
Dołącz do dyskusji: Netflix zyskuje mniej subskrybentów w USA po starcie Disney+ i Apple TV+, „Wiedźmin” popularniejszy od „The Crown”