SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Konkurs Soplicy naruszył Kodeks Etyki Reklamy. "Promocja alkoholi mocnych zasadniczo nie powinna mieć miejsca"

Konkurs marki wódki Soplica, który Grupa Maspex prowadziła na Facebooku naruszył Kodeks Etyki Reklamy. Komisja Etyki Reklamy uznała, że “reklama była wykonywana z uchybieniem należytej staranności, niezgodnie z dobrymi obyczajami, w braku poczucia odpowiedzialności społecznej i jako taka pozostaje w sprzeczności z ogólnie przyjętymi normami etycznymi”.

Do KER trafiła skarga na reklamę promującą wódkę Soplica (Grupa Maspex) na Facebooku. Chodziło o konkurs, który trwał od 5 czerwca br. do 27 sierpnia br. Promowany był postami o takiej treści: “Wszyscy wiemy, że Soplica rządzi smakiem! Ale który ze smaków zostanie smakiem lata? Wejdź na https://bit.ly/3pXgVt4, wybierz smak lata, odpowiedz na pytanie i graj o nagrody! Konkurs trwa od 05.06.2023 r. do 27.08.2023 r. Co tydzień do wygrania: 1500 zł 50 bluz + butelki Soplicy”.

Zdaniem autora skargi “reklama dotyczy promocji związanej z wyrobem alkoholowym Soplica, jednoznacznie zachęca do zakupu i większego spożycia alkoholu. Ewidentnie jest reklamą napoju alkoholowego Soplica. Nie można reklamować wyrobów alkoholowych innych niż piwo, ponadto reklama zachęca do szkodliwego społecznie zachowania jakim jest spożywanie alkoholu. W przypadku osób uzależnionych, do których dotrze reklama , może ona wywołać głód narkotyczny lub nawrót choroby”.

Grupa Maspex nie przedstawiła KER swojego stanowiska w sprawie zaskarżonej reklamy. 

Reklama niezgodna z dobrymi obyczajami

W ocenie KER reklama ta narusza ogólnie przyjęte normy etyczne. Komisja zwróciła uwagę na to, “reklama promowała konkurs, w którym wygraną był między innymi alkohol (butelki Soplicy), co może zachęcać do jego spożycia”.

Zaznaczyła również, że reklama nie wskazywała, że udział w konkursie jest możliwy dla osób, które ukończyły 18 rok życia, zaś odniesienie do strony internetowej www.pijodpowiedzialnie.pl było mało widoczne. “Z przedstawionego materiału dowodowego nie wynika jednoznacznie, czy dostęp do reklamy był ograniczony przesłanką wieku odbiorcy (czy była ona dostępna dla wszystkich użytkowników platformy Facebook) ” - dodaje KER. 

Zdaniem Komisji “działania przedsiębiorców polegające na promowaniu mocnych alkoholi zasadniczo nie powinny mieć miejsca. Mając na uwadze, że spożywanie alkoholu powinno być ograniczane, skarżona reklama była wykonywana z uchybieniem należytej staranności, niezgodnie z dobrymi obyczajami, w braku poczucia odpowiedzialności społecznej i jako taka pozostaje w sprzeczności z ogólnie przyjętymi normami etycznymi”.

Dołącz do dyskusji: Konkurs Soplicy naruszył Kodeks Etyki Reklamy. "Promocja alkoholi mocnych zasadniczo nie powinna mieć miejsca"

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Dziki Kamień
Komisja Etyki Reklamy - co za piękny oksymoron...
odpowiedź